Hej!
Vi har kollat ett bra tag nu på både hus och bostadsrätt! räknat fram och tillbaka! Jag har fast jobb med inkomst och min sambo är tillsvidare anställd/projektanställd! Vi är båda medlemmar i a kassan och sparandet är en bit på väg! Ska inte säga att vi har en handpenning riktigt än till något hus på över miljonen men som sagt en bit på väg! Då vi tog ett bil lån för ungefär 7 månader sedan klurar vi också på frågan ska vi betala av det först eller ska vi fortsätta spara allt till en handpenning?

Vi bor i hyresrätt idag och vi har brist på utrymme då vi endast bor på 48kvm! Bostadsrätter är bekvämt och man behöver inte tänka "lika mycket "på reparationer osv. Men ett mindre hus kan också vara ett alternativ då vi är mycket för fritid och vill gärna spendera den utomhus! Då vi båda är uppväxta på landet känner vi att vi kanske inte kommer att trivas i en lägenhet inne i stan!!

Tacksam för tips och råd! Hur har du/ni gjort och hur tänkte ni?

Hej och välkommen :-)
När det gäller billånet så kommer ni sannolikt att kunna baka in det i bostadslånet, om ni inte lånar till lägenhetens/husets fulla värde. Det kan vara ett bra alternativ eftersom bostadslån ofta har bättre ränta än billån.
I övrigt är det egentligen svårt att råda, ni får helt enkelt väga för och emot utifrån era preferenser. Det behöver hur som helst inte bli dyrare med hus en bit utanför stan än med lägenhet inne i stan – det kan förstås skilja sig åt mellan olika orter men räkna och jämför olika alternativ så att ni får ett hum av vad den typen av objekt ni skulle kunna tänka er kostar och vad boendekostnaden skulle bli på ett ungefär.

Det är alltid lättare att få lån om man har till kontantinsatsen, helst även till pantbrev och lagfart.

]Hej!
Vi har kollat ett bra tag nu på både hus och bostadsrätt! räknat fram och tillbaka! Jag har fast jobb med inkomst och min sambo är tillsvidare anställd/projektanställd! Vi är båda medlemmar i a kassan och sparandet är en bit på väg! Ska inte säga att vi har en handpenning riktigt än till något hus på över miljonen men som sagt en bit på väg! Då vi tog ett bil lån för ungefär 7 månader sedan klurar vi också på frågan- ska vi betala av det först eller ska vi fortsätta spara allt till en handpenning?

Vi bor i hyresrätt idag och vi har brist på utrymme då vi endast bor på 48kvm! Bostadsrätter är bekvämt och man behöver inte tänka "lika mycket "på reparationer osv. Men ett mindre hus kan också vara ett alternativ då vi är mycket för fritid och vill gärna spendera den utomhus! Då vi båda är uppväxta på landet känner vi att vi kanske inte kommer att trivas i en lägenhet inne i stan!!

ett mindre hus i prisklassen under miljonen här på öland behöver oftast renoveras för kanske en 100000 kr. Vi funderar på om det är lönt om man får tillbaka pengarna eller om man går med förlust nu när priserna är ganska höga?

Tacksam för tips och råd! Hur har du/ni gjort och hur tänkte ni?[/QUOTE]

Bostadsrätt innebär en avgift förutom kostnaderna för lån som gör att det blir en hög kostnad som räcker till ett hyfsat hus ofta.
Sen blir man antingen "tvungen" att engagera sig i styrelsen eller hoppas på att tillräckligt många andra är med och är tillräckligt bra.
Ekonomiskt bättre än att hyra förstås men jag tycker man får mer för pengarna med en egen villa. Speciellt om man gillar att påta i trädgården på sin fritid.

Har ni inga barn och gott om fritid, köp ett hus, inget ruckel. Renovera(inte lyx) bo bra några år och sälj om det känns bra. För er skull om ni är utan barn i någon speciell skola mm. så är en boende karriär att rekomendera. .

Det man framförallt får räkna med är nog att man i hus behöver en större buffert för oförutsedda händelser än vad man behöver i en bostadsrätt. T.ex. om värmepumpen går sönder, eller om huset är dåligt isolerat en vinter som denna med höga elpriser, tvättmaskinen går sönder (i bostadsrätter brukar det ju finnas tvättstuga) o.s.v.

Sen så är ju inte 48 kvm sådär jättelitet. Vår lägenhet är på 41 kvm och då har vi en 16 månaders dotter också... Ingen i vår mammagrupp har boende på mer än 60 kvm.

Tack för råd och tips! vi har inga barn och planerar inte några under de närmsta åren! Ett mindre renoverings objekt är det vi planerat i så fall! Som ex vis byta golv, måla om och kanske byta köket på längre sikt! Att renovera under tiden man bor i huset eller bostadsrätten är ochså något vi tänkt!

Här på öland kan man få ett hus på 70-90kvm under miljonen eller runt miljonen och då är det oftast mindre renoverings behov som att byta golv och kanske måla eller tapetsera!

3 rum och kök är ett minimum för vår del då vi vill ha ett kontor och ett sovrum!

"min sambo är tillsvidare anställd/projektanställd"

En liten detalj: "Tillsvidareanställning" är samma sak som fast anställning. "Projektanställning" är (oftast) en tidsbegränsad anställning. Har han två jobb?

Nej nej det var inte alls så jag menade , utan bara ordagrant han är enbart projektanställd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.