1 773 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vilken jungel! Vilken bank väljer man?
Vi bor i dag i hus och har alla lån genom Östgöta Enskilda bank. Har fått för mig att de ligger rätt högt i ränteläge jämfört med andra banker. Vi ska bygga nytt hus nästa år och innan det är dags med bank kontakter så skulle jag vilja ha lite råd från er. Vilken bank ligger bäst till just nu gällande räteläget. Hur förhandla bra med tanke på att vi haft samma bank i åtta år? Hur förhandlar jag smartast och vilken taktik ska jag köra? Alla goda tåd tas emot med tack!
Mvh Lin
Mvh Lin
Jag tycker ni ska ta den bank som det känns bäst med!
Samtidigt så kanske det är förhandlingsläge, om ni lägger fram siffrorna till den bank ni redan har?
Om det bara diffar 0,1-0,3 procent kan det kvitta vilken bank ni går till...
Ni ska helt enkelt ta en bank där ni får bra kontakt med bankman/kvinna -
kan vara värt den där tiondelen mer att få någon som man kan prata med.
Som ex. hade jag själv en kanonkille på Nordea i Hässleholm, både till privata och företaget affärer.
Han flyttade tyvärr från stan och ersattes av en "lallande fåne" som dillade om "worts case scenario"
och annat när jag och frun ville låna till hus där...
Bl a ville han att det skulle betalas på topplån och bottenlån på samma gång
på ett 15-20 år gammalt hus, vilket hade gett en ränte och amorteringskostnad på närmare 10 000:-/månad.
Ett samtal till Swedbank, där det gavs helt andra premisser, sen flyttade jag pengarna...
Ett halvår senare blev det husköp och hade jag haft Nordea kvar hade jag haft
ca 350:- mindre i boendekostnad/år, sist jag kollade...
Dom 350 kronorna är det värt att slippa undan att behöva tjafsa om varenda litet lån man behöver...
mvh
Daniel
Samtidigt så kanske det är förhandlingsläge, om ni lägger fram siffrorna till den bank ni redan har?
Om det bara diffar 0,1-0,3 procent kan det kvitta vilken bank ni går till...
Ni ska helt enkelt ta en bank där ni får bra kontakt med bankman/kvinna -
kan vara värt den där tiondelen mer att få någon som man kan prata med.
Som ex. hade jag själv en kanonkille på Nordea i Hässleholm, både till privata och företaget affärer.
Han flyttade tyvärr från stan och ersattes av en "lallande fåne" som dillade om "worts case scenario"
och annat när jag och frun ville låna till hus där...
Bl a ville han att det skulle betalas på topplån och bottenlån på samma gång
på ett 15-20 år gammalt hus, vilket hade gett en ränte och amorteringskostnad på närmare 10 000:-/månad.
Ett samtal till Swedbank, där det gavs helt andra premisser, sen flyttade jag pengarna...
Ett halvår senare blev det husköp och hade jag haft Nordea kvar hade jag haft
ca 350:- mindre i boendekostnad/år, sist jag kollade...
Dom 350 kronorna är det värt att slippa undan att behöva tjafsa om varenda litet lån man behöver...
mvh
Daniel
Här ser du vilken bank som har bäst list-ränta http://www.comboloan.se/rantor/rates_compare.asp?Menu=Bolan
Sen är det bara att börja förhandla och känna av bankerna hur dom verkar.
Sen är det bara att börja förhandla och känna av bankerna hur dom verkar.
Klicka här för att svara