A
andersmc: Om du har eget avlopp så betalar du ingen anslutningsavgift till kommunen. Men innan du får bygglov så måste du visa att du kan lösa vatten och avlopp. Detta kan vara mer eller mindre kostsamt. I värsta fall får man hyra in en konsult som projekterar anläggningen. Det kan krävas att man gräver provgropar etc. Det är inte heller självklart att du får lösa avloppet genom att koppla
5 svar · 1,2k läst
J
Janet_Johan: När jag borrade för vatten gick det på 60.000:- Avlopp med infiltration 40.000- 50.000:- Plattan kanske är lite dyrare, ca 250.000 beroende på isolering mm El under byggtiden bör hamna under 5000:- El installation ca 100.000:- VVS 150.000:- Byggfelsförsäkring 10-15.000:- Priserna är lite uppskattningar. Går säkert att få vissa saker billigare. Men plockar man på lite utöver standard
2 svar · 1,1k läst
nino
nino: Det är väldigt få som frågar om man kan göra jobben svart, kanske 1 av 20-25 Innan var det kanske 1 av 10
19 svar · 1,9k läst
M
myrstack: Antar att du menar att omvandla ett topplån till bottenlånet. Enklast skulle jag säga är att kontakta banken och se vad de kräver. Vissa banker med egna mäklartjänster kan ibland värdera huset gratis i sådana fall, andra kanske låter kunden bekosta värderingarna. Har du redan en värdering gjort är det bara att starta diskussionen // Mats
1 svar · 973 läst
A
ats: Oj! Den texten hade jag missat då jag bläddrade runt hos Sveland. Bara att lyfta telefonen imorgon. Tack för info.
2 svar · 9,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: De behöver inte ringa, det sköter kunderna själva. Dessutom vore det lite att gräva sin egen grav. Börjar en så måste alla andra följa efter, och det förlora de bara på.
3 svar · 1,5k läst
Y
Yrrol: Mmm.. min tanke var ju bara att lyfta av teglet, lägga råspont istället för de masonitskivorna... sen lägga isolering på insidan och på med gips... *tada* ett stort lekrum... Samt passa på att be rörmockarn att dra upp värmeledningar i förebyggande syfte nu när de ändå ska sätta in ny värme i huset.. två rör kan väl inte kosta så hutlöst, resten kan man ju ordna själv....
13 svar · 7,3k läst
T
tomtspekulationer: borttagen
0 svar · 2,0k läst
B
billy_baver: Problemet besvaras bäst som två separata frågor - 1. Vad det kostar att göra om fastigheten till enfamiljsbostad beror tekniskt på vilken ombyggnad man anser sig behöva göra. 2. Skattekonsekvenser av att använda större eller mindre del av flerbostadshus för eget behov beror på dels marknadsvärde av den utnyttjade ytan och dels rörelsens bokförda resultat. I grova drag alltså: Om
3 svar · 3,8k läst
MathiasS
MathiasS: Diskussionen om konkurs kanske kan föras i en annan tråd? När jag säljer tjänster och produkter så strävar jag självklart efter att få betalt så tidigt som möjligt. Bästa läget är förstås om jag lyckas avtala en så aggresiv betalningsplan att jag får betalt innan jag ska betala mina leverantörer - men detta händer förstås aldrig i praktiken. Eller väääldigt sällan. Som
7 svar · 1,9k läst
Sophie
Sophie: Oftast är väl vägsamfälligheter uppdelade på andelstal efter just de premisser jag nämnde ovan men det finns klart undantag. Vår väg är över 4 km lång och ingen har behövt betala något mer än 2 gånger sen 1947!!! Men här sköts vägen också av boende (visserligen under all kritik för tillfället men ändå...) så det håller ju nerer kostnaden så den hamnar under det bidrag vi
5 svar · 2,3k läst
M
mr_bygg: [citat] Uttrycket totalentreprenad är populärt eftersom många efterfrågar det och missbrukas därför av många tillverkare/säljare som vill försöka ge sken av att erbjuda det. Vi råkade ut för precis detta. Vi blev lovade ett kontrakt, dvs totalentreprenad men helt plötsligt skulle det skrivas ett kontrakt på materialleveransen från hustillverkaren och ett kontrakt med säljarens
1 svar · 942 läst
B
b8q: Jag tyckte jag läste att (S) funderade på två nivåer; en på 4,5 miljoner och en på 2 miljoner. Hursomhelst förstår jag om oppositionen inte vill lägga fram klara besked, för de vill ju inte ha alla villaägare emot sig i nästa val.
