3 810 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Industilokal
Någon som vet vad man får betala per kvadratmeter för industrimark i Göteborg/ Mölndal, samt vad man bör tänka på vid köp så som extra avgifter m.m. ?
Någon som har byggt stort industihus i trä? Planen är att byggnaden ska vara
40 meter lång och 18 meter bred och två våningsplan. Första våningen markplan, skall ha en takhöjd på ca 4,8 meter och andra våningen ca 2,2 meter. Takstolarna kommer vara antingen 2 eller 3 meter på sin högsta punkt för att få bra lutning på taket. Så totalhöjden blir antingen 9 eller 10 meter för hela byggnaden. 720 m2 i 2 plan om totalt 1440 m2. Vad tror ni?
Anledning till att bygget ska ske i trä är det blir enklare och göra mer själv, samt relativt låg kostnad. Bygget skall stå på en betongplatta.
Kom med tips och idéer.
Hälsar/ Mikael
40 meter lång och 18 meter bred och två våningsplan. Första våningen markplan, skall ha en takhöjd på ca 4,8 meter och andra våningen ca 2,2 meter. Takstolarna kommer vara antingen 2 eller 3 meter på sin högsta punkt för att få bra lutning på taket. Så totalhöjden blir antingen 9 eller 10 meter för hela byggnaden. 720 m2 i 2 plan om totalt 1440 m2. Vad tror ni?
Anledning till att bygget ska ske i trä är det blir enklare och göra mer själv, samt relativt låg kostnad. Bygget skall stå på en betongplatta.
Kom med tips och idéer.
Hälsar/ Mikael
Jupp har byggt liknade byggnader och blir nog en till nu till hösten men lite mindre (17x35) och ingen mellanvåning.
Takstolarna är det stora problemet i dessa storlekar, brytgränsen för hur stor spännvidd klarar går prec häromkring.
Du kommer ju att få pelare på bottenvåningen så det är ju bra om du kan ha iaf en rad på mittenplan med så blir taket billigare.
Enligt min erfarenhet blir det billigast och snabbast att använda högprofilplåt till övre plan men det beror lite på vad det ska klara i vikt med, plåt fixar upp till 400kg/m2 ungefär.
Takstolarna är det stora problemet i dessa storlekar, brytgränsen för hur stor spännvidd klarar går prec häromkring.
Du kommer ju att få pelare på bottenvåningen så det är ju bra om du kan ha iaf en rad på mittenplan med så blir taket billigare.
Enligt min erfarenhet blir det billigast och snabbast att använda högprofilplåt till övre plan men det beror lite på vad det ska klara i vikt med, plåt fixar upp till 400kg/m2 ungefär.
Låter som du kan en del om detta Tossegubbe! Högprofilsplåt kommet att användas för över plan, då det är relativt billigt och går snabbast. Men tanken är att bygga det helt utan pelare på varken botten plan eller över plan. Om man bygger en vanlig fackverkstakstol så borde väl inte spännvidden på 18- 18,5 meter vara något problem? Läst att man kan bygga upp till 30 meter i trä utan problem.
Alla väggar kommer att byggas i sektioner liggandes på plattan, även takstolarna. Så att man kan hyra en mobilkran när allt ska lyftas upp på plats. Väggarna på långsidorna kommer ju vara ca 7 meter höga. Gavlarna kommer bli något högre. 9-10 meter.
Alla väggar kommer att byggas i sektioner liggandes på plattan, även takstolarna. Så att man kan hyra en mobilkran när allt ska lyftas upp på plats. Väggarna på långsidorna kommer ju vara ca 7 meter höga. Gavlarna kommer bli något högre. 9-10 meter.
Kalkylen är inte fullständig än då priset på tomten inte är klart ännu. Men det är byggfärdig industritomt med färdiga vägar och va- anslutning m.m. Så det ingår. Priset på tomten får jag först nästa vecka.
Anledningen till trä, är att jag behärskar mestadels av bygget själv då.
Kostnaden kommer att hållas nere mycket då jag kommer stå för entreprenaden av bygget själv och även göra det mesta själv. Hantverkare och hjälp kommer endast hyras in vid behov så som, resning av väggar, takstolar m.m.
Dessutom tycker jag att det blir finare och ser mer exklusivt ut med en fin byggnad i trä, dock så mer underhåll på det och fasaden.
Utan marken och den kostnaden så räknar jag med att hamna på ca 2 miljoner.
Anledningen till trä, är att jag behärskar mestadels av bygget själv då.
