4 271 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Betala pantbrev och lagfart med vinst-pengar?
Hej.
Jag har läst på en del om lagfart och pantbrev vid köp av hus, men det finns fortfarande lite oklarheter vid uppskjutning av skatt på vinst. Kan man skjuta upp skatten på vinsten vid betalning av lagfart och pantbrev och bara betala skatt på överskottet?
Exempel (Grovt avrundade siffror)
Om jag säljer min bostad med 95000kr vinst (efter arvode och renoveringar) och ska köpa ett hus för 600000kr, jag betalar 60000kr kontant med pengarna från min vinst.
Och sedan ska jag betala 20000kr för pantbrev och lagfart, kan jag ta detta från min vinst och betala skatt på överskottet?
(95k-60k-20k=15k x0,22=3300kr skatt/11700kr överskott efter skatt)
Eller måste jag betala skatt på överskottet (exkl. pantbrev/lagfart-kostnad) och sedan betala pantbrev och lagfart med skattade pengar?
(95k-60k=35k x0,78=27300kr överskott efter skatt - 20000 för lagfart/pantbrev)
Jag har läst på en del om lagfart och pantbrev vid köp av hus, men det finns fortfarande lite oklarheter vid uppskjutning av skatt på vinst. Kan man skjuta upp skatten på vinsten vid betalning av lagfart och pantbrev och bara betala skatt på överskottet?
Exempel (Grovt avrundade siffror)
Om jag säljer min bostad med 95000kr vinst (efter arvode och renoveringar) och ska köpa ett hus för 600000kr, jag betalar 60000kr kontant med pengarna från min vinst.
Och sedan ska jag betala 20000kr för pantbrev och lagfart, kan jag ta detta från min vinst och betala skatt på överskottet?
(95k-60k-20k=15k x0,22=3300kr skatt/11700kr överskott efter skatt)
Eller måste jag betala skatt på överskottet (exkl. pantbrev/lagfart-kostnad) och sedan betala pantbrev och lagfart med skattade pengar?
(95k-60k=35k x0,78=27300kr överskott efter skatt - 20000 för lagfart/pantbrev)
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, men handpenning, lagfart och pantbrev på det nya huset har inget samband med vinsten på det gamla huset. I ditt exempel så är vinsten alltid 95000:- Det är den du ska betala skatt för, eller skjuta upp och betala ränta för.
/Hasse
/Hasse
Jo det är det jag menar. Jag ska använda mina vinstpengar från det förra boendet till ett hus jag ska köpa. Men kan jag skjuta upp skatten på dom pengarna jag betalar pantbrev och lagfart med från vinsten. Eller kvittar det vad jag lägger vinstpengarna på till det nya huset, så länge det går till huset?
Säg att jag lägger 75000 kontant på huset och 20000 på lagfart/pantbrev. Kan jag då skjuta upp skatten på hela vinsten?
Säg att jag lägger 75000 kontant på huset och 20000 på lagfart/pantbrev. Kan jag då skjuta upp skatten på hela vinsten?
Redigerat:
Du får skjuta upp skatten på vinsten om det nya boendet är dyrare än vad du sålde det gamla för. Om det nya boendet är billigare får du skjuta upp delar av skatten.Bloink skrev:Jo det är det jag menar. Jag ska använda mina vinstpengar från det förra boendet till ett hus jag ska köpa. Men kan jag skjuta upp skatten på dom pengarna jag betalar pantbrev och lagfart med från vinsten. Eller kvittar det vad jag lägger vinstpengarna på till det nya huset, så länge det går till huset?
Det spelar ingen roll vad du lägger pengarna på, du kan använda dem till vad du vill, det behöver inte gå till det nya boendet. Om du lånar 100% så får du 95000 kr över...
Tänk på att du får betala ränta på den uppskjutna skatten.
Okej, nu förstår jag. Efter diskussion med bekanta förstod jag det som att man var tvungen att sätta in pengarna i huset direkt ifall man sköt upp skatten. Då passar det perfekt att lägga på handpenning och pantbrev, så kan jag spendera mina sparade slantar på renovering i stället.
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Klicka här för att svara