S
storkarp: 14500/mån är inte orimligt att räkna med. Jag har ett lån på ca miljonen och totalkostnaden i normalfallet d.v.s. med normala räntor blir ca 12000/mån. Ränta, ammortering, drift och underhåll. Bara underhållet bör ligga på minst 2% d.v.s du omsätter hele huset på 50 år. Badrum 100 000 efter 30 år, kök 100 000 efter 25 år, tak 150 000 efter 50 år o.s.v. Bygger ni nytt så lär
5 svar · 1,2k läst
L
lagre: Jag har precis byggt till 54m2 boarea. Kvadratmeterpriset blev ungefär 8000:-. Då var där inget kök eller badrum i den ytan. Dock lite dyrare alternativ som platta med golvvärme, tegelfasad, bandtäckt plåt på taket, osb bakom gipsen, takfönster osv. Tror nog man kan komma undan med en 6000:- per kvadratmeter om man gör allt själv och kör basic nivå när det gäller material.
3 svar · 1,5k läst
P
peter_02: [citat] Hej... När man som privat person får ett pris av ett företag så är det alltid INK moms.. men oftast glömmer dom bort det så bäst att få det skrivet.. kommer dom senare å lämnar fakturan så är det deras problem..
2 svar · 1,6k läst
bumpaberra
bumpaberra: Om du skickar ett PM med din mail så skickar jag en excelfil som är helt komplett. Har använt den vid 2 lösvirkeshus.
1 svar · 1,3k läst
volvo
volvo: [citat] Instämmer! OM man gör arbetet "vitt" i ett företag så får man tillbaka mindre än vad man betalar in. I bästa fall når man +-0. Det är ju dessutom så att dte är fastighetsägaren som får göra avdrag, inte hyresgäster.
9 svar · 1,7k läst
Swetrot
Swetrot: Vi har några hyreskåkar här i byn som är från 1800-kallt och där man har kallhyra och uppvärmningen är direktverkande el. Hyran ligger runt 300-350kr/m2 och år. (En bekant betalar 2750kr/månad för en fyra på 98m2). Sedan kostar det nästan lika mycket till att värma upp lägenheten sett till årsgenomsnittet. Varierar en del eftersom elpriset förändras, men i de häraderna.
7 svar · 10,5k läst
StyrmanBerg
StyrmanBerg: Tyvärr är ju det enda som hjälper för det egna välbefinnandet att rösta med fötterna. Tyvärr så tar bankerna inte till sig kritiken det trots allt är att förlora kunder, men för egen del känns det bättre än att stanna hos dom. Bytte själv bort Swedbank för några år sen pga usel service, och det har jag inte ångrat många sekunder.
11 svar · 1,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Missade nog det. Det är bara stugan utan mark. Ska flytta den till min mark. Ska vara ett billigt boende brevid huset jag bygger under 1-2år. Sen ska det vara förråd eller liknande.
3 svar · 989 läst
M
Magnus på Lyckan 7: Hej, vi håller precis på att bygga ut vårt hus i Uppsala. Jag dokumenterar bygget på en enkel fotoblogg så där kan du följa steg för steg vad vi gör. Min tanke är att det ska kunna hjälpa någon annan som står i begrepp att göra det samma. Vad gäller kostnad så är det väldigt svårt att säga eftersom du förmodligen får höra priser för riktigt bra byggda utbyggnader och
11 svar · 52,8k läst
Delphoria
Delphoria: Vi kommer troligen att låta entreprenören bygga på löpande räkning (ska bygga ut 48 kvm på huset). Vi kommer att få fakturor ca varannan vecka och har 30 dagars betalningsvillkor. Som jag ser det finns det väl ingen vits med färdigställandeskydd? Skulle entreprenören mot förmodan gå i konkurs har vi ju inte betalat något i förskott, och kan låta en annan entreprenör ta över och
0 svar · 2,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: Det är väl inte din kompis som satt taxeringsvärdet :confused:
4 svar · 1,9k läst
Swetrot
Swetrot: Om det inte är något vatten inblandat, och det inte är några besvärliga grundförhållanden så brukar 10.000kr/m2 vara en bra riktlinje, inkl allt från bygglov till besiktning. Om ni har utrymme för att nyttja ROT fullt ut, så lär ni hamna rätt så nära taket på det, och då torde bygget totalt sett hamna runt 200-250kkr. Det är kan gå och pressa lite om man har bra kontakter för
1 svar · 1,8k läst
A
ANDHOL: Är nog svårt att ge ett meterpris, finns ju etableringskostnader m.m. Sedan varierar priserna på material väldigt över landet och speciellt beroende på vilken volym man köper. Och inte minst markbeskaffenheterna. Tror du får bättre lycka om du specar exempelvis Hur många kvadratmeter skall stensättas och hur många kvadratmeter grusgång är du ute efter och om du vet så kan det även
5 svar · 11,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: @lurk12345: Jo det finns två förlorare om låntagaren inte klarar sina betalningar. Jag disukterade utifrån långivarens synvinkel - men visst för låntagarens skulle, för att slippa tvångssälja så kan en försäkring vara en bra ide. Men vuxna individer har ett ansvar för sitt eget beteende - en försäkring är nog bra, och behöver kanske inte kosta flera procent extra i ränta - så
31 svar · 3,4k läst
F
frjo7205: Byggde en altan på 30 kvm i somras. Ca 15 000:- ink räcke. Gjorde allt själv.
