Hej!
Tänkte ge mig på att bygga en variant av nedan skrivbord. Vill kunna bygga ”benen” med samma typ av ekskiva som jag ska ha som ovandel. Ca mått är 60 djup, 230 bred och 75 hög. 2,6 cm tjock bordsskiva.
Men jag har två frågor som ni gärna hade fått hjälpa mig med:
- Hur fäster jag bäst ”benen” i bordsskivan så att det blir stabilt?
- Kommer tvärslån som ligger emellan benen och mot bordsskivan räcka för att inte bordsskivan ska slå sig?
Mvh
Tänkte ge mig på att bygga en variant av nedan skrivbord. Vill kunna bygga ”benen” med samma typ av ekskiva som jag ska ha som ovandel. Ca mått är 60 djup, 230 bred och 75 hög. 2,6 cm tjock bordsskiva.
Men jag har två frågor som ni gärna hade fått hjälpa mig med:
- Hur fäster jag bäst ”benen” i bordsskivan så att det blir stabilt?
- Kommer tvärslån som ligger emellan benen och mot bordsskivan räcka för att inte bordsskivan ska slå sig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Fogen skiva-ben kommer ha svårt att ge konstruktionen särskilt mycket styvhet då den med de mått du ger ska motstå en hävarm på 750mm med en på bara 26mm. Jag tror din bästa chans är att sätta lite diskreta klossar/korta strävor mellan benens insida och skivans undersida tillsammans med att göra liggaren hög (ta ur en valvbåge så är den mindre i vägen för benen). Att skråskruva genom benen in i skivan med nämnda förstärkningar är nog enklaste sättet. Jag skulle försöka grada fast skivan men det är knepigare.
Med skivan väl fäst mot benen kommer den inte kunna kupa sig. Försöker den däremot vrida sig (mindre troligt med limträskiva) finns det ingen vridstyvhet i konstruktionen som kan hålla emot, den har för mycket mer tvärsnitt än liggaren/tvärslån, möjligen att tyngden på benen kan ge visst motstånd. Böjning kan nog tvärslån stå emot lite då dess areatröghetsmoment i den riktningen är fördelaktigare (hög istället för bred).
Med skivan väl fäst mot benen kommer den inte kunna kupa sig. Försöker den däremot vrida sig (mindre troligt med limträskiva) finns det ingen vridstyvhet i konstruktionen som kan hålla emot, den har för mycket mer tvärsnitt än liggaren/tvärslån, möjligen att tyngden på benen kan ge visst motstånd. Böjning kan nog tvärslån stå emot lite då dess areatröghetsmoment i den riktningen är fördelaktigare (hög istället för bred).
Tack för bra råd! Med liggaren, menar du då tvärslån under skivan emellan benen? Hur hög skulle du göra den? Träplugga och limma i skivans undersida?P Pettman skrev:Fogen skiva-ben kommer ha svårt att ge konstruktionen särskilt mycket styvhet då den med de mått du ger ska motstå en hävarm på 750mm med en på bara 26mm. Jag tror din bästa chans är att sätta lite diskreta klossar/korta strävor mellan benens insida och skivans undersida tillsammans med att göra liggaren hög (ta ur en valvbåge så är den mindre i vägen för benen). Att skråskruva genom benen in i skivan med nämnda förstärkningar är nog enklaste sättet. Jag skulle försöka grada fast skivan men det är knepigare.
Med skivan väl fäst mot benen kommer den inte kunna kupa sig. Försöker den däremot vrida sig (mindre troligt med limträskiva) finns det ingen vridstyvhet i konstruktionen som kan hålla emot, den har för mycket mer tvärsnitt än liggaren/tvärslån, möjligen att tyngden på benen kan ge visst motstånd. Böjning kan nog tvärslån stå emot lite då dess areatröghetsmoment i den riktningen är fördelaktigare (hög istället för bred).
Ang klossarna vid benen. Är det samma funktion som klossarna i nedan bild har du menar? Ska dessa i så fall både fästas i ben och skivans undersida?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Träplugga"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Hmm okej! Svårt att veta om jag ska satsa på det, vill ju inte att det blir rangligt. Har tittat på lite videos och funderat på om en klassisk bänkdesign skulle funka. Likt den på bilden nedan. Då är det utan klossarna men mina ben skulle sitta med mycket längre avstånd ifrån varandra och vara "längre" ut mot kanterna under bänkskivan. Och andra dimensioner såklart... Är det lika hållbart eller stabilare tro?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon annan som har inputs. Tänkte åka till bygghandeln, men det är mycket pengar att lägga ut om hela konstruktionen fallerar 😅 jag tänker mig två ben med antingen en ”stolptvärslå” eller två st smalare tvärslån så att det blir en ram. Tänkte foga ”halvt i halvt” och ha med mig Pettmans tips. Vad tror ni?
Vill du inte ha synliga skruvar så träplugga och limma, det borde räcka. Är ytorna bara raka och jämna, och lägger du limningarna i press, så håller det tills du bjuder in traktens sumobrottare till att dansa jenka på bordet.
Haha, tack! Ja limningen är jag nog inte orolig för i styrka osv. Det är snarare om bordet blir rangligt i sidled. Men det är väl egentligen bara att prova...ricebridge skrev:
Ytterligare en fråga jag kom på: Jag har ett ouppvärmt förråd där jag tänker göra alla sågsnitt osv, men förvara trät inomhus. Är det risk att allt slår sig om jag tar ut trät för att göra kapningen i förrådet och sen tar in det igen för att förvara?