9 svar · 1,5k läst
I
industriman: Hej Haft möte med SHB idag, vi fick 0,3% enheter inklusive låneskydd i rabatt, motsvarar ca 0.5% enheter i rabatt, således blir räntan nu 1,3% ink låneskydd, tycker jag man skall vara nöjd med!:)
4 svar · 2,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Sanningen ligger nog någonstans däremellan.
15 svar · 2,3k läst
T
Tossegubbe: Är väl kke som vanligt att man får vad man betalar för? Sedan kke man inte har nytta av den bästa i alla fall?
7 svar · 3,0k läst
T
Tossegubbe: Beror väl på lite vad det gäller och vilket förtroende man har för kunden, personligen skulle jag aldrig godkänna byggstart av ngt måttbeställt som tex ett garage eller liknade utan erlagd handpenning på 20%
5 svar · 2,6k läst
J
JBa: [citat] Självklart ska ni byta bank om ni får en bättre affär där. Bankerna har aldrig förstått sig på kundrelationer med privatkunderna. Ert mål borde vara: -ingen kontraktsränta. -ingen extrakostnad vid placering av bolån i annan bank. -max några tusen i uppläggningskostnad. Dvs enbart en kreditivränta på utnyttjad kredit. Lycka till.
6 svar · 5,0k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] Det handlar inte om marknadsekonomi att jag som kund ska få sämsta priset första gången jag frågar. Det handlar om att jag är kund i banken sedan många år tillbaka, att jag har miljontals kronor i lån privat, miljontals kronor i lån på företaget. Jag anser att jag åtminstone ska få ett BRA pris när jag ber om det. Om jag är tvungen att hora runt till andra banker 10
7 svar · 1,7k läst
L
Lilla_knyttet: Jo mycket handlar ju om prioriteringsfrågor och vad man tycker är viktigt att få ordning på med en gång.
29 svar · 8,9k läst
·
T
thomasx: Tack för svaren. Kom fram till skatteverket till sist, dom var lite snurriga och ville gärna svara på allt annat än just det jag frågade, verkade som dom är matade med vissa generella svar snarare än att kunna ge klara besked på raka frågor. Slutsatsen blev i alla fall att det är ok så länge arbetet och betalningen är gjorda samma år.
3 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Små hus är små bekymmer .... Lätta att bygga. Lätta att riva. ;)
59 svar · 7,6k läst
·
A
ANDHOL: [citat] Ja precis så är det, mer information finner du exempelvis här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagfart
3 svar · 3,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi bor på landet och har en stor tomt (12.500kvm ). Även vi behövde en nybyggnadskarta. Eftersom våra två hus var placerade på en tredjedel av tomten så behövde lantmätaren göra en nybyggnadskarta endast på den delen av tomten, 9.000 fick vi betala. Själva utsättningen behövde vi dock inte ha någon millimeterkoll på.
15 svar · 5,3k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] Citer mig själv då..
33 svar · 3,6k läst
J
johab: Muntlig genomgång är definitivt ett måste om du ska få ut något vettigt. Varning dock för problem kring t.ex. markarbeten om du har svår tomt. En del byggare vill ogärna ta i sådant på fast pris (alltså på grund av osäkerhet kring exakt hur det ska vara, vilket i sin tur leder till att markentreprenören känner sig osäker), vilket resulterar antingen i att du inte får någon
4 svar · 1,2k läst
D
Deven: [citat] Sverige har en av världens hårdaste beskattningar av kapital. Det är därför allt kapital flyr landet och arbetslösheten breder ut sig.
9 svar · 1,5k läst
G
gräsmattan: Räntor under byggtiden också... :-) Lycka till!!
4 svar · 2,0k läst
StyrmanBerg
StyrmanBerg: Om inte skattemyndigheten kan ge dig ett 100% svar på frågan tror jag det blir svårt att få det här. Det är ju bara att testa, lägg undan pengarna som det kan tänkas bli i skatt så länge så är du ju beredd på alla eventualiteter. Vad som går igenom med dagens skattesystem verkar bero mycket på tur och dagsformen på handläggaren man har att göra med...
3 svar · 1,3k läst
M
MrMijoma: Hallå! Vi sitter i samma sits som många andra; bygga ut inom ett par år eller flytta. Vi bor idag i ett 96kvm sten hus från 1940 (färdigstäldes 1946) och trivs, som fisken i vattnet, i området. MEN, huset är lite litet då barn växer å ev en till liten knodd ska skapas inom ett par år. Jag har skissat upp en bild på hur huset skall se ut i framtiden utvändigt å även plitat ner
0 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.