Jag håller på att deklarera och ska söka slutgiltigt uppskov, men blir lite fundersam när det gäller ett nybygge. Om det var ett färdigt hus vi flyttade in i skulle det bli mycket lättare.

Inköpsdatum enligt köpekontrakt
Vilket datum anger jag här? Jag har ju skrivit ett flertal olika kontrakt med tomtägare, hustillverkare osv. Med hustillverkaren har vi dessutom skrivit olika kontrakt och slutgiltiga beställningar på olika datum.

Inköpspris m.m.
Utgifter för ny-, till- eller ombyggnad (anges vid småhus/ägarlägenhet)
Totalt inköpspris


Här antar jag att det endast är totalt inköpspris som ska fyllas i?
Jag pratade med Skatteverket och de ville ha en totalsumma på alla utgifter vi haft under bygget, dvs totalkostnaden.
 
Jag hittade följande information i en äldre tråd:

Under "inköpspris" ska kostnader för tomt, lagfart etcetera redovisas. Därefter redovisas alla andra byggkostnader under punkten 2 "ny-, till- eller ombyggnad".

Då borde alltså inköpsdatum gälla när ni köpte tomten.
 
MagDah skrev:
Jag hittade följande information i en äldre tråd:

Under "inköpspris" ska kostnader för tomt, lagfart etcetera redovisas. Därefter redovisas alla andra byggkostnader under punkten 2 "ny-, till- eller ombyggnad".

Då borde alltså inköpsdatum gälla när ni köpte tomten.
Handpenning på tomten betalades 2008, och resterande summa 2009. Då är frågan när inköpsdatum på tomten är. När kontraktet skrevs 2008 eller när vi fick tillträde 2009?
Sedan gäller detta uppskov av belopp för vinst på lägenheten och datumet verkar avse det nya boendet eftersom det är under rubriken Uppgifter om den nya bostaden . Enbart tomten kan väl inte ses som en bostad och det är ju totalkostnaden som är intressant och den summan blev ju klar först hösten 2009.
 
Redigerat:
Danne12345 skrev:
Handpenning på tomten betalades 2008, och resterande summa 2009. Då är frågan när inköpsdatum på tomten är. När kontraktet skrevs 2008 eller när vi fick tillträde 2009?
Ni har väl ett köpekontrakt, alltså när affären genomförs. Jag gissar på tillträdet 2009 om ni inte har ett väldigt speciellt avtal med betalningen. Kan inte tänka mig att förra ägaren släppte tomten till er ägo när ni betalade hanpenningen...
 
Jag skulle utgå från att det är datumet för köpekontraktet som räknas.

Hittade följande sida om uppskov: http://www.avdragslexikon.se/avdrag/UPPSKOV/
Här står det bland annat att:


Ersättningsbostaden måste köpas senast 31 december året efter det att ursprungsbostaden sålts. Senast 2 maj året därpå måste du ha flyttat in. Ersättningsbostaden kan även ha köpts före försäljningen, men inte tidigare än året före försäljningen. Om den köpts tidigare, exempelvis ett fritidshus, får en tillbyggnad eller nybyggnation på fritidshuset räknas som ersättningsbostad.
Även ny-, till- eller ombyggnad får inräknas i anskaffningsutgiften för ersättningsbostaden
 
Redigerat:
Nu skriver ni olika saker. Köpekontraktet är inte skrivet på samma datum som pengarna överfördes. För att konkretisera.
Kontraktet skrevs 2008-10-01 och då skrev vi att hanpenningen skulle betalas 2008-10-15 och att slutgiltiga summan ska betalas 2009-01-20 och då skulle tomten även tillträdas.
Vilket datum ska då skrivas? Enligt skatteupplysningen är det 2008-10-01.

Gällande lägenheten så såldes den långt senare (kontrakt i feb 2009 och överlåtelse i juli 2009)
 
Jag röstar på 1/10 2008. Affären anses vara gjord när köpekontraktet upprättas. (Datum för tillträde och lagfart är normalt senare; när handpenning betalas har inget med saken att göra).

Så är det i alla fall när man skall deklarera försäljning av en fastighet. Vi sålde en fastighet 2008 (dvs köpekontraktet skrevs under, och handpenning betalades) med tillträde 2009 (då full betalning erlades). Fastigheten ansågs vara såld 2008, så vi skulle ta upp försäljningen i deklarationen våren 2009.
 
Redigerat:
MagDah skrev:
Jag röstar på 1/10 2008. Affären anses vara gjord när köpekontraktet upprättas. (Datum för tillträde och lagfart är normalt senare; när handpenning betalas har inget med saken att göra).

Så är det i alla fall när man skall deklarera försäljning av en fastighet. Vi sålde en fastighet 2008 (dvs köpekontraktet skrevs under, och handpenning betalades) med tillträde 2009 (då full betalning erlades). Fastigheten ansågs vara såld 2008, så vi skulle ta upp försäljningen i deklarationen våren 2009.
Ok, tack för ditt svar. Då fyller jag i det datumet.


Nu kanske jag kommer med en dum fråga, men är osäker på vad som avses och tar en påhittad jämn summa för att förenkla.

Vinst före uppskov (från avsnitt 'Utredning om vinst eller förlust'): 500 000kr
Avdrag för slutligt uppskov - 500 000kr
Vinst efter avdrag för uppskovbelopp: 0 kr


Jag trodde att jag skulle få fram en exakt summa på hur mkt skatt jag ska betala på vinsten (dvs exakt hur mkt jag begär uppskov för)? Här står ju bara hur mkt jag vinst jag fick efter försäljning av förra bostaden.
Jag förmodar att det inte är 500 000kr jag måste betala tillbaka utan att det är den delen som ska beskattas?
 
Hallå igen,
Den överskjutande vinsten efter uppskovet får du betala reavinstskatt på (22%). I detta fall blir reavinstskatten noll.

Uppskovsbeloppet får du betala kapitalskatt på. Denna beräknas som 30% av en "schablonintäkt" som är 1,67% av 500 000. Om jag har räknar rätt blir detta 2505 kr. Detta belopp kommer du sedan att betala varje år. (Kapitalskatten kan du undvika genom att skatta av hela vinsten på en gång, men då får du betala 22% av 500 000.)

Det maximala uppskovsbeloppet är 1 600 000 kr. Om vinsten skulle uppgå till 2 miljoner, måste du betala reavinstskatt 22% * (2 000 000 - 1 600 000). Kapitalskatten blir då 30% * 1,67% * 1 600 000 per år.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.