P
patrik15: Nej , men vi har pantsatt vår lgh !
41 svar · 5,5k läst
B
BigGitt: Ska plintarna gjutas eller färdiga sänkas? Om det är typ skogstomt och rensning + grus + gjutning av plintar ingår är priset normal med material. Med andra ord inget extra pris. Ev träd kan du sälja på rot, schaktning kan du köpa av en bonde med hjullastare. Grus kan du beställa själv ovh lägga bredvid. Den dagen schaktning skall ske kan herren med hjullastare lägga ut det. Kvar blir
4 svar · 1,2k läst
tallmilan
tallmilan: OT: Fast i den tråden har de missat det enklast tipset, dra ut tvättmedelsfacket och öppna luckan när du är "klar" så torkar sunket ut. Funkar 100%
28 svar · 5,4k läst
Milkshaken
Milkshaken: Lyfter en gammal tråd av ren nyfikenhet.... Hur gick det sen Postman?
8 svar · 6,2k läst
B
billy_baver: För att er lägenhet ska kunna upplåtas med bostadsrätt måste befintligt hyresavtal avträdas av er båda. Hon har i praktiken sannolikt "vetorätt", såvida du inte kan åsidosätta hennes rättigheter på samma sätt som man (exempelvis efter separation) möjligen kan göra när man sätter varandras flyttkartonger ute i trapphuset och byter lås. Efter ombildningen övertar den nya
46 svar · 6,0k läst
H
Henri: Att underlaget för ROT-avdrag ska minskas med den allmänna pensionsavgiften är lätt att förbise vid en slarvig koll. Pensionsavgiften är 7 % av förvärvsinkomsten och vid ex.vis 300.000:- i årsinkomst blir avgiften 21.000:-. Jag var själv nära att missa detta. Kan nämna att eftersom pensionsavgiften inte beräknas på allmän pension och tjänstepension, kan pensionärer på så sätt
6 svar · 5,8k läst
B
byggankan: [citat] Jo hon är mattelärare och brukar påpeka det också...
14 svar · 1,0k läst
J
Jan-Å: Har man inte pengar till en bostadsrätt så bor man i hyresrätt, det är ju ingen allmän rättighet att få äga sin bostad. Man får bo där man har råd, svårare än så är det inte. Som nån annan skrev, med 2 inkomster ökar möjligheterna rejält Det är förmodligen lättare att få lån som singel än tillsammans med en vuxen som ska försörjas.
11 svar · 1,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Exakt.
166 svar · 24,7k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Man håller ju avtalet..
6 svar · 2,6k läst
O
ombyggare2010: OK, låter vettigt. Brukar bankerna ha krav på egna värderingsmän för att ta fram värderingen eller räcker det med en vanlig "bankvärdering" från ett mäklarbolag?
2 svar · 1,3k läst
Byggingenjören
Byggingenjören: Hej! Såvida jag förstår det ville du ha material separat fakturerat och tider separat? Det är exakt det du får nu, nämligen skruv etc på en faktura och tider på en annan!
3 svar · 927 läst
Nyfniken
Nyfniken: Du måste sälja "en del" av bostadsrätten, det kan lika gärna vara 1%. För att kunna göra det måste köparen vara medlem i föreningen (det är ju en del av ditt medlemskap du säljer, inte lägenheten). Personen i fråga måste bo i lägenheten.
1 svar · 1,9k läst
M
mabcar: spannen ovan kan nog vara mycket större beroende på standard, antal luckor, storlek på badrum. kök 50-200' badrum 50-200' Dränering har kostat mig ca 150' men beror mycket på omständigheterna. Behöver du göra om i källaren efter fuktskadan? Kanske förbättra ventilationen? Går det att göra avrinning med rör eller behöver man ha pumpstation? Inte helt lätt att veta innan man har
4 svar · 5,9k läst
Erikoolio
Erikoolio: Det får bli så... Storstädning/röjning i helgen + sätta dit det där sista fodret som aldrig har blivit gjort. Ringer o bokar tid för värdering på måndag...ska bli spännande
3 svar · 2,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: Ta offerter från flera företag! Om alla ligger kring 460k så får man väl anta att det är vad det kostar (Om dom inte bildat kartell :) ) Om du är berättigad till ROT-avdrag, be dom separera arbetstid/material+annat.
