M
mr_bygg: Det verkar inte vara några problem med era inkomster. Skulle något oförutsett hända så är det väl bara att sälja. Det finns inga säkra garantier och det är självklart alltid en risk men ska man ha hängslen, livrem och en fet buffert som säkerhet för allt elände som kanske kan inträffa så kanske man aldrig får sitt drömboende;)
6 svar · 1,1k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Själv gjorde jag misstaget att renovera ett gammalt hus istället för att riva och bygga nytt. Så här i efterhand hade det blivt ungefär samma pengar men det renoverade huset blev inte i närheten lika bra som ett nytt och med fler kompromisser än vi önskat. Beror självklart på vad som finns kvar eller vad man VILL ha kvar av det gamla. Men tänk både en och två gånger om det är en
7 svar · 2,4k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Okej, du menar när lånet tex står på den ena parten bara, men man är gift, så är det enkelt. Då anses man dela? Medans om man inte är gift så behöver man "mickla" lite för att visa att båda faktiskt delar på boendet om den bara står på ena parten. Om lånet står på båda från början är det ju rätt solklart.
6 svar · 1,7k läst
Lolle
Lolle: [citat] Detta är tyvärr en av huvudanledningarna till att problem uppstår. Ovillkorade besiktningsvillkor har lett till vissa sådana här beteenden. Köparen vill avskräcka andra och ser till att vinna budgivning. Sen hoppas man på att pressa säljaren till prutning därför att oftast har övriga budgivare gått vidare och det blir en kostnad och tid att börja om försäljningen. Ett rent
20 svar · 4,3k läst
A
Annkina: [citat] Ok :) Jag har sålt en bostadsrätt. Vilka avdrag gör jag där? Det jag vet är: Priset jag köpte den för Renoveringar jag gjort. Och enligt skatteverket måste det vara minst 5000kr under ett år, vilket jag inte kommer upp i. Mäklaren ska jag kunna göra avdrag för också. Hur? Han kostade 15000kr, gör jag avdrag för hela summan? Vi har köpt hus. Är det något jag bör tänka
3 svar · 1,2k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Om man har konto eller inte har i princip inte någon betydelse för priset vid en större beställning som denna, du har väl bett om ett pris på grejerna innan du beställde? Att skaffa konto kan ju vara bra ändå iof eftersom du kanske behöver komplettera, byggvaruhuset gör en kreditupplysning och ger dig en limit. Säkerligen inga problem att få betala detta på 10 dagar (eller längre).
8 svar · 2,2k läst
L
lise-lotte johansson: Hej. Har nu suttit och letat efter ett "beräknings program" som jag har hört ska finnas för dom som jobbar i byggsvängen. En färdig mall när man räknar på jobb, typ den som elektrikerna har ATL. Är det någon som vet var jag kan få tag på den. Mvh Lotta Johansson
0 svar · 1,2k läst
5.2 racing
5.2 racing: [citat] Snygg smilie! Mer sånt. Men då kanske det blir för bra på forumet...
19 svar · 3,4k läst
R
Rize: El och VVS gör en annan firma och det är en liten del av det stora hela. Ska också säga att det inte är Stockholm utan en mindre stad.
2 svar · 935 läst
R
RobZombie: Tycker det låter som ett ganska normalt pris.
1 svar · 1,1k läst
L
Liljan84: Vill bara flika in: räkna inte på glädjekalkyler! Planerar du att binda delar av lånet så räkna oxå på det. Topplån? Amortering? (kanske ingen kostnad men likväl en utgift). Bli hellre glatt överraskad senare än tvärt om.
3 svar · 1,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Jo, naturligtvis..jag ber om ursäkt.. vi lantisar som finansierar de amortingsfria lånen till dagens unga BRF-innehavare borde vet när vi skall hålla klaffen.. MathiasS: Jag tror inte för ett ögonblick att du tillhör den kategorin. Man får passa på att dra till lite när man har chansen.. ;)
10 svar · 2,9k läst
B
BigGitt: [citat] Äldre personer skapar/sparar/samlar kapital bara för att kunna känna trygghet! Om dom viste att deras barn ska taga hand om dem, hade dom tänkt på ett annat sätt. Jag är inte i den åldern än, men tänker om ålderdomen varje dag. Om det att enda hjälpen jag får av mina barn blir nöjet att bränna mina besparningar...
