1 602 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hade ni vågat satsa själv?
Hade ni vågat satsa och bygga hus själv?
Jag har genom en släkting köpt en attraktiv tomt i ett attraktivt område. huset är dock i dålig skick, med stort renoveringsbehov.
Jag har gått och funderat några veckor på om man vågar att bygga ett mindre hus själv, t.ex smålandsvillan. jag har en buffert på nästan 300 000 kr och tjänar ca 23-26 tkr netto/mån. har inga övriga lån mer än bolån ( 450 000kr.)
Jag vill vara säker på att klara huset själv så att jag inte står där ifall min relation tar slut och karlen begär hälften av huset etc. Tomten betyder nämligen oerhört mkt för mig då jag är mer eller mindre uppvuxen där. Därför vill jag inte tvingas sälja av den anledningen.
Tänker jag helt galet? tror ni att jag skulle kunna få lån beviljat över huvudtaget?
Jag har genom en släkting köpt en attraktiv tomt i ett attraktivt område. huset är dock i dålig skick, med stort renoveringsbehov.
Jag har gått och funderat några veckor på om man vågar att bygga ett mindre hus själv, t.ex smålandsvillan. jag har en buffert på nästan 300 000 kr och tjänar ca 23-26 tkr netto/mån. har inga övriga lån mer än bolån ( 450 000kr.)
Jag vill vara säker på att klara huset själv så att jag inte står där ifall min relation tar slut och karlen begär hälften av huset etc. Tomten betyder nämligen oerhört mkt för mig då jag är mer eller mindre uppvuxen där. Därför vill jag inte tvingas sälja av den anledningen.
Tänker jag helt galet? tror ni att jag skulle kunna få lån beviljat över huvudtaget?
Absolut! Jag skulle antingen forsokt bygga sa mycket som mojligt sjalv, eller ocksa slanga pa med en arkitektritad villa dar arkitekten ritat ett hus som gar att bygga ut i etapper. Dom allra flesta manniskor gor inget annat hemma an att dom bara behover ett sovrum, nagonstans att laga mat och utratta sina behov. Eller annu hellre, riv och satt upp en friggebod om du nu inte behover sa mycket utrymme. En begagnad friggebod ar inte dyr. Istallet for att ta lan kan du spara ihop pengar till den dagen du har rad att bygga nagot eget.
Svart att ge narmare rad nar man inte vet mer om situationen och behoven.
En smålandsvilla med oinredd övervåning och sparsam utrustning är väl en bra början... 
Tycker det känns som att du borde få lån med dom uppgifterna. Gå till flera banker, inte bara för att se vem som vill låna ut utan också vem som ger bäst villkor.
Tycker det känns som att du borde få lån med dom uppgifterna. Gå till flera banker, inte bara för att se vem som vill låna ut utan också vem som ger bäst villkor.
Tokyoboy skrev:Absolut! Jag skulle antingen forsokt bygga sa mycket som mojligt sjalv, eller ocksa slanga pa med en arkitektritad villa dar arkitekten ritat ett hus som gar att bygga ut i etapper. Dom allra flesta manniskor gor inget annat hemma an att dom bara behover ett sovrum, nagonstans att laga mat och utratta sina behov. Eller annu hellre, riv och satt upp en friggebod om du nu inte behover sa mycket utrymme. En begagnad friggebod ar inte dyr. Istallet for att ta lan kan du spara ihop pengar till den dagen du har rad att bygga nagot eget.
Har svårt att tyda ditt svar om du är seriös eller inte...
Men att bo i en friggebod är inte direkt ngt alternativ...
Glöm inte sambolagen och att skriva avtal gällande bodelning osv om du ska köpa huset själv! T.ex. tjänar han mindre än dig netto i månaden och det tar slut mellan er så har han rätt till huset om jag itne minns helt fel!
MVH!
MVH!
Klicka här för att svara