Hej,

Vi är byggherrar för en kraftigt försenad totalentreprenad där det utgår vite enligt avtalet, men bara upp till 5% av kontraktsbeloppet.

Min fråga: Kan jag kräva ytterliggare skadestånd så som:
  1. Kostnader för dubbelbosättning
  2. Ränktekostnader
  3. Värdeminskning
  4. Annat?
MVH
/Trött och bitter

Hej,

Svårt fall.
Jag skulle noga satt ett sista datum när det ska vara klart och sedan säga att efter det får en annan byggare ta över, som har resurser att slutföra bygget under rimlig tid.
Pengarna för denne nya hantverkare drar du naturligtvis från det ursprungliga beloppet (hoppas att du inte betalt allt ännu?)

Tror ganska säkert att bygga hus är att betrakta som en Tjänst och då är det konsumenttjänstlagen som gäller:
http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&BET=1985%3A716%24

Paragraf 19 säger ex:

"Konsumentens rätt att hålla inne betalningen

19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för
att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten."

För visst är det ett fel på tjänsten om näringsidkaren inte levererar på utsatt tid?
Prata gärna med kommunens konsumentvägledare om ni har en sådan hos er.

Lycka till.

Ericc
Polygam skrev:
Hej,

Vi är byggherrar för en kraftigt försenad totalentreprenad där det utgår vite enligt avtalet, men bara upp till 5% av kontraktsbeloppet.

Min fråga: Kan jag kräva ytterliggare skadestånd så som:
  1. Kostnader för dubbelbosättning
  2. Ränktekostnader
  3. Värdeminskning
  4. Annat?
MVH
/Trött och bitter
Först måste man veta vad som står i kontraktet angående försening.
Så som man kan utläsa av din tidigare tråd så var ni (byggherren) ansvariga för projekteringen vilket inte verkade fungera något vidare. Är det så, så bör du ligga lågt för då kan du vara skyldig till ersättning.

Redigerat:
har du en försening som är större än de förseningar som beror på missad projektering (som du skrivit om tidigare tråd) eller beror förseningen på proj. missen?

Hej,

Betalningar sker efter prestationsbunden betalplan, alltså inget betalas om det inte är utfört.

Förseningar beror inte på projekteringen!

Ja, det är en tjänst som köps in och antar att konsumenttjänstlagen gäller.

Bra svar bra synpunkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.