G
gustavk: Mäklararvodet gör att du får en förlust på försäljningen och bör kunna göra avdrag enligt t.ex. : http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/smarta-avdrag-minskar-bostadsforlusten_640741.e24
3 svar · 4,3k läst
lurk12345
lurk12345: [citat] Det är ett nytt regelverk för banker. Det har diskuterats den senaste tiden, tex här: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article771716.ece, här: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article771593.ece, och här: http://www.e24.se/business/bank-och-finans/risk-for-bolaneranta-pa-6-procent-2012_2024405.e24. Förändringarna kommer att kommer att göra det dyrare för bankerna att
145 svar · 10,1k läst
X
Xekich: Jag tackar för input från alla håll, återstår att se vad det blir i slutändan. Idén med att Isolera vinden ogillades av mina bekanta inom fukt/mögel-branschen, dom hade sett alltför många skräckexempel sa dom. Vet man vad man gör så är det säkert ett bra alternativ, annars kan det bli ett mycket jobbigt sådant!
59 svar · 4,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Engångsutbetalningar drabbas ofta av ett schablonmässig lagtvungen) skatteavdrag (50 %) vid utbetalningstillfället. Vid deklarationen är det årsinkomsten och årsskatteavdraget som är av betydelse. Det är därför mkt möjligt att din avlidne far betalat för mkt i skatt, men det borde stå på deklarationsblanketten om det inte är så att han avled nyligen (= i slutet av 2009).
5 svar · 1,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: 25A låter ganska mycket för ett fritidshus, 17 kW - behöver du verkligen det? Det är möjligt att det blir billigare med en lägre anslutningseffekt. Skulle tro att en bra slant av de 140 000 går till att uppgradera transformatorn som skall mata din anslutning.
7 svar · 2,3k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Det borde väl rent generellt inte spela någon roll för om jag fattat rätt så är det ändå den sammanlagda summan av "städarbeten" och renoveringsarbeten man kan göra avdrag på under ett och samma år. Hela avdraget heter ju husarbete (eller nått liknande), men slå en pling och kolla om det har någon betydelse.
2 svar · 1,3k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Fick ut mina pengar utan problem när det hände ... men att spara pengar i brazzeland täcks inte av några garantier så gäller ha koll på läget.
6 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: http://www.viivilla.se/bygg-och-byggmaterial/har-hittar-du-begagnat-taktegel.aspx
17 svar · 1,6k läst
S
*Sanna*: Alltså det här är priset inkl allt från tomt till gräsmatta att förtydliga...
8 svar · 4,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Har inte säljaren en utskirft av servitutet?
9 svar · 13,4k läst
FredrikR
FredrikR: Blev och fundera över detta lite jag med, såg bara +2500 för husarbete... missade att det stod -2500 ovanför Slutlig skatt. :) Tog ett bra tag, men nu trillade poletten..
4 svar · 2,2k läst
J
Jan-Å: [citat] Ett bra råd, det enda vettiga som jag ser det, har Du bundit på 10 år så kommer Du att få betala den ränta som banken räknat med så det är ingen idé att betala av lånet i förtid. En av flera nackdelar med bundna lån. Resten av pengarna skulle jag köpa nåt kul för, Ni verkar ju inte ha det alltför ansträngt så att spara allt man kan alltid blir i min värld ett tråkigt
20 svar · 6,3k läst
J
jhenrikj: [citat] Nej, mitt svar är JA, det har betydelse vilken fördelning du har på lånen, eftersom man aldrig kan uppnå det du önskade...men ja, om du kan få 85% bottenlån och 15% bottenlån eller om du får 75% bottenlån och 25% bottenlån då har det ingen betydelse.
14 svar · 1,6k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Oppositionen har lagt ett budgetförslag om att höja den till 23% har jag för mig. Dvs ca +5%, inte en obetydlig höjning.
5 svar · 7,1k läst
Suhagg
Suhagg: Tack. Då kör vi på 2500kr för att ha lite marginal. Slamtömmning 1gång om året blir det. Bara bredband ingen fast telefoni.
3 svar · 2,9k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Låter som ett klokt val. Ni kanske kan börja med något billigare och mindre och sen bygga om 10år? Kanske göra en liten vinst.
23 svar · 2,7k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Tror inte bankerna är så sugna på att "dela på säkerheten". Kan du inte låna från nuvarande bank, där du har bundna lån, för att sedan lösa dessa (eller vänta ut bindningstiden) och välja den bank som ger bäst villkor sen bara?
