Möbelsnickeri
NyHusägare2021: Hur har det gått med ditt bord? Hur har du underhållit det? Har du oljat in det? Har själv gjort lite trädgårdsmöbler i lärk som jag har oljat in två gånger med lite tunnare olja och skulle nu vilja ha tag på en som stannar lite mer på ytan och har hittat den här som inte längre verkar finnas https://www.k-rauta.se/produkt/larktraolja-cuprinol-pigmenterad-25l/7391306098703 Har någon
Leif Ajpe: [citat] Jag har konsekvent valt obehandlad jarrah till mina trädgårdsmöbler. Står dom ute och oskyddade hela året brukar jag ge dom lite olja även om det anses obehövligt
Lotass: [citat] Skrapa, sickel och slippapper är flitigt använt sedan tidigare. Ska renovera en del fönster och försöker väl motivera ett speedheaterinköp med ”det finns ju fler användningsområden”. Tack för klargörande om limning av faner. Det blir nog gamla vanliga slit o svettmodellen.
findus42: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-702#post-4024827 En länk till ett tidigare inlägg om spröjs… mvh Findus
O: [citat] Det är en sak om man har maskinerna. Det är en annan sak att skaffa nya. Att köpa eller hyra fyra slipmaskiner kan bli ganska kostsamt om man inte tänker sig för. Det är alltid en fördel med rätt verktyg för uppgiften. Man slipar väl sin trappa mycket sällan, kanske bara en gång. I så fall är verktygens livslängd inte alls lika viktig. En excenterslip och en hörnslip
David Rönngren1: [citat] Jag tänkte en sådan som sätts i väggen och i reglar på baksidan av kabinettet. https://woodyhabo.se/innemiljo/interior/inredning-belysning/forvaring/hyllsystem/barlist-90-vit
Pettman: Som Testarn skriver är det troligt att en rimligt tjock fönsterbräda håller på nuvarande konsoler, speciellt som brädan sitter i ett hörn (du kan ta stöd på brädan som går vinkelrätt). Att bara skruva på ett par tvärslår av trä eller metall under skulle antagligen göra brädan stark nog för att konsolerna ska bli den svaga punkten. Något som kan vara bra att kolla är hur bra
sturnus: [citat] I used Soudal 60A construction glue and few carpenter's clamps. If the surface of the desk is large, you can use 2-3 screws in the middle, screwed in from the bottom and then covered with self-adhesive stickers.
Kapabel: https://www.blocket.se/annons/ostergotland/stiga_mega_cs_pingisbord_bordtennisbord/1207910855
Frustrator: [citat] Stor risk att de bara går att använda för att mata bastun sen..
stigen: Tack själv! Alltid trevligt med besök! Men du väckte ett ”villhöver” hos mig som jag länge funderat på. Med dig som bollplank blir det kanske ett nytt spännande projekt i ”Snickerboa” under vintern. Har engnat en stor del av dagen till forskning på YT! Dag
stigen: Hej igen! När man förstorar bilden tycker jag att man ser skrapmärken som inte är bortslipade. Troligtvis har den som slipat inte gjort ett ordentligt jobb. Jag tror du får slipa om bordet på rätt sätt för att få det bra. Bor du i Stockholmsområdet kan jag hjälpa dig. Dag
arvid53: Köp en grovdammsugare, på typ jula. Den har som regel ett maskinuttag på sig, där du kan koppla din kap/gir tex. och då startar dammsugaren automatiskt när du startar din såg, vidare går den några sekunder efter du slutat såga. Vilket du efterlyser.
Peter_Nilsson: Vi använder https://klockrikecad.se/ på jobbet. De skickar 1:1 ritningar som vi spraylimmar på limfogen som mall
jsmohshm: [citat] Bra ide med hyllbärare ☺️ får hålla utkik på ett gammalt på blocket!
Ander A: [citat] Så kan det nog vara, det låter faktiskt rimligt. Som @Ola C skriver så är det nog bäst att låta det vara om man inte vill förstöra bordet, jag tar det rådet och sparar mig själv en del huvudvärk framöver.
heimlaga: Någon överbliven skvätt av någon målfärg (inte slamfärg). Eller trälim. Man måste inte skydda ändorna men det blir litet mindre ändsrickor om man gör det. Man måste ändå alltid kapa bort ändsprickor av ändorna men om man skyddar dem kan man med litet tur klara sig med att kapa bort hälften mindre.
heimlaga: Formplywood. Jag brukar stryka kanterna och skruvförsänkningarna med en blandning av hälften kokt linolja och hälften pinenterpentin för att försegla dem. Sedan kan man måla om man vill.
Microkatten: [citat] Roligt att tråden kommer till glädje! [citat] I tråden finns en del information, men karmar är lite svårare att hitta detaljerad info om. Det finns nog ganska många olika sätt att konstruera och sammanfoga karmar på. Laxstjärtar används knappast längre, men snyggt blir det; även om ingen ser det fina hantverket så kan man ju själv njuta av kunskapen om hur konstruktionen
Niq: [citat] Nej jag har inte men frun jobbar med dataskydd så dom får nyheter direkt från ansvarig myndighet.
terrabiten: [citat] Antar att fanéret är lackat. Om du slipar ner allt med K180-papper och sen 240, gör rent och sen lackbetsar så kanske du får till en enhetlig ton men det kommer se annorlunda ut än innan. Jag har aldrig prövat. Kanske testa på ett ställe som inte syns? Om det nu finns fanér på de ställena...
Ola C: [citat] Inte alls dyrt😁...ramlade precis över de här på Malmö återbyggdepå. 60x60cm, 12-13mm tjocka. Inte 100 på att de är fenolplast, men tyngd, styvhet och snittytan såg ut som det. Synd det är ett helvete att bearbeta. [bild]
Pettman: Jag skulle göra enligt bifogad tvärsnittskiss och nedanstående: Två träplugg (orange) från konsolen, genom väggen och in i en regel, här behövs liten/ingen dragning in mot väggen då hyllans tyngd trycker konsollen mot väggen. Eventuellt kan pluggen vinklas marginellt med ändan i någon mm högre än den i väggen. I hyllan fästs konsolen med en träplugg och en träskruv (eller två
plåtrickard: Swebolt och flinka järn kan jag rekommendera