B
Baxter: [citat] Jo men nackdelen där är att vi har bundit räntan på 10 år :S Men idag har jag pratat med SBAB och fått förklarat för mig att det är väldigt vanliga att man söker byggkreditiv i en annan bank och sen tar SBAB över det i bolånet när huset är klart och värderat på nytt..Självklart måste vi ju bli godkända på den nya summan och värderingen måste vara tillräckligt bra
11 svar · 2,5k läst
B
Baxter: *puff* Någon annan som varit i likande situation? Fått svar från SBAB (efter 1 1/2 vecka q(;^;)p) och de lånar inte ut efter värdering av ritning....
7 svar · 2,9k läst
C
cizzzi: Nej nej det var inte alls så jag menade , utan bara ordagrant han är enbart projektanställd!
8 svar · 6,7k läst
P
peterli: Spännande projekt! Jag är själv sugen på att bygga ett "mindre" enplanshus av lättbetong. Går det att följa ditt arbete?
14 svar · 3,0k läst
B
byggankan: Tror nog snarare att 15 000:- kvm är rimligt. Och om det är enkelt kanske ännu mindre. Men det finns ju många olika saker som avgör utöver standard. Vad jag kan komma på nu så påberkar i alla fall de här sakerna: * Antal våningar: 1-plans är dyrare/kvadratmeter * Storlek: Mindre hus får dyrare kvm-pris för då är det mindre yta att slå ut kostnader som badrum och kök på. *
4 svar · 1,3k läst
M
Wand: Ring till skattemyndigheten å kolla, var med om det själv att det inte kom nån bekräftelse, ringde då till företaget som gjorde jobbet som i sin tur skyllde på skatteverket, ringde till skatteverket som sa tvärtom, iaf så kollade båda upp det och sen kom bekräftelsen, vem som hade gjort fel vet jag inte men nånstans hade uppgifterna försvunnit.
3 svar · 1,9k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Finns det svensktillverkade kläder så köper jag det gärna! Men händer inte så värst ofta man ser de! Samma med elektronik.. Inte alltid så lätt att hitta svensktillverkat. Köpte iofs nyss en tvättmaskin från Cylinda där de står med stora bokstäver "MADE IN SWEDEN". Fast kretskorten är säkert gjorda i kina ändå, och sedan bara slutmonteringen i Sverige?
318 svar · 39,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Om föräldrarna är medlåntagare spelar väl inte ngn roll om det är barnet som äger och betalar allt ! Då har dom inte ngn rätt till värdestegring eller vad som helst ! Har man sunda famijerelationer så ser jag inte alls några problem med det, möjligen skall föräldrarna se till att dom har råd/möjlighet att göra likadant för alla barn /K
20 svar · 7,4k läst
O
orstigsnybro: [citat] Allt arbete var gjort innan juni månad och fakturan betalad i juni. Ändå fick vi avslag med motiveringen att det inte gäller nyproducerade hus, vilket vi fick OKat av Skatteverket i mars/april 2009. De hänvisar till regler som tillkommit efter att vi fick OK. Galet.
4 svar · 1,5k läst
FredrikR
FredrikR: Swedbank utan amortering: ~2226:- /mån Nordea utan amotering: 2325:- /mån SEB utan amortering: ~2427:- /mån
4 svar · 1,8k läst
L
larka742: Pratat med skatteverket, och det gick bra att göra ändringar i sina deklarationer upp till fem år bakåt i tiden. Hade jag bevis på att det var jag som betalat in lånen så skulle det räcka för att jag skulle få justera ränteavdraget för min del. Sen om det sen visade sig att svärföräldrarna gjort avdrag så kommer de att få betala tillbaka de pengarna - och även eventuellt få
8 svar · 4,7k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: 0:- i månaden numera..
13 svar · 2,0k läst
·
Bloink
Bloink: Okej, nu förstår jag. Efter diskussion med bekanta förstod jag det som att man var tvungen att sätta in pengarna i huset direkt ifall man sköt upp skatten. Då passar det perfekt att lägga på handpenning och pantbrev, så kan jag spendera mina sparade slantar på renovering i stället. Tack för svaren!
5 svar · 4,3k läst
Freco
Freco: [quote="byggankan, post: 1056752"]Swedbank ganska lika men efter att ha blivit kallad "lilla gumman" av en dam i växeln så valdes de bort och mina konton flyttades illa kvickt till en annan bank.QUOTE] Ungefär samma drabbade mig (blev inte kallad lilla gubben men kontentan var ungefär densamma). Avslutade allt jag hade hos Swedbank på grund av mottagandet när vi skulle köpa en bostadsrätt.
3 svar · 2,0k läst
V
Ville_Vessla: 10000 kostade materialet på vårat 40m2 ifjol, brun trall. Nu är inte räcket klart och inräknat i detta men ett sådant ska väl inte du ha så då låter ju 8000 för materialet rimligt, ungefär samma m2 pris som för mig.
1 svar · 2,1k läst
A
ass: [citat] Det är riktigt. Har du ingen vinst på försäljning att dra av mot, kan du inte dra av denna kostnad.
