Y
Jag har ju ett extra hus men en tant boendes i...

Säg då att hon behöver någon enklare hjälp jag kan klara av...

Kan jag då, som ägare, anlita mig själv att utföra ett fastighetsskötar jobb, och på så sätt både få symbolisk lön och få tillbaka det där rotavdraget som företagen numera får ansöka om att få tillbaka nu när priset det dras av direkt vid betaltillfället...

Vet inte om jag kan förtydliga min fundering som jag så lömskt funderade på i duschen. :)

Kanske inte ligger någon som helst vinst i det, men det var mer en fundering om det ens var möjligt att anlita sig själv rent allmänt.. :)

C
Eh, alltså, du vill först betala dig själv? Och sen slippa betala hälften, för att sen få den summan av staten?

Det känns lite som att leva på systemet, men visst, det kanske funkar.. ^^

Läste på Skatteverkets sida häromdan
Tyvärr - det går inte...

Saxat därifrån:

Detta kan du inte få skattereduktion för:

• arbete som du fått försäkringsersättning för
  • arbete som stat, kommun eller landsting lämnat stöd för (t.ex. arbete som utförs av den kommunala hemtjänsten)
  • arbete som utförs av en person eller ett företag som är närstående
  • resor och material
  • sådana arbeten som utgör hälso- och sjukvård eller liknande
  • underhålls- och reparationsarbeten för t.ex. hushållsmaskiner och tv-apparater
  • privatlärare
  • sotning och avloppsrensning.
Kolla tredje punkten - du är väl ganska närstående till dig själv?...
//Daniel

källa: http://www.skatteverket.se/skatter/hushallsarbete.4.383cc9f31134f01c98a80002182.html

Redigerat:
Y
cheetah1 skrev:
Eh, alltså, du vill först betala dig själv? Och sen slippa betala hälften, för att sen få den summan av staten?

Det känns lite som att leva på systemet, men visst, det kanske funkar.. ^^
Nja, tanken var väl mer att tanten skulle betala räkningen såsett... Även om jag var beställaren.. Sånna scenarier kan ju inte vara helt ovanliga bland hyresgäster&bolag, sen okej, då kanske inte rotavdraget funkar eftersom det är ett företag som bestället tjänsten..

Eller ah, jag säger emot min ursprungsfråga lite, somsagt så var det en hastig och snurrig tanke :)

och nu slog det mig att det kanske rentav var rörigare än så, köpa tjänst utav sig själv blir ju knasigt, hehe, då får jag registrera ett till företag då kanske eller nåt... ujujuj... rörigt värre

Redigerat:
Tanten kan ju anlita dig och betala 50%, du tar andra 50% från Skatteverket och
tanten får avdrag i hyran med det hon betalt, vilket ger dig en mindre hyresintäkt att skatta för...

Tror dock att det kostar dig mer i tid (och ondskefull planering :D ) än vad du kan tjäna på det...

Måste man inte äga fastigheten ifråga också? Eller hur är det med det?

//Daniel

Y
Tja.. Det var ju också en varriant.. Usch känns som om jag får rådgöra med revisorn lite och låta han klura ut den ekonomiska biten... Det är som han sa sist - mest lönsamt vore att huset stod tomt...

Allmänt så hade jag fått för mig att det bara var folk med villa eller bostadsrätt som kunde göra rotavdrag.

DeEss skrev:
Måste man inte äga fastigheten ifråga också? Eller hur är det med det?

//Daniel
Har bestämt för mig att det bara är den / de lagfarna ägarna som får göra avdrag, dvs om man hyr så får man inte göra några avdrag alls.

Men varför? Du betalar mer i moms och i skatter än du (eller tanten) ev. får tillbaka.

-MH- skrev:
Men varför? Du betalar mer i moms och i skatter än du (eller tanten) ev. får tillbaka.
Instämmer!

OM man gör arbetet "vitt" i ett företag så får man tillbaka mindre än vad man betalar in. I bästa fall når man +-0.
Det är ju dessutom så att dte är fastighetsägaren som får göra avdrag, inte hyresgäster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.