M
mr_bygg: [citat] Gå runt till olika affärer och jämför priser så kan du nog få ner priset en del. En kompis som precis målat om började på priser kring 1800:-/10 liter på färgen han skulle ha och slutade på ca 1100-1200:-. Det visade sig att det var den lokala handlaren som gav bäst pris efter att han fått ett konto med x % rabatt. Priset för färg är bara en bråkdel av kostnaden
10 svar · 2,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Om du inte vill dra in fiber/nätverk nu, så lägg iaf in rör för det. Mobilt är väl ok, men det har långt ifrån samma kapacitet som fasta linor (fiberlinor). Och även om det finns digitalTV via boxer, bredband och telefon via 3G-nätet så blir det inte samma kvalitet. Ett fast abbonemang brukar ha 10/100mb/s jmf med 3G som i praktiken ligger kring 0.8-1.5
11 svar · 4,4k läst
X
xayide: [citat] Vad har hänt med excelarket? verkar inte tillgängligt, inte ens den tråden kommer fram.
233 svar · 17,3k läst
volvo
volvo: [citat] Jo, med nya BBR så kan man göra undantag från nybyggnadskrav vid flyttning av befintliga hus. (den sk. Kirunaregeln)
14 svar · 3,3k läst
volvo
volvo: Tänk även på att ni kan få några fördelar vid bygglovshanteringen om marken är klassad som lantbruksmark. Man kan ju skriva ett långtidshyreskontrakt på marken och bygga på ofri grund. En ev. ny fastighetsägare i framtiden måste då ta över hyreskontraktet.
13 svar · 2,1k läst
P
Placebo: Hej. Bättre sent än aldrig, men här kommer en uppdatering. Vi fick vår ränta på 2,20 till slut. Banken var väl inte direkt nöjd, men det är ju jag och nöjda kunder är trogna kunder. Förövrigt kan nämnas att räntan just för tillfället är 1,95... =)
4 svar · 2,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: Jag tror att priset sätts mer av vad grannarna säljer sina lägenheter för, än hur ditt kök ser ut. Hade jag varit du så hade jag satsat på billigare åtgärder. Laminatgolv, lacka om luckorna, köpt begagnade vitvaror på blocket etc. (just vitvaror finns det ju verkligen en uppsjö av begagnat, tydligen renoverar kök som de byter kalsonger)
1 svar · 804 läst
A
aktier: Rent spontant så tycker jag ni nog bör tänka er för med husköp på dom summorna och er inkomst. En 5% ränteuppgång från dagens nivåer (dvs till samma nivåer som gällde i höstas) och 36kkr i driftskostnad på helåret och 400 000kr i kontantinsats. Ja då hamnar vi på månadskostnader som ligger omkring 20 000kr i månaden cirkus. dvs ni får räkna med att halva lönen springer iväg
13 svar · 1,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Jag tror minimibeloppet är borttaget nu.. e inte 100 dock
3 svar · 814 läst
vojma
vojma: Skriv till firman/konkorsförvaltaren att dom är välkomna att montera ner eländet så att ni kan ta dit en seriös firma. Skriv vidare att om inte detta gjort inom en viss tid så tillfaller materialet er och firman/kk-förvaltaren får stå för nermonteringskostnaden. Ni kommer givetvis aldrig att få några pengar men att materialet tillfaller er kanske kan vara värt något. Glaspartier
3 svar · 1,3k läst
J
Jan-Å: Gör en plan över ordningsföljden men skippa tiden, det tar den tid det tar. Dammiga jobb i början som sagts. Gör Du jobbet själv så lägg semestern på kök och toa/bad såna rum är jobbigt att leva/bo utan så där behöver det gå fort. Kan verkligen rekommendera detsamma som klaskarlsson, gör klart ett rum innan Du börjar med nästa. Fast det är märkligt hur svårt just det är :)
8 svar · 977 läst
A
aktier: Kul att det löste sig!! Om det inte hade gjort det så hade resultatet blivit som följer: Det som sedan kommer hända är att banken kommer utifrån värderingen på huset kräva ett pantbrev på det fulla marknadsvärdet låt säga 2Mkr om ni behöver låna så mycket pengar. 75-85% av detta marknadsvärde kommer banken att kunna lägga som bottenlån (banken i sin tur säljer ju ditt lån i
23 svar · 7,1k läst
T
tsarraz: Marknaden e konstig eller kanske det mänskliga psyket. Problemet är att sätter man rätt utgångspris kommer inga spekulanter för de tror priset blir x + 1 miljon eftersom det är så marknaden har varit. Alltså har man skapat en felaktig bild på marknaden.
1 svar · 1,2k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] There you have it... Med andra ord, notera och spara så mycket kvitton du bara kan från dessa första år..