Rangligheten i sidled kommer att bero på två saker: hur väl benen fäster i bordsskivan, och hur väl benen fäster i tvärslån under bordet. Se därför till att ben och tvärslå bildar en stabil öppen fyrkant först, innan du monterar skivan.A andnel skrev:
Vill du ha hängslen och livrem och kanske trots allt funderar på det där med sumoparty så borra i och försänk några rejäla franska träskruvar samt plugga igen de försänkta hålen vid skallarna med träplugg som du sen kapar och slipar jämnt med benen. Du kan också förstärka med möbelvinklar, fast det blir inte lika starkt.
Nej.A andnel skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Grymt! Stort tack för tålamodet. Då börjar jag projektet helt enkelt.ricebridge skrev:
Rangligheten i sidled kommer att bero på två saker: hur väl benen fäster i bordsskivan, och hur väl benen fäster i tvärslån under bordet. Se därför till att ben och tvärslå bildar en stabil öppen fyrkant först, innan du monterar skivan.
Vill du ha hängslen och livrem och kanske trots allt funderar på det där med sumoparty så borra i och försänk några rejäla franska träskruvar samt plugga igen de försänkta hålen vid skallarna med träplugg som du sen kapar och slipar jämnt med benen. Du kan också förstärka med möbelvinklar, fast det blir inte lika starkt.
Nej.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 577 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 577 inlägg
Hur är det tänkt att det ska användas, framförallt, ska det nyttjas från båda sidorna?
Om endast nyttjas från en sida (som fotot i 1:a inlägget) så personligen skulle jag sätta tvärslån osymmetrisk. 30cm är kort med tanke på knän. Osymmetrisk gör det också möjligt att öka höjden på tvärslån och därmed öka styrkan.
Gör du topskivan själv? I så fall kan du integrera tvärslån i bordskivan. Förbind gavlarna via tapp (tvärslån) och tapphål (gavlarna) samt flytande infästning av skivan mot gavlarna vid gavlarnas ytterkanter (dvs klassisk infästning av bordskiva till sarg/ben). Är det en intressant lösning och jag finner lite kan kanske jag kan skissa lite i sketchup ....
Jag lyckas inte se hur fogen är gjord i inlägg #5. Om det är 2st midjor på "tvärslån" så är fogen starkare och rangligheten är lägre än om midjor saknas. Det är nämligen de s.k. skuldrorna som gör jobbat och därmed avlastar limfogen.
Om endast nyttjas från en sida (som fotot i 1:a inlägget) så personligen skulle jag sätta tvärslån osymmetrisk. 30cm är kort med tanke på knän. Osymmetrisk gör det också möjligt att öka höjden på tvärslån och därmed öka styrkan.
Gör du topskivan själv? I så fall kan du integrera tvärslån i bordskivan. Förbind gavlarna via tapp (tvärslån) och tapphål (gavlarna) samt flytande infästning av skivan mot gavlarna vid gavlarnas ytterkanter (dvs klassisk infästning av bordskiva till sarg/ben). Är det en intressant lösning och jag finner lite kan kanske jag kan skissa lite i sketchup ....
Jag lyckas inte se hur fogen är gjord i inlägg #5. Om det är 2st midjor på "tvärslån" så är fogen starkare och rangligheten är lägre än om midjor saknas. Det är nämligen de s.k. skuldrorna som gör jobbat och därmed avlastar limfogen.
Tack för svar. Ja det är precis det jag funderat på. Om det räcker med en tvärslå som är rejäl eller om en sarg behövs. Bordet ska bara användas från ett håll, som ett skrivbord, men det bör vara stabilt ändå såklart.M MathiasFr skrev:Hur är det tänkt att det ska användas, framförallt, ska det nyttjas från båda sidorna?
Om endast nyttjas från en sida (som fotot i 1:a inlägget) så personligen skulle jag sätta tvärslån osymmetrisk. 30cm är kort med tanke på knän. Osymmetrisk gör det också möjligt att öka höjden på tvärslån och därmed öka styrkan.
Gör du topskivan själv? I så fall kan du integrera tvärslån i bordskivan. Förbind gavlarna via tapp (tvärslån) och tapphål (gavlarna) samt flytande infästning av skivan mot gavlarna vid gavlarnas ytterkanter (dvs klassisk infästning av bordskiva till sarg/ben). Är det en intressant lösning och jag finner lite kan kanske jag kan skissa lite i sketchup ....
Jag lyckas inte se hur fogen är gjord i inlägg #5. Om det är 2st midjor på "tvärslån" så är fogen starkare och rangligheten är lägre än om midjor saknas. Det är nämligen de s.k. skuldrorna som gör jobbat och därmed avlastar limfogen.
Ang sista bilden så är den gjord ”halvt i halvt”, där både tvärslån och benen är uttagna och limmade.
Tanken är ju att kapa ur alla delar ur limfogskivor i ek, så det är klart att ju lättare konstruktion, med samma stabilitet är ju bra
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 577 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 577 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ungefär så här (tvärslån centrerad men endast halva bordskivan i skissen). Här är rangligheten vänster-höger låg.
När jag ritar upp hela skrivbordet (600 * 2600) så ser jag problemet att denna lösning saknar vridstyvhet. 2600mm bredd är mycket och lyfter man ett hörn så är det bara bordsskivan som motverkar "skruvning" av skrivbordet.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 577 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 577 inlägg
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 577 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 577 inlägg
Gör du bordsskivan själv så vänd brädorna så att "barksidorna" är undersidan av skivan och därmed kärnsidorna blir ovansidan. Det medför att skivan vill bågna uppåt i mitten och där håller gavlarna emot ...
