10 493 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
Måste banken veta var pengarna till handpenning kommer från?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Grattis - så vägen att vara raka och ärliga funkade maoSandraPeter skrev:Kan meddela att vi ganska nyligen är hemkomna från banken. I samma stund som vi gick in för att möta bankmannen på SEB fick vi veta att vi vunnit budgivningen på 1 660 000. Vi sa direkt till bankmannen som det är, att vi har pengar till pantbrev och lagfart men inte till handpenningen. Han tog våra uppgifter och gick ut en stund.
Han återkom med beskedet att de beviljar vår låneansökan, till 100%. Vi behöver ingen handpenning utan den bakas in i topplånet. Glädjen hos oss går inte att beskriva just nu!!!!![]()
Så, Hus_Tomten, ge inte upp! Jag tror att man måste fixa in ett möte med banken, via telefon kom vi ingenstans men nu, på vårt första bankbesök, gick det hur lätt som helst! Vi har en tid bokad på Handelsbanken imorgon, vi tänkte gå dit och se ifall de kan matcha eller bättra på SEBs bud. Trodde aldrig att vi skulle kunna sitta i den situationen så att vi kan deala med bankerna![]()
/K
SandraPeter skrev:Kan meddela att vi ganska nyligen är hemkomna från banken. I samma stund som vi gick in för att möta bankmannen på SEB fick vi veta att vi vunnit budgivningen på 1 660 000. Vi sa direkt till bankmannen som det är, att vi har pengar till pantbrev och lagfart men inte till handpenningen. Han tog våra uppgifter och gick ut en stund.
Vad är det för mäklare idag som går med på att ta bud av någon som inte har lånelöfte? Jag trodde bostads- och lånebranschen sanerats under krisen.
Nu kanske jag är lite tråkig... Men det smartaste vore väl egentligen att hitta ett så billigt boende ni bara kan, och spara som stollar i 1 - 1½ år och sedan köpa. Så gör jag och min man, vi har en hyra på 5k och sparar 15k per månad. Det blir inget lyxliv förstås, men vi köper allt vi behöver och lever ändå gott, men det blir mycket matlådor och vi reser inte utomlands. Fast vi har bil och barn!Hus_Tomten skrev:Vi är i samma sits. Relativt unga, men med hyfsade inkomster (allting är väl relativt iofs), inga barn och inga stora lån.
Vi klarar lätt att betala boendekostnaden på ett hus för 2.5 mille om vi fullbelånar. (Vi bor i en dyr hyresrätt nu på närmare 8k/mån) Även om räntorna går upp flera procent borde vi klara oss bra. Sen har vi ju löneutveckling och ökar hyffsat varje år så när räntorna väl är högre har vi även mer stålar.
Grejen är att vi inte har kontantinsatsen till att bygga/köpa hus. Banken vill ha 10% kontantinsats... Vart ska man få tag på 250k liksom? Med våran nuvarande spartakt (4k mån) kommer det ta 5 år att spara ihop till detta (mer eller mindre)...
Något tips?![]()
Vi resonerade som ni förut och var jättenära att köpa hus flera gånger utan att ha några pengar sparade. Så här i efterhand kan jag känna att vi var lite hysteriska. Det var verkligen tur att vi inte köpte!
Om ni nu ändå vill köpa, se till att ni åtminstone har pengar till pantbrev och lagfart. För er egen skull!
(My 50 cents.)
För att?Friedschen skrev:
Jag tror och hoppas inte denna extrasumma lånade slantar stjälper ekonomin.
Men självklart är det ju bra att inte vara belånade upp över öronen.
Ska huset sen renoveras så är det ju inte helt otänkbart att värdet ökar och pantbrev och lagfartskostnaden 'betalar sig' genom värdeökningen.
Framför allt så säger ju sparandet en hel del om ens ekonomi. I vårt fall har vi alltså råd med en hyra på 20.000 kronor. Det känns väldigt tryggt! Om vi lånar tre miljoner och räntorna går upp till den gamla nivån blir månadskostnaden ungefär tolvtusen. Det innebär att vi skulle ha en marginal på åttatusen kronor. Då kan man skapa sig en buffert så att man klarar ett par månaders arbetslöshet, oväntade husfix som kan dyka upp och så vidare. Även om man bygger nytt kan det ju komma oväntade utgifter, bilen kan gå sönder och så vidare. Man kan också bli sjuk, gravid, föräldraledig eller vadsomhelst. Då verkar det dumt att ha både bottenlån, topplån och dessutom ett extra lån för pantbrev och lagfart. (Jag gissar att bankerna inte är så snälla att de bakar in kostnaden för pantbrev och lagfart i huslånet...)
Även om man säkert tjänar pengar när man säljer huset senare, så tycker jag att prio 1 ju måste vara att ha råd att bo i huset medans man har det. Lever man på marginalen kan man tvingas flytta om något går lite snett.
Menmen, det finns ju olika sätt att resonera förstås. Vi resonerade annorlunda förut innan vi hade hittat tomten och hade ett gemensamt mål att spara till. Då hade vi dessutom låga inkomster pga föräldraledighet och annat, så det hade blivit ett liv med andan i halsen åtminstone till att börja med om vi hade köpt hus och lånat både till handpenning, pantbrev, lagfart och själva huset.
Även om man säkert tjänar pengar när man säljer huset senare, så tycker jag att prio 1 ju måste vara att ha råd att bo i huset medans man har det. Lever man på marginalen kan man tvingas flytta om något går lite snett.
Menmen, det finns ju olika sätt att resonera förstås. Vi resonerade annorlunda förut innan vi hade hittat tomten och hade ett gemensamt mål att spara till. Då hade vi dessutom låga inkomster pga föräldraledighet och annat, så det hade blivit ett liv med andan i halsen åtminstone till att börja med om vi hade köpt hus och lånat både till handpenning, pantbrev, lagfart och själva huset.
Klicka här för att svara