Vi ska bygga nytt. Vi har skrivit på för tomten men det tar ca 1 år innan vi kan flytta in i nya huset.
Kan jag skriva mej och min son på tomten och ordna en brevlåda på den?
Anledningen är att vi vill att grabben ska gå kvar i dagiset i samma kommun.
Vart vi kommer bo under byggtiden vet vi fortfarande inte men stor risk är vi får byta kommun ett tag.

Hajjar ni ;)?

chrleh skrev:
Vi ska bygga nytt. Vi har skrivit på för tomten men det tar ca 1 år innan vi kan flytta in i nya huset.
Vart vi kommer bo under byggtiden vet vi fortfarande inte men stor risk är vi får byta kommun ett tag.

Hajjar ni ;)?
Skatteverket skrev:
Huvudregeln är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du normalt bor.
Så om du inte tänker tälta på tomten så får du inte skriva dig där...

Sedan 1 juli 2009 finns det något som heter Barnomsorgspeng. Kort innebär det att du som förälder kan använda ett, av din kommun, fastställt belopp till barnomsorg i vilken regi du vill (i princip). Finns det särskilda skäl kan även barnomsorgspengen användas för förskola i annan kommun. I ditt fall tycker jag det är solklart att sådana skäl finns. Jag har själv använt mig av principen, redan innan det kom regeringsbeslut om den, så jag vet att det funkar. Som ordförande i ett föräldrakooperativ har jag också tvingats läsa in mig på regelverket som finns här.

Att skriva sig på en tomt utan hus tror jag däremot att du kan få svårt med...

chrleh skrev:

Hajjar ni ;)?
Lite beroende på ert samvete (om du förstår) så kan ni ju skriva er på adressen "när huset är så pass klart att ni kan flytta in" (tolkningsfråga).

Exakt hur regeln ser ut men om man vänder på det så borde det ju inte heller vara förbjudet att bo i en seriöst inredd byggbod under tiden man bygger sitt hus. Eller?

Detta förfarande med att flytta in lite tidigare är ju inte så ovanligt. Många gör ju det för att kunna skjuta in sin reavinst i nya huset..

Redigerat:
Se till ni byter till en kommun som tycker det är ok att debitera den gamla kommunen dagisplatsen... annars flyttar ni inte dit helt enkelt.

H
Hur är det, man kan väl hyra en bostadsbarack och ställa på tomten?

Vi förstår att en annan kommun kan betala för vår dagisplats. Det tjänar alla på. Den nya kommunen slipper leta upp en plats osv. Men det är massa papersstrul hit o dit. Man ska säga upp sin nuvarande dagisplats, ansöka om en ny via den nya kommunen mm och hoppas det går vägen (som det alltid gör vad jag förstår).

Sen skulle det va skönt om jag fick all post till tomten, jag kommer ändå vara där varje dag vid nybygget så i princip bor jag där förutom att jag inte sover där.

Min fråga är väl egentligen...kan man vara så fräck att man skriver sig där iallfall. Kollar S.V. upp om det finns ett hus där? Kollar dom kasnke lagfarten elle rhur funkar det i praktiken? Detta känns ändå som en snäll överträdelse av nån skattelag....

Om du "vågar" så köp en husvagn för tre/fyra tusen som tillfällig bostad, med tanke på hur sakta byråkratin går i det här landet så kanske du hinner få upp huset innan någon reagerar.:)

Men egentligen. Jag känner "5000 pers" som är skrivna på "fel" ställe av olika anledningar....där dom egentligen inte bor.
Jag tycker det är mer fel än det jag vill göra. Jag tjänar ingenting på detta förutom att det blir bekvämare för mig.

chrleh skrev:
Men egentligen. Jag känner "5000 pers" som är skrivna på "fel" ställe av olika anledningar....där dom egentligen inte bor.
Jag tycker det är mer fel än det jag vill göra. Jag tjänar ingenting på detta förutom att det blir bekvämare för mig.
Det är inte tillåtet att köra för fort heller....

Att få posten dit är inget problem. Det är bara att skicka in en blankett om "särskild postadress" till Skatteverket.

Min bror gjorde så när de byggde hus. Vi kommer att göra det också för dagisets skull. Vi har heller ingen aning om var vi kommer bo under byggtiden, mycket möjligt att det blir i en av grannkommunerna. Men det vi vet är att oavsett var vi bor så kommer vi inte att kunna få någon dagisplats i den kommunen. Det måste man ju (i princip överallt) söka många månader i förväg och när man hyr något i andra hand så vet man ju inte om adressen så långt före.

Tack, då vet jag att det går...

• Gilla
Anna 203
  • Laddar…
Mikael_L
Tror inte dom nya ägarna till vårt nuvarande hus blir så glada om jag står kvar folkbokförd i deras hus... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.