N
NyHusägare2021: Hur har det gått med ditt bord? Hur har du underhållit det? Har du oljat in det? Har själv gjort lite trädgårdsmöbler i lärk som jag har oljat in två gånger med lite tunnare olja och skulle nu vilja ha tag på en som stannar lite mer på ytan och har hittat den här som inte längre verkar finnas https://www.k-rauta.se/produkt/larktraolja-cuprinol-pigmenterad-25l/7391306098703 Har någon
10 svar · 2,8k läst
·
L
Leif Ajpe: [citat] Jag har konsekvent valt obehandlad jarrah till mina trädgårdsmöbler. Står dom ute och oskyddade hela året brukar jag ge dom lite olja även om det anses obehövligt
11 svar · 32,0k läst
K
krambriw: Mkt bättre gissning
9 svar · 2,6k läst
·
L
Lotass: [citat] Skrapa, sickel och slippapper är flitigt använt sedan tidigare. Ska renovera en del fönster och försöker väl motivera ett speedheaterinköp med ”det finns ju fler användningsområden”. Tack för klargörande om limning av faner. Det blir nog gamla vanliga slit o svettmodellen.
2 svar · 886 läst
jac
jac: Osmo dekorvax kanske kan vara något?
6 svar · 883 läst
findus42
findus42: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-702#post-4024827 En länk till ett tidigare inlägg om spröjs… mvh Findus
20 svar · 2,5k läst
·
O
O: [citat] Det är en sak om man har maskinerna. Det är en annan sak att skaffa nya. Att köpa eller hyra fyra slipmaskiner kan bli ganska kostsamt om man inte tänker sig för. Det är alltid en fördel med rätt verktyg för uppgiften. Man slipar väl sin trappa mycket sällan, kanske bara en gång. I så fall är verktygens livslängd inte alls lika viktig. En excenterslip och en hörnslip
1 svar · 1,0k läst
David Rönngren1
David Rönngren1: [citat] Jag tänkte en sådan som sätts i väggen och i reglar på baksidan av kabinettet. https://woodyhabo.se/innemiljo/interior/inredning-belysning/forvaring/hyllsystem/barlist-90-vit
2 svar · 729 läst
P
Pettman: Som Testarn skriver är det troligt att en rimligt tjock fönsterbräda håller på nuvarande konsoler, speciellt som brädan sitter i ett hörn (du kan ta stöd på brädan som går vinkelrätt). Att bara skruva på ett par tvärslår av trä eller metall under skulle antagligen göra brädan stark nog för att konsolerna ska bli den svaga punkten. Något som kan vara bra att kolla är hur bra
2 svar · 597 läst
·
S
sturnus: [citat] I used Soudal 60A construction glue and few carpenter's clamps. If the surface of the desk is large, you can use 2-3 screws in the middle, screwed in from the bottom and then covered with self-adhesive stickers.
6 svar · 2,9k läst
·
K
Kapabel: https://www.blocket.se/annons/ostergotland/stiga_mega_cs_pingisbord_bordtennisbord/1207910855
3 svar · 2,5k läst
Frustrator
Frustrator: [citat] Stor risk att de bara går att använda för att mata bastun sen..
51 svar · 24,6k läst
·
stigen
stigen: Tack själv! Alltid trevligt med besök! Men du väckte ett ”villhöver” hos mig som jag länge funderat på. Med dig som bollplank blir det kanske ett nytt spännande projekt i ”Snickerboa” under vintern. Har engnat en stor del av dagen till forskning på YT! Dag
9 svar · 1,2k läst
·
O
Olle Ahlström: [citat] Ett till bra förslag jag inte hade tänkt på 😀, tack!