124 svar · 12,5k läst
·
B
BigGitt: [citat] Nej. IQ! Har fått pm med förfrågan om just br ägarna. De ville rösta. Nu har de möjlighet. Samtidigt får vi veta fördelningen mellan villa/br ägarna.
3 svar · 969 läst
·
E
essetR: Fave: Bor också i västmanland, får man fråga vad ni har för tomtpris? Är det medräknat i dessa 2,5? Vi är i byggstarten, har dock ingen tomt än. Letar..
6 svar · 10,4k läst
T
träskruven: träfiberskiva bakom gipsen ungefär 40' FTX c:a 40'
13 svar · 3,3k läst
·
S
swebichon: [citat] Precis, omräknat i procent blir det ungefär en ökning på 0.5%. Du har helt rätt i att rörlig ränta med största sannolikhet blir billigast i längden. Fast det bygger på att man har en rejäl buffert för att klara av räntetoppar m.m. vilket vi inte hunnit få ihop än (håller fortfarande på att bygga). Min tanke är att varje månad betala som om vi hade en ränta på 5.17%
57 svar · 11,4k läst
I
ida123: det var helt rätt, tyvärr. =( pratade med skatteverket som sa att det blev "smittat" av att det gäller ett nybygge.
3 svar · 2,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det kan ju iof bero på att just "pensionärer" är dom som i störst utsträckning spelar också ? :D /K
218 svar · 25,9k läst
J
jhenrikj: [citat] Det går säkert att förhandla...men går man in på Nordeas hemsida så erbjuder de aldrig högre bottenlån än 75% på något av sina bolån. Däremot erbjuder de "självklart" 90% belåning, men det är ju en helt annan sak.
14 svar · 2,8k läst
Byggingenjören
Byggingenjören: Hej! Beror på hur stort projekt det handlar om. Vid större projekt har man påslag för t.ex: - Myndighetsavgifter - Administration - Projektledning (Mer eller mindre beroende på om det är rot, nybygge eller industri) - Skatt MVH
3 svar · 9,1k läst
Nimajneb
Nimajneb: fattar absolut ingenting. Vill TS skaffa sig pålitlig statistik... kolla SCB. Vill TS ha koll på medlemmarna på Bygga Hus.... kolla med ägarna.
23 svar · 3,5k läst
·
F
Frossan: Håller med "sblixten". Varför hålla på och byta runt ?? Förklara anledningen varför du vill göra det och ge din bank en chans att möta dina önskemål. Hur ska dom kunna vara konkurrenskraftiga om dom inte vet exakt vad du vill, lägg korten på bordet och ge dom en chans så brukar det alltid lösa sig.
7 svar · 1,3k läst
C
christianaberg: Hej! Någon som känner till något program/excelfil som man kan nyttja för att mängda och beräkna voilymer och priser vid renovering av hus. Hittade ett på Byggtjänst för 9000 vilket är i överkant. Tack på förhand /Christian
0 svar · 988 läst
A
andersmc: Ca 10000 kr/m²
1 svar · 4,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Bara så det inte går någon förbi. Han säger uttryckligen att ränteskillnadsersättning inte går att avtala bort.
87 svar · 10,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Vad har det för betydelse? Läste du mitt svar, och på vad jag svarade?
13 svar · 3,4k läst
T
Tomas58: Tack för tips. Kollade och tror mig efter lite snabb huvudräkning att prisskillnaden nog är marginell. I alla fall på skåpstommar: Får nog bli svenska ikea i a f
17 svar · 6,1k läst
A
andersmc: Jag köpte i alla fall en hel del verktyg för byggkreditivet. Det var inte nån som ville se några kvitton.
4 svar · 2,4k läst
R
robnil: Tack för svaren. Ägaren har visat sig gå att prata med iallafall. Får se vad han kommer fram till i sitt förslag på ny faktura. Om det skiter sig totalt så jag åker på en blåsning kommer jag gladerligen lägga ut firmans namn och stad här. Men tills vidare håller vi det snyggt.
12 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.