Vi har precis skrivit på pappren för vår tomt. Nu vill jag sätta igång hela byggcirkusen på ett effektivt sätt. Vi ska till en husfirma på imorgon men min fråga är: vad kan jag göra redan nu, finns det något som kan sättas igång redan, tex. hos kommunen? Jag skulle vilja få fram någon slags arbetsordning så att man kan ha koll på arbetsgången redan (jag är fortfarande optimist :) )

Stämmer detta:

1. Beställa nybyggnadskarta kommun
2. Hitta trevligt hus
3. Gå med ritning till kommunen för "prel. bygglov", åsikter
4. Prata med banken om det trevliga huset, förhandla om kreditiv
5. Skriva på för det trevliga huset
6. Lägga upp kreditiv på banken
7. Ansöka om bygglov tillsammans med husfirman
8. VA-anläggning
9. Gjuta grund
10. Bygga hus

Har jag glömt något viktigt som måste göras, eller är det fel på ordningen? Vem är det som bestämmer hur huset ska ligga på tomten och när bestäms det?

Emmotser varmt all hjälp från er som kan något om detta!!!

Ja jag kan ju inte påstå att jag kan någonting men vi är också mitt uppe i det där. Vi missade att beställa nybyggnadskarta med en gång så det är ju bra att du har det som nummer 1.

Att prata med kommunen om huset tror jag inte är nödvändigt under förutsättning att ni följer detaljplanen. Om det finns inte finns en detaljplan så bör man nog göra det däremot.

Banken tycker jag ni kan prata med nu med en gång redan innan ni har bestämt hus. Visserligen brukar de vilja ha en produktionskalkyl innan de godkänner ett byggkreditiv, men det är ju aldrig fel att prata med dom ändå om den summa som ni tänkt att spendera på huset och vad ni ska lägga i egen insats. Dels så kan det vara bra att ha en bestämd maxgräns när man pratar med husleverantörerna och dels så kan själva ansökan om byggkreditivet gå snabbare om ni redan har kontakt med en bankman.

Och då vi själva för tillfället väntar på bygglovshandlingar från hus- och garageleverantör så kan jag nog inte säga så mycket om resten.

Det vi gjort efter att vi skrivit kontraktet med husleverantören är först att vi har bestämt vem vi ska köpa garage ifrån och vem som ska vara kvalitetsansvarig. Nu håller jag på att kontakta olika firmor för att få offertar på grund och markarbete. Nästa steg efter det blir att kolla upp vem som ska göra elen.

Lycka till!

Hej!

Får börja med att gratulera, så får vi hålla tummarna för att det blir så bra som möjligt :)
Gör nu inte samma tabbe som många andra som köper hus av färdiga hustillverkare, kolla igenom kontraktet, plugga in konsumentköplagen, jordabalken och ABS 09!

Mitt förslag:

1. Beställ Nybyggnadskarta, detaljplan, områdesbestämmelse från kommunen

2. Vilken slags tomt har du/ni? Plan tomt? Hur många våningar får ni bygga? Hur högt? Sutteräng? etc. Viktigt att veta innan ni går till hustillverkare!
OBS! Lita inte på allt hustillverkare säger!

3. Kontakta hustillverkare och hitta drömhuset

4. Kontakta banken

5. Be hustillverkaren ta fram bygglovshandlingar, eventuellt någon klausul i kontraktet där det står att om inte bygglovsansökan går igenom så har ni rätt att avbryta kontraktet eller liknande, aldrig fel att helgardera sig!

6. Efter beviljat bygglov, Be om en kommunal utsättning av grunden!

7. LÄGESKONTROLL! håller man på och schaktar och grejer finns risken att pinnarna utsättarna knackat ner rör sig!

8. Gjuta grund

9. byggstart :)

------

Gör er själva en tjänst nu, skriv endast på ett kontrakt, INTE ett kontrakt med hustillverkaren och ett med entreprenör!

BETALNINGSPLAN, betala ALDRIG pengar i förskott!!!! Rätt som det är "försvinner" byggfirman och pengarna är borta!

Ha med ett "slutdatum" för projektet och skriv att om inte projektet är slutbesiktat OCH GODKÄNT senast 201x-xx-xx så skall hustillverkare betala vite med 25.000:- i veckan etc!

Kommer inte på så mycket mer nu, trött som man är... men du får jätte gärna skicka PM om det är något mer du undrar över så ska jag försöka hjälpa till så gott det går :)

Lycka till och MVH! d^_^b

EDIT: Alla arbeten skall utföras enligt AMA, aldrig fel att ha med :)

Snailman
Om ingen annan skrivit det -Sök lagfart på tomten. (man har en viss tid på sig)

Snailman skrev:
Om ingen annan skrivit det -Sök lagfart på tomten. (man har en viss tid på sig)
Vad menas med lagfart?

Snailman
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagfart

'ska lagfart sökas senast tre månader räknat från den dag då den handling, som grundar förvärvet'

är lantmäteriet som har hand om detta nuförtiden, har för mig det är mycket viktigt att man tar det på tomten separat först annars blir det tomt plus byggnad = mycket dyrare avgift

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.