8 svar · 2,2k läst
v-g
v-g: Fein:De på landsbygden enligt TV4 idag. Tyvärr röstar allt för många av tradition på ett visst parti (osagt vilket) bara för att de alltid har gjort det. Rätt illa tycker jag. Sen sanningen å säga så röstar många mer än bara på "ekonomidelen" av partiprogrammet, även de ideologiska och sociala delarna har ju värden för vissa. Tänk tex på "alla ska med" det är inte ett
121 svar · 10,0k läst
G
Gabbe1: [citat] Taxeringsvärdet på tomtmarken tror jag är i stort sett densamma i den nya beräkningen som i förra årets.
5 svar · 3,3k läst
Polygam
Polygam: Hej, Betalningar sker efter prestationsbunden betalplan, alltså inget betalas om det inte är utfört. Förseningar beror inte på projekteringen! Ja, det är en tjänst som köps in och antar att konsumenttjänstlagen gäller. Bra svar bra synpunkter.
4 svar · 1,3k läst
C
chrleh: Tror inte dom nya ägarna till vårt nuvarande hus blir så glada om jag står kvar folkbokförd i deras hus... ;)
14 svar · 9,8k läst
D
daviden: Vi har precis skrivit på för hus och efter budgivning landade det på strax över 4 miljoner, 25 tkr mer än SBABs värdeguiden indikerade vilket väl får anses vara ett hyfsat betyg åt guiden. Delvis tror jag att prognosen kan vara självuppfyllande, många som bjuder på hus kollar nog på SBAB om priset är rimligt.
25 svar · 23,8k läst
M
MagDah: Hallå igen, Den överskjutande vinsten efter uppskovet får du betala reavinstskatt på (22%). I detta fall blir reavinstskatten noll. Uppskovsbeloppet får du betala kapitalskatt på. Denna beräknas som 30% av en "schablonintäkt" som är 1,67% av 500 000. Om jag har räknar rätt blir detta 2505 kr. Detta belopp kommer du sedan att betala varje år. (Kapitalskatten kan du undvika genom att
8 svar · 13,2k läst
B
barajag: Ja det är ju inget problem med takstolar i trä om man vill. Centralen i Stockholm är ju byggd med limträbalk för snart hundra år sedan och den står ju kvar.:)
9 svar · 3,8k läst
A
Alfabeta: Hej alla! Vi skall bygga ett putsat sluttningshus på ca 230 m2 med integrerat garage och plåttak. Vi har bestämt oss för att att låta en entreprenör göra mark, grund, stomme, tak plåt, fönster, ytterdörrar, garageport, isolering, mellanbjälklag och innerväggar. Alltså färdigt utvändigt, tätt hus. Vi skall sedan färdigställa huset själva invändigt. Vi tar över vid gipsning av
0 svar · 2,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] KA = Kvalitetsansvarig. Om husbyggföretaget tillhandahåller totalentrepenad så "bjuder" dom ibland på en sån - men det är högst rekommendabelt att ha en egen !! Byggfelsförsäkring brukar kosta 1% av bygget och är obligatoriskt (även om man i princip aldrig får ut ngt på en sån :( - kalla det extraskatt istället) /K
16 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Klart att det måste förekomma folk som köper hantverkartjänster som försöker undslippa betalning. Antagligen slipper man hälften av dessa problem om man gör en enkelt upplysning (kostar inte många kronor idag och kan göras online) och då blir det nog rätt få kvar.
8 svar · 2,6k läst
O
ordain: [citat] Blanda inte ihop CO och CO2. Givetvis kan man inte alls använda en brännare som släpper ut kolmonoxid (CO) inomhus. Brännare avsedda för användning inomhus släpper inte ut några signifikanta mängder CO. CO2 släpper de dock förstås ut, och man ska förstås ha fungerande ventilation när man kör, men CO2 är inte alls jämförbart med CO. Kolmonoxid är extremt lurigt och du
84 svar · 14,0k läst
M
MagDah: Det är mycket fördelaktigt att deklarera det som färdigbyggt, eftersom man då betalar fastighetsavgift (0 kr för nybyggt hus) istället för fastighetsskatt (1% av tomtens taxeringsvärde + 50% av byggkostnaderna t.o.m. årsskiftet). Om du exempelvis har ett taxeringsvärde på 1 Mkr på tomten och lagt ner 3 Mkr får du betala 1% * (1000000+1500000) = 25000 kr om byggnaden är under
3 svar · 7,7k läst
Snailman
Snailman: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagfart 'ska lagfart sökas senast tre månader räknat från den dag då den handling, som grundar förvärvet' är lantmäteriet som har hand om detta nuförtiden, har för mig det är mycket viktigt att man tar det på tomten separat först annars blir det tomt plus byggnad = mycket dyrare avgift
5 svar · 5,1k läst
Byggingenjören
Byggingenjören: Glöm inte sambolagen och att skriva avtal gällande bodelning osv om du ska köpa huset själv! T.ex. tjänar han mindre än dig netto i månaden och det tar slut mellan er så har han rätt till huset om jag itne minns helt fel! MVH!
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.