Hej!
Vet att nedanstående fråga varit uppe till diskussion ett flertal gånger, men har inte riktigt hittat det svar jag letar efter.

Vi hade målare hemma hos oss och inte helt oväntat blev fakturan något mer än överenskommet. Skillnaden var i huvudsak att istället för att vi fick rabatt på materialet så har de lagt på 20-100% (olika på olika varor), alternativt använt väldigt mycket material (priset de tar motsvarar ca 10 liter tapeklister till 6 vådor, tagit betalt för 100 m tejp till 20 m vägg, 10 liter spackel för att fixa skarvarna mellan tapeterna, 3 tuber latexfog för att foga mellan tak och vägg etc., dvs väldigt mycket material). Jag vet alltså inte om de använt mycket material eller tagit väl mycket betalt, pris och volym framgår inte av fakturan trots att vi bett om en specificerad sådan efter att vi fått en där det bara stod arbetskostnad X kr och material X kr. Det enda jag har koll på är tapeter och färg då vi själva valde ut dessa och kollade priset då. På detta har målaren lagt på ca 20-40% utöver det butikspris som han själv skulle ha 10-20% rabatt på, han har alltså lagt på mellan 33-75% på sitt inköpspris.

Anledningen till att vi köpte materialet via hantverkaren och inte själva var att han sade att han hade rabatt vilken skulle komma oss till godo. Själva har vi 10-20% rabatt hos färghandlaren beroende på vara. Den totala materialkostnaden är 3 100 kr, hade vi köpt det själva hade det kostat oss ca 2 100 kr.

Min tanke är att betala honom för arbetet plus vad jag anser vara en rimlig materialkostnad och be honom återkomma med en mer exakt förklaring till hur vår rabatt kunde försvinna samt hur det kunna gå åt så mycket material. Kan detta vara ett bra första steg? Det rör sig ju inte om så mycket pengar, men då målaren har klantat sig tidigare (förstörde lite saker för oss, dessa är dock ersatta) är man inte sugen på att bli snuvad på utlovade rabatter.

Är väl lämpligast att prata med firman du anlitat? De kan ju ha råkat skriva 20st istället för 2st av nånting i faktureringsprogrammet. Eller så behövde de mer material än väntat av någon anledning.. dålig vägg eller nåt. Brukar inte målare oftast ha fast pris / m2 eller nåt sånt?

Hej igen!

Kan bara säga att det var som jag misstänkte, hantverkaren ville inte specificera kostnaderna utan sade mer eller mindre att jag måste betala och att jag ställde orimliga krav. Mitt svar var att då bestrider jag materialkostnaderna, vilket fick hantverkaren att sänka priset på materialet med momsen. Inte helt vad jag hade hoppats på men man orkar bara bråka så mycket.

Hej!

Hantverkaren har väl ingen direkt skyldighet att speca materialet till dig.
Men mina egna erfarenheter är att man tar ut lite extra för materialet.
Dvs. om du hade 10% rabatt på färgen och företaget hade 30% lade man på ex. 25% (=moms på momsad vara) på inpriset.
Ofta är ju vissa varor "nettoprisade" hos färghandlaren eller bygghandlaren, vilket gör att dessa blir 25% dyrare till dig som kund.

Exempel på detta inom just färg kan vara förbrukningsmaterial som tejp, golvpapp osv...
Vissa ska ju ha betalt för "verktygsslitage" också!

Visade du eller nämnde inte vad du skulle ge för samma material själv?

mvh
Daniel

Hej!

Givetvis måste hantverkaren specificera vad han säljer mig, det är ingen skillnad mot att handla på ICA. De kan inte bara skriva "Mat" på kvittot utan mängd och art (och pris förstås) måste specificeras. Kraven på fakturan kommer främst från momslagen, och det är ju på inget sätt orimligt att man skall veta vad man betalar för. Han säljer ju faktiskt materialet till mig på samma sätt som vilken handlare som helst.

Vi kom aldrig överens om att han skulle lägga på någon extra marginal på materialet, istället var det som jag skrev vi som erbjöd oss att handla materialet då vi hade rabatt. Hans svar var då att även han hade rabatt så han kunde köpa materialet åt oss när han ändå skulle till färgbutiken. Vad han sedan gjorde var att ta butikspriset och lade på minst 20%, ex så hade jag betalt 429 kr/rullen för tapeterna eller 386 kr efter rabatt. Dessa ville han ha 514 kr/rullen för. Lite väl uppenbart kanske... Då han själv troligtvis haft en rabatt om minst 20% har han troligtvis betalt ca 340 kr för rullen. Att då ta ut 514 kr är ju ett pålägg på mer än 50%. Det blir snabbt stora pengar för slutkunden när ytterligare en utöver fabriken, grossisten och detaljhandlaren skall ha vinst på samma tejprulle...

