Möbelsnickeri
Pettman: Någon form av fixtur är nog att rekommendera. Jag skulle satsa på ett träblock med hål i. Det skulle jag förse med anhåll för att få hålet lagom långt in på plankan och se till att lutningen blir vinkelrät mot plankans långsida. Ytterligare en finess är en pinne som registrerar i tidigare borrat hål för att få jämnt avstånd. Vid användning bör du föra ner borren i fixturens
byggvalpen: Jag är mycket nöjd med Rubio Monocoat Oil + 2C (som är en slags hårdvaxolja). Ger en sober, matt och slitstark yta på bara en behandling. Har använt den till bordsytor, pallar och andra möbler av ek, och ytan ser fortfarande fin ut efter iaf 1-2 år slitage. Som en bonus så luktar den gott också! Om du vill ha den klassiska gula/bärnstens tonen så rekommenderar jag varianten
JSten: [citat] Inte så svårt att bygga en egen stocksåg. Har själv gjort det från skrot liggandes hemma, några nya kullager och överblivet virke/plywood. Tog några helger att få ihop. Kolla https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-1152#post-5720431. Detta var version ett och har modifierat den i några omgångar. Körde hela dagen igår
klaskarlsson: [citat] Bra inlägg -defintiivt något att tänka på. Ett alternativ till att ha för lågt ned till golvet är kanske att höja skivan lite. Bordet kanske känns "lite högt" för vissa, men är nog bättre än att fastna med benen
Pettman: [citat] Jag kan ha misstagit mig, det kan vara att diagonal linjal faktiskt kan detektera vridning men det blir mycket tydligare med den metod jag föreslog.
VLJ: [citat] En elhyvel avverkar effektivare men fördelen med fräsen är att man kan justera höjden flera centimetrar utan att behöva ändra jiggen något. Med en elhyvel skulle man behöva anpassa själva jiggen mer efter hur tjockt materialet är/ hur mycket material man ska ta bort
Ola C: Osmo 3044 eller 3041. 3044 är inte så vit, den är framtagen för att bara motverka det gulnande oljan ger. 3041 ger lite mer vitoljat utseende. En annan behandling som kräver aningen mer arbete och som jag varit jättenöjd med är att börja med vitt lövträlut o sen tex 3044 efter det. Lövträluten hindrar träets gulnande process o går lite mer på djupet.
stigen: Hej! Köp dessa på ClasOlle och borra nya hål i metallen. 25 stycken räcker och blir över. Dag [bild]
Stefan1972: ser ut som en ikea pall............de suger i sig skit som en svamp om man använder dem i såna miljöer. Det får man nog inte bort genom att bara pensla på nåt. Då får man nog plocka isär och slipa bort...
Stefan_R: [citat] "Jag citerar ofta mig själv, det ger märg åt konversationen." - George Bernard Shaw Av en slump dök det här klippet upp i mitt flöde och det var nog någonting åt det hållet jag tänkte på när jag ställde frågan. Är det någon som prövat något liknande? [MEDIA=youtube]LuyZjJ2rbOc[/MEDIA]
MathiasFr: Bordssåg verkar stå högt på mångas lista. Vid möbeltillverkning så är materialtjockleken oftast så låg att klyvsåga med fogsvans inte är så svettigt. En bordssåg sågar rakare och vinkelrätare än vad jag gör men snittytan är inte av möbelkvalitet för min smak så jag måste handhyvla i vilket fall
ama3282: [bild] Kontaktlim verkar vara rekommenderat av IKEA. Ska göra detta i helgen så därför "forskade" jag lite i det.
jakobsbygge: Tack för lärorik tråd och kul att Stolab svarade :)
Jesper Karlsson3: Att köpa Elfa skjutdörrar och inredning till dessa garderober kan lätt kosta 20.000kr. Ska ni sedan ha en hantverkare att skruva upp allt så kommer du fort i dom där 30.000kr som du inte vill lägga...
Hufsa: [citat] Tack! Detta ser ut som rätt pryl!
Kalle91: [citat] Hej, nej problemet är kvar även när jag byter lådor. Ska ringa Ikea på måndag och se vad dem säger
Fideliox: [citat] Okej! Kollade lite på det nu. 20mm skruv skulle funka i stommen men själva hyllan är tunnare. Funderar på 10mm men ger det tillräckligt med drag? Annars får jag nog köra med list och 20mm skruv. Annars kanske liten kloss/distans under hyllplanet.
stigen: Om du skriver vart du bor finns det kanske någon annan här på BH som kan hjälpa dig. Dag
ivp: [citat] det jag hade hemma, dvs lite shysstare furuplank som jag sen oljade in med en blandning av linolja och balsamterpentin. Som sagt, jag skulle kanske gått på något som är lite mer tåligt mot väder och vind om jag gjorde det igen.
Mr Toto: [citat] Daniel på Sliparebacken har haft ett antal seminarier och kurser i olika moment. Fräsning, fönstertillverkning, tvingar, etc. Prenumerera på deras Facebook-sida så ser du vad som dyker upp. Finns också kurser i Ystad https://www.snickerikurs.se/
stigen: Enligt BH-medlemmen blir det ommålning då vi också gjorde 3mm masonit bottnar som syns till lådorna. Dom vita ytorna putsades för att få bättre fäste för den nya färgen. Dag
nino: Tänkte mest att det vore roligt att prova nåt nytt, klart jag kan göra en fyrkant med hyllplan i istället. Som jag skrev så kanske man behöver ytterligare en vertikal bit mellan. Kan verkligen en 16mm spånskiva med upplag på 300-400mm sagga så mycket? Men jag hör vad ni säger och tror mer på er än mig själv gällande det här 😄
Stefan Eriksson6939: Var kan jag köpa bladstyrning till Inca 342,186 styrning 5.186.0900
BirgitS: Överskåp till Pax, måttanpassad höjd: https://frontsbysweden.com/collections/top-cabinets Högre dörrar och täcksidor på sidorna, se här: https://pickyliving.se/guide/inspiration/garderobsdorrar-till-ikea-pax Här tipsas det om att komplettera med överskåp från Platsa-serien: https://www.byggahus.se/forum/threads/oeverskap-till-ikea-pax-garderob.426513/ men kräver väl att man fixar
Rickard.: Mitt tips är att byta skivan. Jag har lyckats köpa massiva ek-köksbord på Facebook för två bänkar och det är rätt oslagbart virke för pengarna. 180x90cm verkar vara en normal storlek för ett 6pers bord och jag har betalat kaffepengar, eller ja stockholmskaffepengar kanske, mindre än vad en mdf-skiva kostar iallafall 😉
z_bumbi: Som sagt så har jag aldrig använt hårdvaxolja men om ytan fortfarande är klibbig tror jag något är fel. Hårdvaxolja ska ju bli hård. När du väl har oljat en yta så blir det svårare att göra en helt ny behandling och det du har ör olja och vax som av oklar anledning inte verkar härda som det ska. Jag gissar (
Hep: [citat] Trevligt bord. Ser jag rätt i att du inte klyvt brädorna, utan använt dem som de är i sin fulla bredd? Om det är så får du gärna komma tillbaka om ett år och berätta om de hållit sig från att bråka. De är alldeles för breda för att fungera, enligt den teoretiska kunskapen, men det vore ju väldigt uppskattat med bevis för att det funkar ändå.