4 703 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Arbetstimmar för 100 kvm?
Skall göra en tillbyggnad på 100kvm bottenyta och göra det (mesta) själv utom el-jobbet. Schaktning för plattan får jag leja för och betongen kommer färdigblandad. Det handlar om tre rum + en dusch m toa och en loftvåning över halva byggnaden. Golvvärme, målade väggar, inget kök.
Min undring är hur många timmar skulle en yrkesman behöva för detta? Finns det kanske en schablon att utgå från?
Min undring är hur många timmar skulle en yrkesman behöva för detta? Finns det kanske en schablon att utgå från?
Blir det bara fyra ytterväggar eller innervägar?
Ska du själv sätta gips inne?
Att spackla och måla 100 kvadrat tar 20- 30 h.
Antar att du sätter golvet själv, var med när vi satte 70 kvadrat laminatgolv i en lägenhet, det tog 20 timmar, (två stycken proffs).
Har du inte lagt klickgolv förut så kan du räkna med det dubbla.
Sätta golvlister, dörrkarmar, dörrfoder, kanske 10- 15 timmar.
Vad exakt ska du göra?, kanske kan gissa lite bättre då, tidigare erfarenheter?
Själv skulle jag räkna med 80- 120 timmars arbete.
Ska du själv sätta gips inne?
Att spackla och måla 100 kvadrat tar 20- 30 h.
Antar att du sätter golvet själv, var med när vi satte 70 kvadrat laminatgolv i en lägenhet, det tog 20 timmar, (två stycken proffs).
Har du inte lagt klickgolv förut så kan du räkna med det dubbla.
Sätta golvlister, dörrkarmar, dörrfoder, kanske 10- 15 timmar.
Vad exakt ska du göra?, kanske kan gissa lite bättre då, tidigare erfarenheter?
Själv skulle jag räkna med 80- 120 timmars arbete.
Produkter som diskuteras: "Sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer
Fattar jag frågan rätt? Om zebb vill veta priset för elentreprenad och grundschaktning skulle jag svara 40-60 Kkr för el och 10-20 Kkr för schakt.
Hypotetiska arbetstiden för HELA bygget uppskattar till mellan 1 500 och 2 500 professionella arbetstimmar med elektriker, plåtslagare, rörinstallatörer och allt. Tidsåtgången på byggplats beror på standard och graden av prefabrikat.
Ett tips vid tillbyggnad är att inte glömma bort allt jobb man måste göra i befintlig byggnadsdel, för att länka samman och anpassa eller kanske uppgradera föråldrad el och gamla risiga rörstammar.
Hypotetiska arbetstiden för HELA bygget uppskattar till mellan 1 500 och 2 500 professionella arbetstimmar med elektriker, plåtslagare, rörinstallatörer och allt. Tidsåtgången på byggplats beror på standard och graden av prefabrikat.
Ett tips vid tillbyggnad är att inte glömma bort allt jobb man måste göra i befintlig byggnadsdel, för att länka samman och anpassa eller kanske uppgradera föråldrad el och gamla risiga rörstammar.
Förlåt att det blev otydligt men jag funderar på arbetstiden för hela projektet fram till
målningsfärdigt. Schakt och el räknar jag inte in, det får lejas bort. Min lilla arbetskalkyl får utgå från en normalarbetstid och till den kommer extra tid för min roll som icke-proffs!
målningsfärdigt. Schakt och el räknar jag inte in, det får lejas bort. Min lilla arbetskalkyl får utgå från en normalarbetstid och till den kommer extra tid för min roll som icke-proffs!
Bästa sättet att få (någorlunda) bra svar är att begära in offerter på allt. Även om ni till sist väljer att göra några entreprenader själv får ni en god uppfattning om tidsåtgången. Åtminstone för ett proffs.
Min kalkyl är mycket schematisk, räknad på 15 kkr/kvm multiplicerat med bostadsytan 100 kvm och minskat med 50 procent material. Därav kan man uppskatta arbetskostnaden till omkring 750 kkr, vilket dividerat med gängse timpris på runt 400 Skr inkl moms ger slutsumma runt 2000 timmar.
Min kalkyl är mycket schematisk, räknad på 15 kkr/kvm multiplicerat med bostadsytan 100 kvm och minskat med 50 procent material. Därav kan man uppskatta arbetskostnaden till omkring 750 kkr, vilket dividerat med gängse timpris på runt 400 Skr inkl moms ger slutsumma runt 2000 timmar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden