1 448 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Värdering av äldre tillbyggen.
Jag har sålt min fars gamla hus och nu är det ju dax att ta upp och betala skatt för detta. Man får ju göra en del avdrag och det ska man ju. Pappa byggde ca 1985 både garage och uterum till huset och jag har ingen aning om vad man göra för avdrag för detta. Någon som har vettiga förslag?
Uterummet var ca 6 * 3.5 meter, inglasat och golvet var lagt med munksten. Taket var i plast/glasfiber. Det var gediget byggt.
Garaget var lagom stort 6*4 meter. Delvis isolerat, plåt tak, portar i båda ändar för att kunna köra igenom. Golvet var lagt med betongplattor.
Uterummet var ca 6 * 3.5 meter, inglasat och golvet var lagt med munksten. Taket var i plast/glasfiber. Det var gediget byggt.
Garaget var lagom stort 6*4 meter. Delvis isolerat, plåt tak, portar i båda ändar för att kunna köra igenom. Golvet var lagt med betongplattor.
Nej man kan inte kolla i nån schablon, det gäller bara när man ska skatta gamla inköpspriser. Förutsättningen för att få göra avdrag för förbättringar är att man kan visa upp kvitton på de utlägg som din pappa har haft, du måste kunna styrka att man haft kostnader för bygget. Detta eftersom om din pappa skulle ha fått garaget i present eller fått delar av materialet gratis så har du ingen rätt att göra avdrag för det.
Sen kan du i första skedet ändå testa och se vad skatteverket säger, det är inte säkert att de begär in kvitton om du gör en försiktig kalkyl (tex kolla ungefär vad motsvarande bygge kostar idag och räkna om till 1985 års penningvärde, sök på nätet) av vad det kan har gått på 1985. I så fall ska du absolut lägga dig i underkant och inte försöka dra på för mycket, är min erfarenhet som varit med om detta två gånger.
Sen kan du i första skedet ändå testa och se vad skatteverket säger, det är inte säkert att de begär in kvitton om du gör en försiktig kalkyl (tex kolla ungefär vad motsvarande bygge kostar idag och räkna om till 1985 års penningvärde, sök på nätet) av vad det kan har gått på 1985. I så fall ska du absolut lägga dig i underkant och inte försöka dra på för mycket, är min erfarenhet som varit med om detta två gånger.
Aha, det var en annan typ av schablon än vad jag trodde att du syftade på.tallmilan skrev:
Dock behöver man ju inte göra det så krångligt när man ändå inte har några kvitton. Kolla vad en byggsats till ett sådant garage på ett ungefär kostar, säg 50-60 000 och dela det med 1985 års penningvärde, så hamnar man kanske på typ, vad, 40 000 kr?
Vill du göra som mino säger så ska du dela dagens pris med 0,514 (eller dela med två helt enkelt).mino skrev:
Klicka här för att svara