1 svar · 1,2k läst
N
HenkeE: Ja det var ju precis det jag skrev... vissa villor är relativt förutsägbara vad gäller energiåtgärder. Men man får ändå inte slarva vad gäller att ta in uppgifter, framförallt vid besiktningen på plats.
17 svar · 2,7k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Det blir ju ett litet sidospår från min fråga men svaret är ja. Jag tyckte det var smidigt att få värdet på den råa mark de styckar av åt mig. Allt i ett fast pris. De erbjuder ju tjänsten och jag ville ha allt i ett och samma pris.
3 svar · 1,8k läst
lurk12345
lurk12345: [citat] De blå och röda trianglarna har olika lutning: 5:2 och 8:3. Du kan välja att ge dem samma storlek vilket ger ett litet knä i de stora trianglarna så att den övre buktar lite inåt och den undre lite utåt. Du kan också välja att rita båda stora trianglarna så att diagonalerna blir raka, men då kommer de blå och röda trianglarna att få olika storlek i de två bilderna. Din
62 svar · 28,8k läst
·
H
HeloBE: Vad tror ni att följande kan kosta (gärna Min-Max) för villan på 154m2 på en 100m2 grund (murad på berget): Nytt badrum (Kakel klinker, värmeslinga, toa, avlopp för badkar. ca 4m2) Fixa rötskadad Balkong/veranda (Byta ca 5 plank och 2 reglar) Lägga om tak (Normal vinkel) Prisskillnad på betong/tegel? Omdränera ena sidan (grund på berg där det nu läcker in i källaren från berget)
4 svar · 3,1k läst
MathiasS
MathiasS: Jo, det finns en hel del skrivet om detta på forumet. Sök!
2 svar · 1,0k läst
V
Västerhaninge 17: Värme stiger (4,5 m takhöjd) en takfläkt kanske ,men luftrörelse kan också skapa känslan av kallt. Låt pannan styra värmen/tempen i huset i första hand ,vill du ha svalare i någåt rum så andvänd termostaten ,övriga rum skall termostaterna stå på max.
1 svar · 1,9k läst
A
AkutLumbago: Jo, jag har kollat på thermisol också. Dock så tar ju deras längre tid att lägga. Dessutom så tror jag inte det är riktigt samma sorts cellplast då maco-dach kan läggas utan fuktspärr. Men i vilket fall så är väl en kostanad på 2000-25000kr + moms per kvm rent vansinnig? Jag menar drar man bort 500kr kvm för maco-dachen så blir det ju ändå 1500-2000kr kvm.
2 svar · 2,9k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Du har ju Björklidenhus som har lite budget alternativ i stil med Älvsbyhus. Dock pratas det mycket bättre om de än om Älvsbyhus. Se till att hitta ett bra bygglag som satt upp många Björklidenhus och som alla talar gott om så tror jag du får ett billigt hus med duglig standard.
20 svar · 3,4k läst
H
Hubbe2: Kontrollera om den fasta avgiften är per fastighet eller per hushåll i kommunens prislista.
6 svar · 1,5k läst
M
cheetah1: OJ! 1000-1200 kronor kvadraten brukar vara ganska normalt.
5 svar · 1,7k läst
B
Bumler: Ska huset bli fortsatt sommarboende eller året-runt? Kom också ihåg att det är ett gammalt hus. Att bygga om det till motsvarande vad man skulle välja i ett nytt hus, med golvvärme, kaklade badrum, treglasfönster och infällda spotar mm, är i många fall mycket merjobb och blir alltid en massa kompromisser och beslut som inte blir riktigt bra. Behåll hellre äldre byggdelar, fönster mm
15 svar · 5,0k läst
S
sunemangs: Herregud, oroa dig ihuvudtaget inte över banken. Om ni bestämmer er för att ni klarar av detta ekonomiskt, kör!
13 svar · 3,8k läst
loffes
loffes: Har nu haft möjlighet att lägga upp mina uppgifter i ett program, strålande enkelt. Har en liten fråga. * Kan man fördela räntorna (sambo, äger huset 50/50) hur man vill? * Kan man fördela ROT-kostnaden hur man vill? Vi har fått 5 st fakturor. Den största har sambon som mottagare, de andra 4st har mig som mottagare. Sambon var föräldraledig ca halva förra året och har då inte så
6 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.