B
bengan24: 2,05 på Swedbank, det gäller på 2.5 mkr för oss
10 svar · 1,3k läst
C
CurreOrrell: Ok. Blir nog så att jag skattar av det hela på en gång. Inte speciellt "stora" pengar det rör sig om, men det hade varit trevligt att fira 30-årskalaset utomlands :) Tack för svaren iaf! mvh Curre
4 svar · 1,4k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] "Handelsbanken och SEB lånar i undantagsfall ut 100 procent av köpeskillingen. "
57 svar · 17,6k läst
A
Alko: Och arbete på Beckers fabrik som tillverkar färgen du målar med då också eller? ;) Nej nej, arbetet ska utföras i hemmet, gäller också t.ex fönsterrenovering (se http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/119808-foensterrenovering-rotavdrag.html) . Finns en broschyr på skatteverket.se, som pdf, hinner ej leta just nu. /A
1 svar · 1,0k läst
R
RobertM: Nu finns det bra information på skatterverkets hemsida om hur fakturan ska se ut. http://www.skatteverket.se/skatter/husarbetenrot/fakturamodellen.4.2e56d4ba1202f95012080003878.html //Robert
6 svar · 55,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Bara en siffra :) Jag har 0kr i lån på mina prylar men någon dag så kommer det lånas. Har tänkt ha ett upplägg som detta då.
15 svar · 3,4k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Intressant. Liknande upplägg som vi kommer göra en dag. Tillgång till maskiner osv osv. Men hur vågar ni göra så mycket jobb innan ni fått bygglov? Hur har det gått annars då?
12 svar · 12,4k läst
S
swebichon: Vi är i samma situation som ni var i för en och en halv månad sedan. Det vore därför intressant att veta vad ni bestämde er för och varför.
42 svar · 21,9k läst
B
billy_baver: En bra hemuppgift för elever på högstadiet. ;)
3 svar · 1,9k läst
K
KarinoMagnus: Tack! Då behöver jag inte undra längre :-)
2 svar · 5,8k läst
B
billy_baver: För det första undrar jag om inte denna tråd skulle passa bäst under "Fönster och dörrar". För det andra kan jag ge tipset att be säljaren själv förklara varför just hans fönster är 3.000 Skr dyrare än konkurrentens. Inte för att jag vill stå och gräla med säljaren, utan därför att jag vill lära mig något nytt. För det tredje kvarstår faktum: Det lönar sig alltid att
31 svar · 3,1k läst
M
Mossfeldt: Tack så mycket för svaren. Bara att ta kontakt med banken å få det fixat då.
5 svar · 2,0k läst
E
evasch: Vet inte hur det är med denna fastighetsskatt, men när det gäller fastighetsavgiften på 6 000 kr så betalar man på detta sätt som TS anger. Men annars är det enkelt.... ((tax.värde* 0,01)/antal årsdagar)* dagar fram till tillträde
2 svar · 821 läst
A
andersmc: Det var ett typiskt lägenhetsgarage, alltså lagom stort till en bil. Det var inte garage/verkstad.
4 svar · 1,2k läst
DM
DM: Jag förstår inte frågan..Men om du vill veta när du ska betala för dina bolån så är det ju bara att kolla på villkorsbilagan ni fått från er bank. Där står exakt när ni ska betala.
