Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Superuser: Ahh.. tusen tack. Jag kan tillägga att jag tydligen inte är i mina sinnes fulla bruk idag (kom en timme förtidigt då jag skulle lämna på dagis)
ciia: Jag skulle med satsa på kök och badrum. Vi har själva köpt ett hus till underpris 550.000:- Och är sugna på en omvärdering för att "få ut" lite mer renoveringspengar. Dock har vi inget topplån då vi betalade handpenningen kontant. Ett hus längre ner på gatan har stort renoveringsbehov (back to the 70´s) och det ligger ute för 895.000:- Lycka till och berätta hur det gick på
Havsutsikt: Köp det hus ni vill ha, om ni har råd vill säga. Har ni en tight kalkyl så lär den styra ert val. Svårare än så är det inte.
Microkatten: Håller med ordain! Till oss sa banken att vi kunde låna bortåt 4 milj, men det blir ju en orimlig månadskostnad...det är bara ni som kan göra en uppskattning på hur mycket ert boende får kosta! Tänk också på hur mycket ni vill amortera och vilket tidsperspektiv ni har. Vill ni ha en billigare månadskostnad som pensionärer (eller tidigare) så bör man räkna in det i
Mysebo II: Vad ska man ha med i en offertförfrågan till ett hus? Vi har ritat på en egen planlösning. Hur specifik ska man vara i sin fråga, vilka punkter ska man ha med? Bör man specificera så mycket man kan, eller ha en mer öppen fråga? Vissa saker är vi säkra på, men andra mer öppna på. Mycket av osäkerheten sitter i att vi inte har några kunskaper. Vad kan vara mest kostnadseffektiv osv.
Algen: Kan bara hålla med om att ni bör cleara att ni verkligen får lån innan ni skriver på något ni inte kan dra er ur. Däremot tycker jag det är lika bra att börja förhandla med flera banker på en gång enligt devisen; "Om du inte hinner med att göra det ordentligt från början, hur tror du då att du ska hinna med det senare?" Visst tar det mer tid att förhandla med flera banker men
sulos: Precis som ni båda skriver kan det nog bli svårt att räkna hem ett bostadsrättsköp i ett kortare tidsperspektiv. Bostadsmarknaden i vårat samhälle är väldigt trög och det dyker sällan upp riktigt intressanta objekt, blir inte bättre av att många fina områden är byggda kring 70-80talet med platta på mark och direkt eluppvärmning är dominerande. Det är ju ganska svårt att göra
sprung: Hej! Vi letar efter hus och har snöat in på Stora Lusthuset Uttringe från Karlssons Hus. Jag har hört och förstått att dom är väldigt dyra. Någon som har byggt eller ska bygga Uttringe som kan dela med sig av erfarenheten. Mvh
billy_baver: Varför inte en gyllene kompromiss: Bygg ett uthus som blir flyttbart! Då kan du i en framtid sälja tomt och uthus till olika köpare, som båda är mer motiverade än den köpare som måste köpa rubbet.
RikardPo: Andersmc: helt riktigt, det är omöjligt utan all denna info -men dessa bitar kan jag räkna på själv, det är skattebiten som är oklar... Aadde81: 1000 tack, det var precis det här som jag sökte svar på.
Suhagg: [citat] Tack. Ska jag hitta den billigaste pappersvändaren KA jag får tag på. Sen tar jag in snickargubben för lite "oberoende" kolla att saker blir gjorda rätt under byggets gång.
Safet: [citat] Känns inte bra. Du är inte skyldig att betala för mer än värdet på det arbete som har utförts oavsett vad som har avtalats. Viktigt även för att vidmakthålla rätt till ersättning från färdigställandeförsäkringen. Se: Konsumenttjänstlag 52 § Vid småhusentreprenad är konsumenten inte skyldig att betala för annat än utförd del av entreprenaden. Om det enligt 53 §
Safet: Som du själv verkar vara medveten om är det väldigt viktigt att man inte betalar för mycket, detta särskilt med hänsyn till färdigställandeförsäkringen. Så betalar man för mycket och det blir problem så blir det så att säga en dubbel förlust. För har man betalat för mycket och sen får man inte ut något på försäkringen. Omöjligt för oss här att svara om betalningsplanen
johaseo: [citat] Däa finns också förklaringen varför man även i dåliga tider bara kan köpa och köpa hus/bg i storstäder såsom Malmö, Göteborg o Stockholm. För även om dåliga tider är nu så kommer garanterat bra tider om man har tiden för sig. För att summera: köp ej hus om ni riskerar skilja er inom kort för det är mest då ni köåper och säljer inom en för kort tidsaspekt som man
Nyfniken: Mäklare och besiktningsföretag. Jag tror att en del banker har egna värderingsmän.
