4 316 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Lagfart vid övertagande av resterande 1/2
Hej det är så att jag och min sambo gått isär och hälften av hus och lån står på mig.
Jag ska nu bo kvar i huset och därför skriva över hälften av lån och hus på mig.
Vad finns det för fallgropar och vad behöver jag betala för avgifter? Lagfart på halva husvärdet?
Vi köpte huset för 580 för 2 år sedan och 2 mäklare har nu värderat det till 550.
(Ortens största arbetsgivare har lagt ner och lite finanskris)
Har kommit överens med exet om att skriva rakt över då jag gärna vill bo kvar.
Något att tänka på? Antar att banken kommer förklara hur det går till men dem kan man inte alltid lita på
Jag ska nu bo kvar i huset och därför skriva över hälften av lån och hus på mig.
Vad finns det för fallgropar och vad behöver jag betala för avgifter? Lagfart på halva husvärdet?
Vi köpte huset för 580 för 2 år sedan och 2 mäklare har nu värderat det till 550.
(Ortens största arbetsgivare har lagt ner och lite finanskris)
Har kommit överens med exet om att skriva rakt över då jag gärna vill bo kvar.
Något att tänka på? Antar att banken kommer förklara hur det går till men dem kan man inte alltid lita på
825 kr för lagfarten. Stämpelskatt bör inte utgå om ni skriver rätt papper, tror det ska vara bodelning på fastigheten men är lite osäker där.
Sen kanske banken tar ut en liten avgift för deras arbete. Ni kan även själva skicka in pappren men i och med att lån ska tas över så gör nog banken detta då de vill ha ägandeförhållandena klara så fort som möjligt.
Sen kanske banken tar ut en liten avgift för deras arbete. Ni kan även själva skicka in pappren men i och med att lån ska tas över så gör nog banken detta då de vill ha ägandeförhållandena klara så fort som möjligt.
Klicka här för att svara