5 svar · 1,8k läst
J
jhenrikj: De offerter du har fått är de på NF-hus eller bara på byggsatsen (eftersom det är fiskarheden)? PM:a mig en mailadress så kan du få se hur våran produktionskostnadskalkyl ser ut.
3 svar · 1,4k läst
J
JanneL: Eftersom taket är rötskadat och det även finns fuktgenomträngning på andra ställen bör du räkna med minst 200 - 300 tusen som du fått uppgift på för att åtgärda taket. Även skorstenen samt fasaden (på något ställe) bör åtgärdas. Att räntorna kommer att stiga är mer eller mindre redan bestämt. Var de landar däremot är svårt att sia om. Nu har jag ingen hum om priser i
5 svar · 4,5k läst
·
M
mabcar: Jag tycker att man ska väga in värdet av en bra personlig kontakt. Min kontakt på Handelsbanken ringer mig när det är dags för att sätta om lånen och berättar vilka villkor jag kan få. Sedan är det mycket som går lättare om man har en personlig kontakt med banken. Jag tycker att det är värt några punkter på räntan för att få en sådan service.
32 svar · 11,5k läst
D
dosken: Det har säkert att göra med att banken anser bostadsrätten vara en bättre säkerhet än stugan, och kanske högre belåningsgrad på stugan? Räntan är oftast förhandlingsbar...
1 svar · 759 läst
gadu^
gadu^: [citat] Fick offert på våran vind; inkl allt 125-150kkr, då är det 30kvm golvyta.
18 svar · 10,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Jag föredrar att inte gissa. Så signaturen är med andra ord betydelselös, så länge man inte tar emot några pengar?
5 svar · 1,3k läst
G
Gabbe1: [citat] Bankerna förlorar inte ett enda öre så länge de lånar ut pengar med högre ränta än vad de lånar in samma pengar, tvärtom. Under förutsättning att kunden i fråga kan betala tillbaka sitt lån så klart.
6 svar · 1,1k läst
S
sebastu: Stort tack för alla tips. 3: Precis. Konsumenttjänstlagen säger: [citat] Jag får poängtera det helt enkelt. Man ska inte avtala bort sådana saker. 4: Jo, det blir väl till att köpa material själv. Det verkar vara 18% på ordinarie pris, samtidigt som förvaring kommer ske i vårt garage. Är 18% pålägg ersättning för tiden som det tar att köpa in materialet, eller är den tiden
7 svar · 3,2k läst
Nickan09
Nickan09: Taxeringsvärdet har visat sig vara lite lotteri. Villaägarnas utlyste en tävling i höstas om det mest 'knäppa' värdena. Två bröder (?) som bodde nära varandra i Skåne - hade för likadana hus och lägen värden som skilde sig åt med faktor 2. Kolla på http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=102,1706859&_dad=portal&_schema=PORTAL Givetvis ska du ta diskussionen med skatteverket
3 svar · 2,5k läst
J
jhenrikj: Räkna med tomt + hus + 500 000....Vi ligger på tomt 420 000, hus 1 860 000, totalpris 2,85 miljoner. Men då har vi lite dyrare VA än vad som är normalt...
1 svar · 1,4k läst
O
orstigsnybro: Precis. Från början gällde det alla hus. Nya och gamla. Fram till och med sista juni. Våra fakturor är från före sista juni 2009. Vi ska naturligtvis återansöka eftersom de inte gjort rätt mot oss.
8 svar · 4,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Ett exempel som jag råkade ha i huvudet är götenehus Nysäter 185 kvm enplan för 2.3 milj kr (2008) i nyfunkisstil. Problemet är bara att det är jättesvårt att jämföra priser eftersom det varierar så mkt på både standard och vad som ingår. 10 - 20 kkr per kvadratmeter är vad man schablonmässigt brukar räkna på . . . /K
2 svar · 1,4k läst
flindra
flindra: Tack för alla svar! Jätteintressant att läsa om vilka låga räntor ni har. Trots att vi har kunnat erbjuda att min man flyttar med sin firma som har en fin omsättning så har vi inte fått någon bättre ränta än 1.95% i någon bank... Lite märkligt faktiskt med tanke på att huset kommer byggas på ett ställe där huspriserna med största sannorlikhet kommer öka mycket de närmsta
5 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.