Hej
Jag undrar lite hur låneprocessen går till, jag kan börja förklara vårt dilemma.
Hade tänkt att bygga hus, fixat kalkyler och allt, men då säger banken nej pga att jag studerar, och de 10000 som jag drar in netto varje månad räknas visst inte. Just nu läser jag bara lite strökurser på distans och skulle kunna gå in och jobba heltid under några månader för att få lån.

Men hur ser det ut med låneproccesen, kollar banken upp vår kreditvärdighet hos arbetsgivaren? Gör de det i så fall när jag ansöker om byggnadskreditivet eller när huset är klart

Banken kontrollerar det mesta innan de ger ett byggkreditiv. Historiska inkomster, anställningsform, risk för att bli av med jobb etc. Just kreditiv bedöms som mer riskabelt än lån, eftersom pantens värde är osäkert under uppförandet.

När kreditivet sedan görs om till lån utförs normalt sett en ny kreditprövning, och den görs sedan om vid varje tillfälle som lånet sätts om. Med nuvarande tremånadersräntor som är det kortaste som erbjuds så betyder det att du kan vara beredd på att man ständigt kollar. Vid varje tillfälle kan banken välja att inte förnya lånet om de inte tycker att det ser bra ut. Nu säger bankerna att de inte har några ambitioner att göra många bolånetagare bostadslösa så länge de klarar av att göra rätt för sig, men räkna med problem om det redan under bygget slutar komma in en lön på ditt konto varje månad.

Vad man som kreditbedömare tittar på, och fäster vikt vid, är lite individuellt. En del banker har datasystem där man matar in uppgifterna och får ett ja eller nej tillbaka av datorn, andra har system som bygger på den enskilda banktjänstemannens skicklighet i att bedöma kreditrisker hos enskilda kunder på orten ifråga. Personlig kontakt och historik på banken kan vara viktigt om det är en helt manuell bedömning. Jag tror inte att någon av de modellerna är bättre än den andra, utan det brukar bli väldigt liknande svar.

Min erfarenhet är att du inte kommer i närheten av ett lån för nybyggnation i Stockholm om du studerar och har 10.000kr i inkomst per månad netto. Att jobba heltid några månader kommer inte hjälpa heller. Banken vill se stabilitet och kontinuitet. I synnerhet nu när det är väldigt mycket uppsägningar på arbetsmarknaden är bankerna benhårda på sådana saker. Och skall vi vara ärliga så brukar det behövas två rätt så rejäla fasta inkomster för att klara ett nybyggt hus i Stockholm.

Jag hoppas det löser sig för er.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.