3 399 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
När tror ni att räntan höjs?
Nå, diskussionen gällde en skrift av Statens Bostadskreditnämndklaskarlsson skrev:
http://www.bkn.se/upload/rapporter/Finanskrisens effekter.pdf
Jag tyckte att det kunde vara intressant att se hur tankegångarna
gick om att hjälpa människor om det blev problem på
bostadsmarknaden.
Skriften tar upp två situationer, dels om priserna faller kraftigt så
att låntagaren blir sittande med ett lån som är större än husets
värde, dels om låntagaren pga arbetslöshet elller sjukdom får svårt
att klara lånet.
I det första fallet säger man att det inte är statens sak att lägga
sig i förändringar på marknaden.
I det andra fallet (sjukdom och arbetslöshet) tar man upp möjligheten
att ta försäkringar för att skydda sig. Det här är ju egentligen bara
ett sätt att lasta över problemet på låntagaren "om du blir sjuk borde
du ha tagit en försäkring". Jag spekulerade om det var aktuellt med
nån slags obligatorisk låneförsäkring (eventuellt subventionerad), men
det finns ju egentligen inget stöd för det i texten.
Nja, det vi diskuterar här är ju åtgärder man vidtar innan problemenNyfniken skrev:
uppstår. Dessutom är ju insatsen från staten sida mikroskopisk jämfört
med vad det skulle kosta att hjälpa låntagare efter att problemen
uppstått.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
@lurk12345:
Jo det finns två förlorare om låntagaren inte klarar sina betalningar.
Jag disukterade utifrån långivarens synvinkel - men visst för låntagarens skulle, för att slippa tvångssälja så kan en försäkring vara en bra ide.
Men vuxna individer har ett ansvar för sitt eget beteende - en försäkring är nog bra, och behöver kanske inte kosta flera procent extra i ränta - så det är väl bra att ta.
Själv har jag sjukförsäkringar och livförsäkring så att familjen får tak över huvudet även om jag skulle bli långvarigt sjuk eller värre...
Vill inte bli tvingad till bankens försäkringar - låt människor själv ta hand om sin ekonomi - men se till att nationell ekonomi skyddas så inte dom som hanterar sin ekonomi rätt inte drabbas onödigt hårt. Det är politikernas uppgift tycker jag - mao inte pilla i detaljer utan allmänna riktilinjer och regler som är lätta att följa och i möjligaste mån ger handlingsfrihet för individen.
/K
Jo det finns två förlorare om låntagaren inte klarar sina betalningar.
Jag disukterade utifrån långivarens synvinkel - men visst för låntagarens skulle, för att slippa tvångssälja så kan en försäkring vara en bra ide.
Men vuxna individer har ett ansvar för sitt eget beteende - en försäkring är nog bra, och behöver kanske inte kosta flera procent extra i ränta - så det är väl bra att ta.
Själv har jag sjukförsäkringar och livförsäkring så att familjen får tak över huvudet även om jag skulle bli långvarigt sjuk eller värre...
Vill inte bli tvingad till bankens försäkringar - låt människor själv ta hand om sin ekonomi - men se till att nationell ekonomi skyddas så inte dom som hanterar sin ekonomi rätt inte drabbas onödigt hårt. Det är politikernas uppgift tycker jag - mao inte pilla i detaljer utan allmänna riktilinjer och regler som är lätta att följa och i möjligaste mån ger handlingsfrihet för individen.
/K
Klicka här för att svara