4 716 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Felaktigt ränteavdrag
Jag har precis upptäckt att det gjorts felaktiga ränteavdrag för mina bolån. Dvs ränteavdragen har inte stämt mot de faktiska betalningarna. Alla kredittagare har fått göra avdrag men det är i praktiken bara jag som betalat på lånet eftersom det är jag som nyttjat fastigheten.
Hur går jag tillväga för att justera det? Det gäller alltså 2 år bakåt i tiden, förra året går ju att justera med dagens skattsedel och kontakt med skatteverket antar jag?
Nu är det väl inte alls omöjligt att jag kan ta det hela direkt och göra upp i efterhand - men om de skulle konstra kan jag ändra hos skatteverket och de sedan gör en justering gentemot de andra kredittagarna?
Hur går jag tillväga för att justera det? Det gäller alltså 2 år bakåt i tiden, förra året går ju att justera med dagens skattsedel och kontakt med skatteverket antar jag?
Nu är det väl inte alls omöjligt att jag kan ta det hela direkt och göra upp i efterhand - men om de skulle konstra kan jag ändra hos skatteverket och de sedan gör en justering gentemot de andra kredittagarna?
Att skifta ränteavdrag mellan personer fungerar endast om man är gifta eller sambos. Har övriga fastighetsägare fått avdrag på räntor som du betalt åt dem eftersom du nyttjar fastigheten så är det lämpligast att begära in ränteavdragen från dem på egen hand.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag har för mig att reglen är att den som faktiskt betalat är den som har rätt till avdrag. Dvs det är du som skall ha avdraget.
Men det som ligger bakåt i tiden skulle kunna vara vanskligt. Är lite osäker på hur reglerna ser ut för justering av deklaration som jag tror att det handlar om.
I princip så kan skatteverket kräva tillbaka pengar av de som fått avdrag utan att vara betalare, i värsta fallt tom. kräva skattetillägg (40%) pga. den felaktiga uppgiften i deras deklarationer. Men det innebär inte per automatik att du får ränteavdraget. Det är 2 helt skilda ärenden.
Men det som ligger bakåt i tiden skulle kunna vara vanskligt. Är lite osäker på hur reglerna ser ut för justering av deklaration som jag tror att det handlar om.
I princip så kan skatteverket kräva tillbaka pengar av de som fått avdrag utan att vara betalare, i värsta fallt tom. kräva skattetillägg (40%) pga. den felaktiga uppgiften i deras deklarationer. Men det innebär inte per automatik att du får ränteavdraget. Det är 2 helt skilda ärenden.
Den som är betalningsskyldig för räntorna har rätt till avdragen. Detta är inte nödvändigtvis samma person som den som faktiskt har betalat räntorna. Om vi antar att person A, B och C har vardera 1/3 av lånet är de betalningsskyldiga för vardera 1/3 av räntorna. Om person A sedan har betalat 100% av räntorna har ändå B och C rätt till skatteavdrag för vardera 1/3 av räntorna.
Redigerat:
För att man ska få göra avdraget ska man ha betalt räntan OCH vara personligt betalningsansvarig. Undantaget är om man är gifta, då kan man ta över avdrag från maken trots att båda villkoren inte är uppfyllda.MagDah skrev:
I det här fallet har TS och de 2 övriga deklarerat fel, men det är bara om det totala avdraget är för stort för att TS ska kunna utnyttja det som den sammanlagda skatten blir fel. Det kan bli krångligt om TS försöker rätta sin deklaration eftersom de andra deklarationerna också måste ändras, så det enklaste är ju att göra upp det inbördes på egen hand.
För att undvika det här i framtiden ska man meddela kreditinstitutet vem som betalar räntan, så att de kan ge korrekta kontrolluppgifter till skatteverket.
/Hasse
Redigerat:
Nedan kommer ett citat från Skatteverkets hemsida. Första punkten tolkar jag som att du inte själv får göra avdrag för samtliga räntor om ni är flera som delar på skulden. Räntan måste vara betald, men det står inte att det är man själv som måste ha betalat räntan. Så avdragen har nog gjorts enligt reglerna; och om det är du som har betalat alla räntorna är det enklast om ni gör upp privat.
Ränteavdrag
Krav för avdrag:
Rättsfall:
Ränteavdrag
Krav för avdrag:
- Räntan avser en egen skuld och att den är betald.
- Ränta som betalats under året.
- Har ränta betalats i förskott, medges inte avdrag för den del av räntan som avser tiden efter den 31 januari året efter inkomståret.
- Ränta som har lagts till skulden.
- Ränta på studielån via CSN.
Rättsfall:
- Kammarrätten i Göteborg 2001-10-01 mål nr 6161-2000. (Avdrag medgavs med hälften vardera för ränta på lån med gemensamt betalningsansvar trots att ene maken hävdat att han ensam betalat räntan.)
- RÅ 1980 1:69 I och II. (Avdrag för ränta medgavs den make som hade personligt betalningsansvar för lånet trots att den andra maken erlagt räntan. Betalningen ansågs ha skett för andre makens räkning.)
Normalt är man är solidariskt ansvarig för fastighetslån, och då stämmer inte det du skriver.MagDah skrev:
Är låntagarna då överens om hur avdragen ska fördelas är det enkelt eftersom en person kan betala räntor för någon annans räkning. Är man inte överens är det den som betalat räntan som har rätt till avdraget, även om det är hela räntan.
När det gäller rättsfallen du räknar upp så skrev jag tydligt att fördelning av ränteavdrag mellan makar inte styrs av dessa regler.
/Hasse
Pratat med skatteverket, och det gick bra att göra ändringar i sina deklarationer upp till fem år bakåt i tiden. Hade jag bevis på att det var jag som betalat in lånen så skulle det räcka för att jag skulle få justera ränteavdraget för min del.
Sen om det sen visade sig att svärföräldrarna gjort avdrag så kommer de att få betala tillbaka de pengarna - och även eventuellt få skattetillägg.
Nu kommer vi dock prata med dem så att vi gör gemensamma ändringar, eller då förstås justerar pengarna direkt mellan oss.
Problemet från början var att ingen av oss hade jobb just då vi köpte hus, och svärföräldrarna skrev på lånet...
Sen om det sen visade sig att svärföräldrarna gjort avdrag så kommer de att få betala tillbaka de pengarna - och även eventuellt få skattetillägg.
Nu kommer vi dock prata med dem så att vi gör gemensamma ändringar, eller då förstås justerar pengarna direkt mellan oss.
Problemet från början var att ingen av oss hade jobb just då vi köpte hus, och svärföräldrarna skrev på lånet...
Klicka här för att svara