Byggahus.se
Detta är mitt första inlägg här på forumet på ett par år. Förr var det lägenhetsrenovering som gällde, nu när lägenheten är färdigrenoverad och såld är det dags att börja planera husbygge! :D

Jag har surfat runt och försökt hitta bra kalkyler på stenhus som jag kan bygga min budget på, och det verkar ju smått omöjligt vilket jag tycker jag är konstigt. Alla som har byggt hus måste väl ha haft en kalkyl över alla kostnader? Gärna i excel, som man enkelt kan lägga upp på nätet. :confused:

Min kalkyl så här långt ser ut som följer:
Tomt 2.5 milj.
Markarbeten 200 tkr
Diverse inkopplingskostnader, kommunavgifter mm 300tkr

Redan där är jag alltså uppe i 3milj. Jag har satt ett maxtak på själva huset på 2 milj och det kan säkert bli ganska tajt eftersom jag har planerat ett soutterängstenhus på 2x125 kvadrat byggarea. För att göra detta möjligt ska jag inte inreda nedervåningen, köpa enkelt kök på IKEA eller liknande och ha enkel badrumsinredning.

Nu efterlyser jag er kalkyl över stenhusbudgeten! Jag skulle vilja veta vad precis allt kostade och jag vill ha riktiga kostnader som inkluderar installation och arbetskostnader för jag har ingen lust att bygga själv eller åka till Polen.

Ha det gott ute i stugorna!

//Bogge

Nu har jag inga exakta siffror här på jobbet, men vi har byggt ett stenhus med stomme från Lättklinkerbetong (http://www.lkb.se) på ungefär samma byggyta som du (tror det var på 2*120 kvm). Vi hade visserligen lite mer komplicerat med förskjutna huskroppar och nivåskillnader, men om jag inte missminner mig så gick det hela på strax under 900 000 kr monterat och klart för själva stommen inklusive innerväggar på nedre plan. Då ingick konstruktionsritningar och elritningar (som vi visserligen ritade själva).

Slutresultatet blev mycket bra. Det ger iaf ett hum om prisnivån.

Tack för svaret! Det låter som min budget på 2milj inte är helt omöjlig trots allt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.