Nästa gång blir det skriftliga avtal och räfst och rättarting om allt inte går rätt till! ;)

DeEss skrev:
Hantverkaren har väl ingen direkt skyldighet att speca materialet till dig.
Kanske inte finns någon lagparagraf som exakt säger att de är skyldiga att speca en faktura (eller?) men det finns däremot en lagtext som säger att man som kund ej ska behöva betala orimligt mycket för varor och tjänster, så det ligger ju i företagets intresse att specificera vad det är de vill ha betalt för. Annars kan ju jag som kund betala det jag anser rimligt och sen ligger bevisbördan ändå på företaget som i slutändan alltså måste visa en specad faktura för att visa att deras ursprungsfaktura inte var orimlig.

Okej, för att precisera mitt förra inlägg...

Hantverkaren har ingen laglig skyldighet att speca upp varenda liten spik, skruv eller som i detta fallet tejprulle i fakturan.
Tyvärr kan inte alla konsten att göra små snygga prispåslag på materialet,
utan tror att dom ska tjäna storkovan på detta utöver arbetet.

När jag hade företag specades aldrig material upp som annat än en post på faktura - hade inte ett enda klagomål på fakturor under många års tid.
Däremot tjänade jag inte speciellt mycket på materialen, men fick desto fler jobb eftersom att jag "delade med mig" av mina rabatter hos leverantörerna och således gav kunden ett bra totalpris på arbeten jämfört med konkurrenter.

Summa: bättre att tjäna lite på många affärer än att tjäna mycket på få affärer.
Konstigt verkar bara vara jag och GeKås i Ullared som fattat detta? ;)

För "Duffel" lär väl inte anlita samma hantverkare igen?

//Daniel

frhe skrev:
Kanske inte finns någon lagparagraf som exakt säger att de är skyldiga att speca en faktura (eller?) men det finns däremot en lagtext som säger att man som kund ej ska behöva betala orimligt mycket för varor och tjänster, så det ligger ju i företagets intresse att specificera vad det är de vill ha betalt för. Annars kan ju jag som kund betala det jag anser rimligt och sen ligger bevisbördan ändå på företaget som i slutändan alltså måste visa en specad faktura för att visa att deras ursprungsfaktura inte var orimlig.
Jodå, det finns en lagparagraf som säger just det: Konsumenttjänstlagen §40:
Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Du betalar en del av fakturan, så mycket som du bedömer att det definitivt finns täckning för, och bestrider resten tills du fått en specificerad faktura.

Hur detaljerad fakturan måste vara vet jag inte, men förmodar att man får göra någon slags rimlighetsbedömning i förhållande till det total priset. Om 50% av materialet utgörs av "diverse spik" är det inte rimligt, men kanske 5% är acceptabelt.

När jag servar bilen räknar de inte upp varenda klick konsistensfett eller buntband de använt, utan lägger i stället på ett par procent på arbetskostnaden för "förbrukningsmaterial". Det tycker jag är helt OK.

Tack! Pinsamt att jag missade det när jag tom hänvisade till just den lagen...

andersmc skrev:
Konsumenttjänstlagen §40:
Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Denna paragraf gäller specificerande av tjänsten, inte materialkostnaden, som "Duffel" ifrågasatte.

Tycker du ska på din hantverkare igen "Duffel" eftersom detta kan komma att gå under annan paragraf i KKL.
Han kan ex. inte ta betalt av dig för 7 rullar tapet i stället för 5 eftersom hans klantige medhjälpare eller han själv sumpar 6-7 våder. Dom två rullarna får han själv stå för.
Stå på dig och kör hårt!

//Daniel

DeEss skrev:
Denna paragraf gäller specificerande av tjänsten, inte materialkostnaden, som "Duffel" ifrågasatte.
Du är helt säker på det? Källa?
Så hantverkaren kan alltså lämna en räkning där han tar upp hur arbetstiden använts i detalj, men sedan lägga till EN post "Material 200000:-" och det är helt OK?

Jag är ingen advokat, men jag misstänker starkt att man med "tjänsten" i detta fall inte bokstavligen menar "arbetet", utan man syftar på alltihopa som hantverkaren tar betalt för.

Hej!

Som DeEss gissade kommer jag inte anlita samma hantverkare igen (inte helt oväntat kanske).

Angående kravet på fakturan så finns det även som jag skrev ytterligare krav (utöver lagar som redan nämnts) i momslagen, läs mer här:

http://www.skatteverket.se/skatter/...reringsregler.4.18e1b10334ebe8bc80001420.html

Läs mer under "Vad skall framgå av en faktura".

Har nöjet (?) att ha tidigare arbetat som revisor, har även reviderat hantverkare, så jag är inte helt okunning vad gäller deras vana att sälja samma tejprulle till fem personer...

/Duffel

F
"Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art"

Dom hantverkare jag haft hemma har nästan uteslutande bifogat kopia på deras leverantörs faktura sen en post "material" på min faktura med ett påslag på ett sen tidigare överenskommen %, detta har dom gjort utan att jag bett om det. Har det förekommit en post "material" utan spec har jag begärt deras följesedel. Helt självklart tycker jag och ingen har mer än knorrat lite...

Oftast när man jobbar på löpanderäkning så reglerar man materialkostnad på 2 sätt. Antingen grossist prislista - 20% eller verifierad självkostnad + 8-20%.
Timpris skall vara specificerat i kontrakt...
Då behöver inte entreprenören speca faktura utan bifogar faktura från leverantör och lägger på sina %.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.