11 svar · 1,9k läst
M
matwe: Det känns väl lite som att när man bekämpar en kris så skapar man lätt en annan i framtiden. Sänkte inte Greenspan räntan till 1% för att bekämpa krisen som uppstod då IT-bubblan sprack. Även om han avvärjde en katastrof så bäddade han samtidigt för bolånekrisen som nu uppstått i USA. Så vem vet vad detta låga ränteläge kan skapa för oro på några års sikt. Men ser man
336 svar · 29,1k läst
J
Jocke47: A får nog bli så i värsta fall... tänkte mer få en någolunda bas och budget på var det ev skulle dra iväg på. men just huset i sig blir inte nyckelfärdigt utan vill göra det mesta själv
2 svar · 1,1k läst
P
Pagno: Hmm. Låter mycket själv köpte vi en fastighet på 3500m2 tomt,180m2 hus för under 400 000:- , men så ligger det i dalarna oxo:) Värde 5 år senare inköpspris ggr 3 och en förbaskat mycket arbete ca: 1200 timmar totalrenovering så priset verkar ok....... "byggare"
2 svar · 2,2k läst
DM
DM: [citat] Konsumentkreditlagen ligger till grund för all kreditgivning mot privatpersoner vad avser lån för bostadsändamål. Grundregeln i den lagen är att banken inte får ändra marginalen vad gäller rörliga lån. Undantaget är då lån med bindningstid på tre månader. Där kan banken justera marginalen (till det sämre för kredittagaren) efter varje period (om man inte avtalet om
6 svar · 1,3k läst
L
lovya: Hej igen... du verka ju har samma bekymmer som vi. men vi har tagit steget för att göra det! när det är klart har jag inga problem att berätta vad det kostar... men räknar med minst 600000 uppåt beroende på hur du vill bygga! 1.000.000 låter nog rätt normalt och med lite design och utseende kanske även mer. 40% material. och 60% arbete verka vara någon slags norm man har idag hos de
2 svar · 4,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Spelar det ngn större roll egentligen ? Ngt mer i ränta kanske du får räkna med - men det handlar numer bara om typ 0.2-0.4% - och mer än så lär ändå räntan sticka snart !?? (0.3% på 300000 kr är 75 kr/mån mer...) Men visst lite mer pengar kan det bli - kolla om du kan pruta på topplånet eller välj annan långivare... Den tvingande amorteringen har du väl ändå på SBAB
13 svar · 3,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: För oss ville banken använda egna värderingsmän, så kolla först med er bank att det är OK med en utomstående.
1 svar · 1,1k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Fint tips! Otroligt trevlig och informativ sida. Har läst en massa de har lagt upp.
8 svar · 1,9k läst
DM
DM: Tyvärr så kan det inte bli så mycket mer än gissningar i svar. För att få prisförslag behöver man ju se objektet. De hantverkare som gett oss ett pris utan att vara på plats har vi inte anlitat... ;)
2 svar · 1,1k läst
D
danne007: Räntan på vårat topplån ligger nu på 2,48% som vi fick i mars (Swedbank). Ska i September till banken och förhandla fram ett nytt.
9 svar · 2,7k läst
P
Pagno: Glömde säga att jag bygger nästan uteslutande badrum som yrke och allt på pappar... ta in offerter och prata med hantverkarna att du gör allt "skitjobb" som ändå kostar lika mycket, sällan roliga moment men du kan spara 10 000 tals kronor om du är villig att göra det tråkiga samt att du får en inblick att arbetet görs rätt:)
2 svar · 4,0k läst
F
FreGro: Haha, sköna besvär du har rebmic... Du har förmodligen massor mer pengar över än mig då du lånat 5 mille. Hade jag haft din ekonomi så hade jag inte ens funderat! Ett fett hus är alltid ett fett hus! Kör hårt!
30 svar · 3,5k läst
Ä
ÄHByggare: Att tänka på inför valet av leverantör för livets i särklass största investering - priset är en del av beslutet men inte allt. Låt inte priset utgöra den största delen av beslutet, naturligtvis tillkommer interiör och exteriör men glöm inte sådana sidor som förmågan att ge er det som utlovas i marknadsföring och avtal. Det finns många som hamnat i trubbel med Älvsbyhus, detta
8 svar · 5,0k läst
M
MittByggAlias: Hur länge har ni haft tomten? Går det kanske att göra en uppvärdering så ni kan belåna den mera för att få tillgång till en högre kontantinsats till huset!?
5 svar · 2,0k läst
B
billy_baver: Uppskovsreglerna baseras på mantalsadress. Inte på taxeringskod. (Inkomstskattelagen 47 Kap 3§)
31 svar · 48,8k läst
R
riek: Jag menar att De flesta ekonomier i Västvärlden tål inte höga räntor, U.K. och USA i spetsen. Kalla det överskuldsättning eller vad du vill. Min slutsats är att ingen riksbankschef är beredd att göra om misstagen från 2007-2008. MAn ser sin del i finanskrisen även om rotorsaken är att finna någon annan stans. Skulderna finns där nu och måste hanteras. Man hade nog velat haft
9 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.