Glufsglufs: Ser ut som att el-arbeten inte är inräknat så beroende på vad elektriker ska göra så tillkommer det ju en del timmar på det också.
FRS05: Det brukar ibland stå en punkt där det står vad underhållkostnaderna kommer kosta under en 10-års period. Sedan är det bara att se vad föreningen avstätter idag och räkna ut om det ser rimligt ut. Ibland står det även en punkt där det står vad skulderna till kreditinstitut beräknas vara om 5 år. I vår förening har vi exempelvis beräknade underhållskostnader på lite över 2
Glufsglufs: Jag förstår. Nu kan man ju hoppas att det är ett misstag dom gjort vilket kan vara pga en massa orsaker (fakturaprogram kan leva ett eget liv ibland om man inte gör rätt från början och har man en kund som det blivit fel på redan på första fakturan så följer det med) och att det inte är satt i något system i företaget att "försöka" men som du säger, på små summor reagerar man
Rebeckaf: Ja, det första ligger väl ett par mil från Örebro men det nadra är nog snarare 5? Det första kan man väl säga ligger i ett område av typisk närkeslättmark, dock nära kilsbergen som är jättemysigt. Om du har tur har det utsikt mot kilsbergen. Det andra ligger i Bergslagsnatur som är en helt annan sak. Jag tror inte att du kan vara "säker" på din investering på något av de här
aadde81: [citat] Tänkte lägga till en sak bara om skattereduktionerna ovan som går före Husarbete: 1: Gäller bara fastighetsägande pensionärer med "låga" inkomster 2: Avser bara de löntagare som har s.k. sjöinkomst = relativt ovanligt 4: Jobbskatteavdraget (skattereduktion för arbetsinkomster) är nästintill omöjligt att räkna ut "manuellt" Eftersom både inkomstskatt och vissa
slacker: Allt på rörligt - Sparar undan för eventuellt tuffare tider med högre räntor. Dvs, betalar inte lite för mycket på ett boende konto som när tiderna då vänder har en liten buffert.
jhenrikj: [citat] Alla går ju omkring och väntar på den stora kraschen på bostadsmarknaden så att man kan få ett nybyggt hus med havsutsikt för under miljonen igen....men det tiden kommer nog aldrig att komma är jag rädd. Jag tror att man skall ge sig in i bostadsracet så fort man känner att man verkligen har resurserna. Det blir inte billigare....iallafall inte i Skåne och Halland om man vill
Swetrot: [citat] Jag förstår precis. Det jag ville försöka poängtera i mitt inlägg var att det finns faktrorer som man inte kan räkna på. Nästan alla kalkyler har gränser för där det går fanders, när ekonomin blir så pressad att konkursen lurar bakom knuten för ett företag eller exekutiv auktion för en familj. Jag ser bergvärme som med nöd och näppe går ihop i en redovisningsekonoms
sad_ant: Jag själv har alltså inte gjort på detta sättet bara för att förtydliga. Jag har aldrig hört om en bank som gör kreditupplysningar hos befintlig kund så länge inte kunden begärt någon ändring i avtal eller dylikt. Men självklart är det ett stort risktagande.
pbengtsson: Antar att det är något som kommer mer och mer, tyvärr. Det är ju ett sätt för företaget att få koll på kostnader och utgifter och hitta nya sätt att debitera. Men administrationen kring det hela är rätt bökig, så det är nog bara de större drakarna som har råd med ex IT stöd för att få det att gå runt utan allt för stor administration. Men tror företaget att de kan öka sina
Kalledoo: Tjenare Daniel, Det är i allra högsta grad förverkligat men som så många andra projekt växte det en hel del. Dessa punkter blev till så oändligt många fler och denna kalkyl är inte ens hälften av verkligheten. För att förtydliga så hamnade bara eljobbet ( som skulle vara flytt av 5 kontakter från början ) på nära 100k material och 50k jobb. Bara själva materialet till köket
Swetrot: Normalt sett så brukar konkursförvaltare inte ta några större strider om tvistiga fordringar som är välgrundade, de har inga pengar att driva processen med. Men din fordran gentemot konkursboet hamnar med stor sannolikhet bland dem som skall dela på potten som blir kvar sedan de prioriterade fordringarna (skatter, löner & panter) fått sitt. Men om du har byggt till kanske det finns en
Swetrot: Om jag fattat Skatteverket rätt så stickprovskontrollerar de mest sådant här. De har rätt avancerade modeller för att vaska fram vart man skall leta. Eftersom vi har en fastighetstaxering i Sverige så har Skatteverket förhållandevis bra koll på fastighetsprisernas utveckling i Sverige ned på områdesnivå. Om ett hus säljs med relativt låg värdeökning sett till området i övrigt,