Kostnaden kommer att hållas nere mycket då jag kommer stå för entreprenaden av bygget själv och även göra det mesta själv. Hantverkare och hjälp kommer endast hyras in vid behov så som, resning av väggar, takstolar m.m.
Dessutom tycker jag att det blir finare och ser mer exklusivt ut med en fin byggnad i trä, dock så mer underhåll på det och fasaden.
Utan marken och den kostnaden så räknar jag med att hamna på ca 2 miljoner.
Jo har ju gjort det nga ggr 
Njae visst är det möjligt att göra trätakstolar över 20m men av flera orsaker så börjar det ställa till bekymmer, dels får dom en så hög egenvikt att dom måste lyftas med lyftbom, dels kan dom inte transporteras i den längden och måste skarvas ihop på byggplatsen (vilket är svårt med trä och lätt i stål)
Att göra dom själv på plats är nästan orealistiskt då du måste bygga dom stånde på högkant (håller inte att lyfta liggandes)
Vad gäller högprofilplåt med spännvidd på 18m fribärande så nope tyvärr, 8m kan du klara om du inte har nga höga krav på belastning?
Allternativet är då gigantiska 18m balkar men dom kommer dels att bli så höga att du inte kommer att kunna gå under dom på bottenplan och dels så dyra att du har bränt hela budgeten på dom
Vad gäller mobilkran så skulle jag i ditt ställe köpt in en beg teleskoplastare istället för ca 150-200kkr då du kommer ha en enorm nytta av den under hela byggtiden och lätt kan sälja den efter du är färdig med bygget.
Njae visst är det möjligt att göra trätakstolar över 20m men av flera orsaker så börjar det ställa till bekymmer, dels får dom en så hög egenvikt att dom måste lyftas med lyftbom, dels kan dom inte transporteras i den längden och måste skarvas ihop på byggplatsen (vilket är svårt med trä och lätt i stål)
Att göra dom själv på plats är nästan orealistiskt då du måste bygga dom stånde på högkant (håller inte att lyfta liggandes)
Vad gäller högprofilplåt med spännvidd på 18m fribärande så nope tyvärr, 8m kan du klara om du inte har nga höga krav på belastning?
Allternativet är då gigantiska 18m balkar men dom kommer dels att bli så höga att du inte kommer att kunna gå under dom på bottenplan och dels så dyra att du har bränt hela budgeten på dom
Vad gäller mobilkran så skulle jag i ditt ställe köpt in en beg teleskoplastare istället för ca 150-200kkr då du kommer ha en enorm nytta av den under hela byggtiden och lätt kan sälja den efter du är färdig med bygget.
majkiie skrev:Låter som du kan en del om detta Tossegubbe! Högprofilsplåt kommet att användas för över plan, då det är relativt billigt och går snabbast. Men tanken är att bygga det helt utan pelare på varken botten plan eller över plan. Om man bygger en vanlig fackverkstakstol så borde väl inte spännvidden på 18- 18,5 meter vara något problem? Läst att man kan bygga upp till 30 meter i trä utan problem.
Hej Mikael.majkiie skrev:Någon som vet vad man får betala per kvadratmeter för industrimark i Göteborg/ Mölndal, samt vad man bör tänka på vid köp så som extra avgifter m.m. ?
Kom med tips och idéer.
Hälsar/ Mikael
Har inte byggt själv, men har varit på två ställen och jobbat med stålkonstruktioner i den klassen du tänker dig. Kan ju vara värt att titta på det innan du avfärdar det.
Det ena bolaget heter SWL och de bygger takstolar.
Det andra heter SWT, de bygger stål och betongkonstruktioner.
Lycka till.
jag har gjort maskinhallar med 18,5 meter fri "bredd" och 50 m "längd"och med mellanvåning utan pelare under, Golvet på mellanvåningen fick lastas 700 kg m2. men vi pratar helt om stål.trä blir så klumpigt att det inte är hanterbart. men det är inga problem att göra
Tack för alla tips och idéer. Har en bekant som byggt en industrilokal i 2 plan, som den jag har tänk. Dock något mindre, 30 meter lång och 13 meter bred. För andra våningen har han använt sig av något liknande högprofil plåt. Det kunde måttbeställas så han fick 13 meter bredd. Allt byggdes på plattan, väggarna reste han upp med en egentillverkad kran/ winsch. Takstolarna byggdes på plattan och lyftes med hyrd kran. Alla byggdes i trä ialla fall. Kostnaden för allt blev relativt låg också. Takstolarna är dock det jag är osäker på, vet att det är stor skillnad på hans 13 meter och mina 18- 18,5 meter.
/Mikael
/Mikael
Klicka här för att svara