Hur mycket sparar ditt hushåll varje månad?

• <5000

42 Röster 36,5%
  • 5000-10.000

38 Röster 33,0%
  • 10.001-15.000

16 Röster 13,9%
  • 15.001-20.000

8 Röster 7,0%
  • 20.001-25.000

5 Röster 4,3%
  • 25.001-30.000

3 Röster 2,6%
  • >30.001:-

3 Röster 2,6%
  • Antal röster
    115
Du = ditt hushåll

Redigerat:
Du kanske bör definiera vad du menar med sparande.

Är det längre tid än en månad, ett år eller...?
Fonder, aktier, bank, amortering...?

Du borde haftt ett alternativ "månadssparar inte".

Om det med sparande menas nån summa som är öronmärkt för sparande så är det 2000 för mig(amorteringen). Däremot är det ofta kvar rätt mycket av den förra lönen när den nya kommer så detta är väl då ett sparande. Detta köper jag då ibland fonder för eller flyttar till nåt konto med hög ränta.

Ville_Vessla skrev:
Däremot är det ofta kvar rätt mycket av den förra lönen när den nya kommer
Är detta i praktiken möjligt alltså??;)

dosken skrev:
Är detta i praktiken möjligt alltså??;)
Inga problem med vanlig hederlig snålhet.
Att exemplevis gå på krogen för 1500 spänn nån gång per år har jag inga problem med men att käka lunch ute varje dag är helt otänkbart för mig, det är inte värt den kostnaden.

Ingen aning. Vet inte hur mycket jag tjänar heller. Eller gör av med.

Sparsam är jag dock.

Roligt hur vi alla är olika, vore ju ganska trist annars iofs.

Vi sparar just nu 5000/mån men det beräknas gå åt alltihopa under året till renoveringar/tillbyggnader så det kan väl knappast räknas eller...
F. ö så amorterar vi 0:-.

17 stycken sparar 5000 eller mindre, då tar det ju jätte-jättelång tid att bli miljonär. En sparar 30.001 eller mer, han har nog fet lön.
Analys avslutad.
Skål på er!

Skål själv. Fånig omröstning.
Vem i h-e kan spara mer än trettitusen kronor i månaden?

iof en vild gissning men jag skulle tippa på ett hushåll som har inkomster på 50.000 och utgifter på 20.000 eller där omkring.

Summan kan ju möjligen vara intressant för SCB men annars beror det väl på så mycket annat. Som jag skrev tidigare så är jag anser jag mig vara snål men vet inte om det stämmer jämfört med andra. Vi har 2 småbarn och ca 27000 netto pga föräldraledighet(35000 annars), lån på 1 miljon samt 4 bilar varav 2 är i vardaglig trafik. Med dessa förutsättningar blir det över 5-10 tusen i månaden som då sparas.

Vad menas med månadssparande? Räknas pensionssparande, sparande åt barn, räntebuffert, amortering etc. också in?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.