1 754 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp med att lägga upp lån.
Behöver lite hjälp på vägen...
Vi har betalat in handpenning på huset och Swedbank ger oss usla villkor.
Vi behöver låna 1 895 000.
Vi vill ta tre lån på det och samtliga rörliga för att eventuellt kunna låsa.
Som helkund (alla lån/sparande/försäkringar hos dom):
VillaHemförsäkringen 505kr mån
Vår livförsäkring 72kr mån
Betalskydd: 156kr mån
1 895 500 kr:
Bottenlån 85% - 1 695 750 kr fördelat på 3 st lån. Ingen amortering
Topplån 199 750 kr. Amortering minst 1665 kr per månad.
Rabatt på låneräntan. Har inte meddelat hur stor!
Som delkund:
Bottenlån 75% 1 496 250 kr fördelat på 3 lån.
Topplån 399 250 kr. Amortering minst 3400 kr/månad.
Ingen rabatt på låneräntan.
Swedbanks första muntliga svar var 1,64% på rörliga...
Har hört mig för med DNBNor och dom erbjuder mig rakt av
med 10% bottenlån och ränta på 1,55%
Hur bör jag lägga upp lånen och kan jag bråka en hel del mer gällande räntan?
Bokostnad för oss kommer ligga på 6400kr - 8000kr med drift och lån.
Vi har tänkt att lägga in 10 000 minst på servicekonto.
När det gäller att bli Helkund för oss är uteslutet då det i praktiken för oss blir nästan
dubbla kostnaden i försäkring mot vad vi fått som erbjudande från vårat försäkringsbolag.
Vi har bägga god och ordnad ekonomi. Hur bör jag tackla banken?
Byta till annan?
Vi har betalat in handpenning på huset och Swedbank ger oss usla villkor.
Vi behöver låna 1 895 000.
Vi vill ta tre lån på det och samtliga rörliga för att eventuellt kunna låsa.
Som helkund (alla lån/sparande/försäkringar hos dom):
VillaHemförsäkringen 505kr mån
Vår livförsäkring 72kr mån
Betalskydd: 156kr mån
1 895 500 kr:
Bottenlån 85% - 1 695 750 kr fördelat på 3 st lån. Ingen amortering
Topplån 199 750 kr. Amortering minst 1665 kr per månad.
Rabatt på låneräntan. Har inte meddelat hur stor!
Som delkund:
Bottenlån 75% 1 496 250 kr fördelat på 3 lån.
Topplån 399 250 kr. Amortering minst 3400 kr/månad.
Ingen rabatt på låneräntan.
Swedbanks första muntliga svar var 1,64% på rörliga...
Har hört mig för med DNBNor och dom erbjuder mig rakt av
med 10% bottenlån och ränta på 1,55%
Hur bör jag lägga upp lånen och kan jag bråka en hel del mer gällande räntan?
Bokostnad för oss kommer ligga på 6400kr - 8000kr med drift och lån.
Vi har tänkt att lägga in 10 000 minst på servicekonto.
När det gäller att bli Helkund för oss är uteslutet då det i praktiken för oss blir nästan
dubbla kostnaden i försäkring mot vad vi fått som erbjudande från vårat försäkringsbolag.
Vi har bägga god och ordnad ekonomi. Hur bör jag tackla banken?
Byta till annan?
Har haft mitt hos Swedbank sedan aug 2007, och bor också i Värmland. Här kan du se vad jag fick för räntor strax innan världsekonomin fick feber:
http://www.byggahus.se/forum/1058247-post563.html
Mitt tot var lite några 100' mindre än ditt men minns inte de exakta siffrorna.
Jag skulle aldrig välja någon försäkring hos Swedbank, men det beror snarare på att jag vill ha en försäkring som hjälper när något händer.
http://www.byggahus.se/forum/1058247-post563.html
Mitt tot var lite några 100' mindre än ditt men minns inte de exakta siffrorna.
Jag skulle aldrig välja någon försäkring hos Swedbank, men det beror snarare på att jag vill ha en försäkring som hjälper när något händer.
Nu har jag jagat banker.
Swedbank:
Topp: 199 500kr 2,35%
Botten: 1596000kr 1,38% rörlig
Nordea:
Enbart botten:
3* 600 000kr 1,55% rörlig
SEB:
Topp: 199500 kr 1,80%
Botten: 1596000 kr 1,60%
Rörlig ränta på samtliga.
Hjälp mig med kalkylerna! Vad blir vettigast för mig?
Swedbank:
Topp: 199 500kr 2,35%
Botten: 1596000kr 1,38% rörlig
Nordea:
Enbart botten:
3* 600 000kr 1,55% rörlig
SEB:
Topp: 199500 kr 1,80%
Botten: 1596000 kr 1,60%
Rörlig ränta på samtliga.
Hjälp mig med kalkylerna! Vad blir vettigast för mig?
Klicka här för att svara