Y
Okej jag kom inte på så himla bra rubrik för nu är jag inne på helt nytt ämne och termer jag inte forskat i förr.

1) Kommer jag betala någon särskilld skatt för vedpannan?
2) Man är skyldig att rapportera ifall man byter till andra värmepumpar?
3) Är skatten högre eller lägre på jord eller luft värmepumpar jämfört mot vedpannan?

Ja, kort och gott, vad är det för blivande utgifter som man egentligen inte tänker på ifall man moderniserar värmesystemet?

Det finns ingen direkt skatt på värmekällor. I fastighetsdeklarationen är man skyldig att ange vilken typ av uppvärmning man har, och det kan ge utslag i form av högre taxeringsvärde, men det är relativt små skillnader, och i och med fastighetsskattens förvandling till en kommunal avgift med tak så är det vanligen mest av hypotetisk betydelse.

Det viktigaste att tänka på är vad priset på energin man stoppar in kan tänkas bli framöver. Den direkta skatten på el är väldigt populär bland politiker att justera uppåt när man vill finansiera något, men också indirekta skatter, t.ex. koldioxidskatten, får genomslag där.

Skogsråvara är måhända gratis om man har egen skog, men skall man köpa ved eller pellets är man utlämnad till världsmarknadspriser. Jag tror på flexibilitet i uppvärmningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.