7 svar · 3,7k läst
S
saxensax: Försökt läsa mig till detta på nätet, men inte helt lyckats. Hoppas någon av er vet. Vi köpte ett hus för två månader sedan för ca 2 miljoner, och nu har vi sålt vår bostadsrätt med en vinst på ca 200 000:-. Hur är det med uppskov av skatten? Måste vi ta dessa 200 000 och betala av våra lån på huset för att få uppskov av skatt? Eller kan vi använda dessa pengar att ex.
0 svar · 1,4k läst
snickarboden
snickarboden: Som vi gör... De som vill utnyttja ROT får fylla i vilka belopp som skall fördelas mellan vilka personnr. Detta är ett måste för att vi skall kunna få pengar från skatteverket. /Kent
2 svar · 1,6k läst
P
petste: Vi har precis påbörjat "eget bygge" av arkitektritat stenhus på 170 kvm byggyta. Det är nästan omöjligt att få reda på av de olika entreprenörerna hur mycket arbetskostnaden är för de olika momenten. Vi använder oss av lokala entreprenörer, men de har svårt att säga hur mycket det kommer kosta eller hur lång tid det kommer ta (vet vad de tar i timpeng). Någon som byggt stenhus
0 svar · 1,6k läst
Bart
Bart: Nu är det säkert löst redan men... Kolla med Swedbank. De har så kallade tomtlån med bra ränta.
3 svar · 1,2k läst
J
Johan&Ana: Tror inte att det skulle bli några skriverier om man skrev att man ska öppna bakluckan vi ut passage. På många Icabutiker och andra affärer står det skyltar om att de vill att man visar upp sina medhavda väska. Inte har jag läst om det någonstans iallafall.
20 svar · 3,6k läst
B
bävern: jo alla var med det var en förutsättning. det gjordes en massa andra nedskärningar .bla annat så äger varje lägenhetetsinnehavare värmepumpen istället för föreningen. det är inte så många lägenheter 20-25 st ca. det är en förening som bildades på slutet av 80- talet så räntorna var mycket höga på det lånet som vi betalade bort.
7 svar · 2,5k läst
C
Croceye: [citat] Mailade skatteverket och fick följande svar: Hej! Föreningen ska lämna uppgift på hur mycket kapitaltillskott du har, så kontakta föreningen för att få ett svar hur mycket du har i kapitaltillskott. Med vänliga hälsningar Lars-Erik B Larsson Skatteverket, Servicejouren
13 svar · 2,1k läst
C
Cocacola74: Det var som sagt inga problem.
7 svar · 4,0k läst
FredrikR
FredrikR: Här ser du vilken bank som har bäst list-ränta http://www.comboloan.se/rantor/rates_compare.asp?Menu=Bolan Sen är det bara att börja förhandla och känna av bankerna hur dom verkar.
4 svar · 1,8k läst
J
Jan-Å: [citat] Precis, inget annat än läget avgör priset i de områden där vi tittat och köpt hus, det kan skilja några 100 000 upp eller ner beroende på väldigt bra/dåligt skick men ofta har inte ens det påverkat i nån högre grad utan läget i förhållande till antalet intresserade är det som bestämmer priset tyvärr :( Kanske är det annorlunda i områden där det är svårsålt, har
4 svar · 1,1k läst
F
fredl: Jag puffar upp den här tråden då den efterfrågades i en annan tråd (amortera eller inte). Har själv knappat in våra uppgifter och huset som vi för tillfället har lagt bud på (uppdaterade skattetabellerna med uppgifter härifrån: http://www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a62580003563/m%C3%A5nads2009.xls ) Excel-filen fungerar fortfarande bra. När jag får tid över ska jag
42 svar · 11,9k läst
M
Minimalisten: Hej! Vi ska renovera lite här hemma och hade idag en byggfirma här som tittade på vad som skulle göras. Ska nu maila över en lista till dem på alla punkter så de kan lämna en offert. Någon som har lust att titta igenom listan och försöka bedöma vad som är en rimlig arbetskostnad för detta? Hade varit till stor hjälp!!! Kök/Vardagsrum: Riva ut befintlig köksinredning (5 ovanskåp,
0 svar · 1,2k läst
K
kt_kirk: Jag har egentligen fler frågor men börjar med 2 av dom. - Vet någon om det finns någon hemsida där man kan göra en fiktiv bygg-kalkyl? Detta bara för att jag har svårt att bestämma om jag skall bygga nytt eller bygga om ett befintligt hus. - Där kom även fråga 2, ska man bygga nytt eller bygga om. Prismässigt alltså. Är väl medveten om vissa kostnader såsom vatten, avlopp och
0 svar · 2,2k läst
Z
zankan: Oftast när man jobbar på löpanderäkning så reglerar man materialkostnad på 2 sätt. Antingen grossist prislista - 20% eller verifierad självkostnad + 8-20%. Timpris skall vara specificerat i kontrakt... Då behöver inte entreprenören speca faktura utan bifogar faktura från leverantör och lägger på sina %.
13 svar · 5,4k läst
N
Nuno: Snyggt lyft av en 1 1/2 år gammal tråd... Förhoppningsvis fick de sitt lån.
33 svar · 19,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.