14 svar · 8,0k läst
B
buhu: Jag funderat på att köpa en lägenhet som är av stort renoverings behov. Det handlar om badrum och kök som måste total renoveras. Köket går att använda. Med stor sannolikhet är det samma köksinredning som när huset byggdes. Tak behöver spacklas och målas och golv är i mindre behov av byte. Badrummet tänker jag riva ut men sedan kommer fackmän göra resten. Kommer använda mig av
0 svar · 1,8k läst
R
rossen: Sök och du skall finna. http://www.byggahus.se/artiklar/kalkyl-ett-losvirkesbygge
1 svar · 1,5k läst
FredrikR
FredrikR: Utan att ens veta hur garaget ser ut så lär de ju minst värderas tills materialkostnaden. Förmodligen kommer värderingen att hamna högre då det normalt sett inte räcker med material för att få ihop ett garage. :)
1 svar · 2,4k läst
D
Danne031: elskling.se :)
1 svar · 1,1k läst
D
1 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Om vi antar att ni har detaljer som pris etc. färdigförhandlat. Kontrollera att säljaren verkligen är lagfaren ägare till tomten (antar nu att det handlar om en existerande färdigavstyckad tomt, och att det är klargjort att ni får bygga något på den?). Kontrollera att det inte finns några pantbrev uttagna (och att ni i så fall verkligen får dem vid köpet). Detta kan man enklast be
2 svar · 2,0k läst
snickarboden
snickarboden: Troligen kan det gå men jag hade begärt förhandsbesked från Skatteverket före. Nergrävningen av ledningar som betjänar bostaden skall man tydligen kunna göra reducering av arbetskostnaden för, dvs arbetskostnaden, inte kostnad för maskiner eller material. Detta förutsatt att fastigheten är äldre än fem år men är det ett torp brukar de ju vara det. /Kent
1 svar · 2,6k läst
J
JanneL: Om jag förstått saken rätt gäller från och med i år följande: Ett generellt avdrag görs först med 12000 kr. Sedan får du göra ytterligare ett avdrag på 20 % av hyresintäkten. På överskottet som sedan uppstår får du skatta 30 %. Noterbart att underskott inte får uppkomma. Se även;
1 svar · 1,7k läst
MaZtoR
MaZtoR: Mitt hus står också taxerat som 221 och jag har inte märkt någon skillnad hittils. Och enligt mäklaren ( som man kanske inte ska lita på i detta fallet även om det va en gammal kompis) så hade det ingen betydelse.
1 svar · 967 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja, och det är därför timtaxan ligger på 400-600:- / timme, för att täcka alla bikostnader. Annars skulle det räcka att ta 200:- / timme, om bara lönen behövdes täckas. Vad jag menar är om det tar mindre än 1,5 timme att utföra jobbet (inkl restid), så tjänar elis bra på jobbet, annars inte.
7 svar · 1,3k läst
Swetrot
Swetrot: Börja med att fråga banken vad de tycker om att låna ut mera. Säger de nej behöver du ju inte fundera mera... Själv skulle jag se till att betala bort de där billånen för att känna att man får lite kontroll på ekonomin. Generellt i dessa trakter, jag bor själv utanför Söderhamn, så brukar det vara en mycket bättre affär att sälja det man har och köpa ett större hus, än att
1 svar · 783 läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Näe jag loggade in på Internetkontoret imorse och såg då att inlåningsräntan fanns tillgänglig - är kund redan.
5 svar · 3,4k läst
T
telabtelab: Hej Här på forumet borde det vara perfekt att komma överens om ett fakturaunderlag där både hantverkare, kunder och säkert jurister finns. Så, hur vill vi ha den efter 1 juli?
0 svar · 1,2k läst
P
pool: Glöm inte bort att inkludera andra lokalkontor för samma bank. När jag shoppade efter en ny bank så prövade jag hos både Danske Bank i Norrköping och kontoret i Tornby och fick oerhört mycket bättre intryck av Tornbykontoret.
7 svar · 1,6k läst
U
ulricac: Vi värderade om vårat hus i samband med att vi byggde ut och behövde nya lån. Värderingen betalade vi 2500:- för. Vi har inte värderat om huset vid omläggning av lån tidigare. Anledningen till att banken ville ha en värdering denna gång är att prisbilden i området vi bor är ganska låg, så om vi skulle utgå från schabloner skulle vi inte fått låna något. Med omvärdering gick
9 svar · 14,2k läst
A
andreas_gbg_: De förändringarna jag tänker genomföra tror jag kommer att höja värdet ganska rejält faktiskt. Helhetsbilden av huset förändras ordentligt. Men jag gör nog så att jag tar det piano och väntar på skattepengarna nästa år och gör en sak i taget. Mvh Andreas
7 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.