3 683 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Terrass, kostnad?
Jag och sambon tänkte bygga terrass.
Vad kostar det på ett ungefär.
I Början är där marknivå men eftersom vi bor i sutteränghus så kommer det vara ca 4m högt längst ute.
Måtten blir ca 20*4m
Övriga frågor, klarar man det själv om man är händig och har händiga nära och kära eller ska man anlita folk till det. Kanske inte är värt att göra själv då byggare gör det så pass snabbt så det inte är värt att spara pengar för allt slit man själv får lägga ner?
Tack på förhand
/ Håkan
Vad kostar det på ett ungefär.
I Början är där marknivå men eftersom vi bor i sutteränghus så kommer det vara ca 4m högt längst ute.
Måtten blir ca 20*4m
Övriga frågor, klarar man det själv om man är händig och har händiga nära och kära eller ska man anlita folk till det. Kanske inte är värt att göra själv då byggare gör det så pass snabbt så det inte är värt att spara pengar för allt slit man själv får lägga ner?
Tack på förhand
/ Håkan
Att lägga själva däcket och bygga staketet är inte svårt och det brukar vara lätt att hitta beskrivningar för sånt på nätet. Det svåraste blir väl som du säkert redan anar underbyggnaden för den yttre delen, den måste ju vara rätt rejäl om det är fyra meter ned till mark längst ut. Jag har inte gjort något sånt men det finns säkert andra här som har.
Jag har hört att det brukar kosta ca 1200 kr/m2 om man anlitar en snickare för själva trädäcket. Vi gjorde själva en liknande terrass fast betydligt mindre med räcke och trappa (fast bara 2 meter över mark). Det kostade då 20000 för 16 m2. Tillkom ett par tusen för betongplintar. Troligen MYCKET billigare att göra själv, men det tar tid.
(förtydligande: priset 20k är alltså inklusive allt: material + snickarnas arbete, vitt)
(förtydligande: priset 20k är alltså inklusive allt: material + snickarnas arbete, vitt)
Redigerat:
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Betänk följande ,om du är någorlunda händig och ej byggt något liknande förut.
1.Tänk vad du kommer att lära dig på vägen du håller på att konstruera din egen terrass.
2.Nytt samtalsämne på jobbet/bekanta
3.Känna stoltheten av att detta har jag byggt
4.Faan så mycket billigare
1.Tänk vad du kommer att lära dig på vägen du håller på att konstruera din egen terrass.
2.Nytt samtalsämne på jobbet/bekanta
3.Känna stoltheten av att detta har jag byggt
4.Faan så mycket billigare
Shit, 20k för 16kvm, det blir ju över 100k för mig(80kvm), det trodde jag verkligen inte det skulle kosta. Känns som jag ska höra mig för mycket innan detta påbörjas
Förstår att man kommer att lära sig mycket under tiden, lite det som är det roliga i att göra saker själv. Sen som du säger, kunna skryta att man gjort det själv. Bara det kan vara värt 100k
Får fundera mer noga på detta
Förstår att man kommer att lära sig mycket under tiden, lite det som är det roliga i att göra saker själv. Sen som du säger, kunna skryta att man gjort det själv. Bara det kan vara värt 100k
Får fundera mer noga på detta
Klicka här för att svara