7 svar · 1,1k läst
·
stigen
stigen: Hej igen! När man förstorar bilden tycker jag att man ser skrapmärken som inte är bortslipade. Troligtvis har den som slipat inte gjort ett ordentligt jobb. Jag tror du får slipa om bordet på rätt sätt för att få det bra. Bor du i Stockholmsområdet kan jag hjälpa dig. Dag
3 svar · 1,7k läst
·
A
arvid53: Köp en grovdammsugare, på typ jula. Den har som regel ett maskinuttag på sig, där du kan koppla din kap/gir tex. och då startar dammsugaren automatiskt när du startar din såg, vidare går den några sekunder efter du slutat såga. Vilket du efterlyser.
6 svar · 1,7k läst
·
P
Peter_Nilsson: Vi använder https://klockrikecad.se/ på jobbet. De skickar 1:1 ritningar som vi spraylimmar på limfogen som mall
15 svar · 8,8k läst
·
J
jsmohshm: [citat] Bra ide med hyllbärare ☺️ får hålla utkik på ett gammalt på blocket!
11 svar · 1,6k läst
·
P
Pettman: Bygg en tunn låda runt skivan som den kan glida i?
2 svar · 832 läst
yonna
yonna: En "sån" borde finnas i varje hall.
1 svar · 1,7k läst
·
A
Ander A: [citat] Så kan det nog vara, det låter faktiskt rimligt. Som @Ola C skriver så är det nog bäst att låta det vara om man inte vill förstöra bordet, jag tar det rådet och sparar mig själv en del huvudvärk framöver.
8 svar · 1,2k läst
·
H
heimlaga: Någon överbliven skvätt av någon målfärg (inte slamfärg). Eller trälim. Man måste inte skydda ändorna men det blir litet mindre ändsrickor om man gör det. Man måste ändå alltid kapa bort ändsprickor av ändorna men om man skyddar dem kan man med litet tur klara sig med att kapa bort hälften mindre.
2 svar · 933 läst
H
heimlaga: Formplywood. Jag brukar stryka kanterna och skruvförsänkningarna med en blandning av hälften kokt linolja och hälften pinenterpentin för att försegla dem. Sedan kan man måla om man vill.
3 svar · 1,5k läst
A
andreasö: Jag undrar samma sak. Någon som gjort något liknande?
1 svar · 4,3k läst
·
Microkatten
Microkatten: [citat] Roligt att tråden kommer till glädje! [citat] I tråden finns en del information, men karmar är lite svårare att hitta detaljerad info om. Det finns nog ganska många olika sätt att konstruera och sammanfoga karmar på. Laxstjärtar används knappast längre, men snyggt blir det; även om ingen ser det fina hantverket så kan man ju själv njuta av kunskapen om hur konstruktionen
347 svar · 127,2k läst
·
N
Niq: [citat] Nej jag har inte men frun jobbar med dataskydd så dom får nyheter direkt från ansvarig myndighet.
18 svar · 1,6k läst
·
T
terrabiten: [citat] Antar att fanéret är lackat. Om du slipar ner allt med K180-papper och sen 240, gör rent och sen lackbetsar så kanske du får till en enhetlig ton men det kommer se annorlunda ut än innan. Jag har aldrig prövat. Kanske testa på ett ställe som inte syns? Om det nu finns fanér på de ställena...
2 svar · 2,0k läst
·
Ola C
Ola C: [citat] Inte alls dyrt😁...ramlade precis över de här på Malmö återbyggdepå. 60x60cm, 12-13mm tjocka. Inte 100 på att de är fenolplast, men tyngd, styvhet och snittytan såg ut som det. Synd det är ett helvete att bearbeta. [bild]
9 svar · 1,2k läst
·
P
Pettman: Jag skulle göra enligt bifogad tvärsnittskiss och nedanstående: Två träplugg (orange) från konsolen, genom väggen och in i en regel, här behövs liten/ingen dragning in mot väggen då hyllans tyngd trycker konsollen mot väggen. Eventuellt kan pluggen vinklas marginellt med ändan i någon mm högre än den i väggen. I hyllan fästs konsolen med en träplugg och en träskruv (eller två
10 svar · 3,4k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Swebolt och flinka järn kan jag rekommendera
8 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.