Vi är en mindre förening på 7 lägenheter med större lån (5.3miljoner) vilket gör vår avgift ganska dyr. Vi har diskuterat ett eventuellt kapitaltillskott men vet inte riktigt om det kommer löna sig för alla. Är det någon som gjort ett kapitaltillskott i sin BRF, antingen där samtliga medlemmar var med eller där endast vissa var med?
Det skulle vara intressant att se vad som krävs för detta och hur det blir ekonomiskt för samtliga.

Ett kapitaltillskott måste alla var med på. Såvida det inte kommit regeländringar nyligen.

Enkelt uttryckt så har ju föreningen kostnader, ex. räntekostnader dessa fördelas ut på medlemmarna genom de andelstal som satts upp när föreningen bildades. Föreningen har inte rätt att ta ut avgifter av medlemmarna efter någon annan fördelning. Så skulle då bara vissa betala in ett tillskott och förvänta sig sänkt avgift i förhållande till sin inbetalning så blir avgiftsuttagen olagliga.

hempularen skrev:
Ett kapitaltillskott måste alla var med på. Såvida det inte kommit regeländringar nyligen.

Enkelt uttryckt så har ju föreningen kostnader, ex. räntekostnader dessa fördelas ut på medlemmarna genom de andelstal som satts upp när föreningen bildades. Föreningen har inte rätt att ta ut avgifter av medlemmarna efter någon annan fördelning. Så skulle då bara vissa betala in ett tillskott och förvänta sig sänkt avgift i förhållande till sin inbetalning så blir avgiftsuttagen olagliga.

Jag tror det har förändrats vad gäller regler om detta:
http://www.skatteverket.se/rattsinf...8905109111.5.6f9866931215a607a4f80001251.html

OK där lärde jag mig något nytt. orkade dock inte läsa igenom hela texten.

där jag bor så gjorde vi det . månadsavgiften gick ner med 2000:- för vår del.precis som det hade beräknats . priserna låg på ca 450 000- 500 000 för 110m². månads avg 7000:- efter tillskott på 200 000 för vår del . så ligger månads avg på 5000:- priserna på lägenheterna 1 milj - 1,2 milj.

bävern skrev:
där jag bor så gjorde vi det . månadsavgiften gick ner med 2000:- för vår del.precis som det hade beräknats . priserna låg på ca 450 000- 500 000 för 110m². månads avg 7000:- efter tillskott på 200 000 för vår del . så ligger månads avg på 5000:- priserna på lägenheterna 1 milj - 1,2 milj.

Var all medlemmar med på att lägga in pengar? Funderar hur man ska lösa det om inte alla vill vara med...

bävern skrev:
Det förvånar mig hur ett så pass litet kapitaltillskott kan påverka
månadsavgiften så mycket, det motsvarar väl en ränta på 12%.

jo alla var med det var en förutsättning. det gjordes en massa andra nedskärningar .bla annat så äger varje lägenhetetsinnehavare värmepumpen istället för föreningen. det är inte så många lägenheter 20-25 st ca. det är en förening som bildades på slutet av 80- talet så räntorna var mycket höga på det lånet som vi betalade bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.