Hej!

Tänkte ge mig på att bygga en variant av nedan skrivbord. Vill kunna bygga ”benen” med samma typ av ekskiva som jag ska ha som ovandel. Ca mått är 60 djup, 230 bred och 75 hög. 2,6 cm tjock bordsskiva.
Men jag har två frågor som ni gärna hade fått hjälpa mig med:
- Hur fäster jag bäst ”benen” i bordsskivan så att det blir stabilt?
- Kommer tvärslån som ligger emellan benen och mot bordsskivan räcka för att inte bordsskivan ska slå sig?

Skrivbord i ek med ribbade ben står i ett modernt rum, dekorerat med lampa, böcker och växter. En stol med tygsits finns intill bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Fogen skiva-ben kommer ha svårt att ge konstruktionen särskilt mycket styvhet då den med de mått du ger ska motstå en hävarm på 750mm med en på bara 26mm. Jag tror din bästa chans är att sätta lite diskreta klossar/korta strävor mellan benens insida och skivans undersida tillsammans med att göra liggaren hög (ta ur en valvbåge så är den mindre i vägen för benen). Att skråskruva genom benen in i skivan med nämnda förstärkningar är nog enklaste sättet. Jag skulle försöka grada fast skivan men det är knepigare.
Med skivan väl fäst mot benen kommer den inte kunna kupa sig. Försöker den däremot vrida sig (mindre troligt med limträskiva) finns det ingen vridstyvhet i konstruktionen som kan hålla emot, den har för mycket mer tvärsnitt än liggaren/tvärslån, möjligen att tyngden på benen kan ge visst motstånd. Böjning kan nog tvärslån stå emot lite då dess areatröghetsmoment i den riktningen är fördelaktigare (hög istället för bred).
 
P Pettman skrev:
Fogen skiva-ben kommer ha svårt att ge konstruktionen särskilt mycket styvhet då den med de mått du ger ska motstå en hävarm på 750mm med en på bara 26mm. Jag tror din bästa chans är att sätta lite diskreta klossar/korta strävor mellan benens insida och skivans undersida tillsammans med att göra liggaren hög (ta ur en valvbåge så är den mindre i vägen för benen). Att skråskruva genom benen in i skivan med nämnda förstärkningar är nog enklaste sättet. Jag skulle försöka grada fast skivan men det är knepigare.
Med skivan väl fäst mot benen kommer den inte kunna kupa sig. Försöker den däremot vrida sig (mindre troligt med limträskiva) finns det ingen vridstyvhet i konstruktionen som kan hålla emot, den har för mycket mer tvärsnitt än liggaren/tvärslån, möjligen att tyngden på benen kan ge visst motstånd. Böjning kan nog tvärslån stå emot lite då dess areatröghetsmoment i den riktningen är fördelaktigare (hög istället för bred).
Tack för bra råd! Med liggaren, menar du då tvärslån under skivan emellan benen? Hur hög skulle du göra den? Träplugga och limma i skivans undersida?

Ang klossarna vid benen. Är det samma funktion som klossarna i nedan bild har du menar? Ska dessa i så fall både fästas i ben och skivans undersida?
Träbjälkar som ligger på gräs, med två vertikala klossar fastsatta ovanpå, möjligen en del av ett bord- eller bänkprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stca
  • Laddar…
Liggaren är samma som tvärslån. Plugg och lim går nog bra, eller skruv och lim.
Klossarna jag beskrev har delvis samma funktion som de i bilden.
 
Hmm okej! Svårt att veta om jag ska satsa på det, vill ju inte att det blir rangligt. Har tittat på lite videos och funderat på om en klassisk bänkdesign skulle funka. Likt den på bilden nedan. Då är det utan klossarna men mina ben skulle sitta med mycket längre avstånd ifrån varandra och vara "längre" ut mot kanterna under bänkskivan. Och andra dimensioner såklart... Är det lika hållbart eller stabilare tro?

Träbänk under konstruktion på arbete i träverkstad. Bänken har enkla ben av trä utan tvärslåar och ligger på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det någon annan som har inputs. Tänkte åka till bygghandeln, men det är mycket pengar att lägga ut om hela konstruktionen fallerar 😅 jag tänker mig två ben med antingen en ”stolptvärslå” eller två st smalare tvärslån så att det blir en ram. Tänkte foga ”halvt i halvt” och ha med mig Pettmans tips. Vad tror ni?
 
Vill du inte ha synliga skruvar så träplugga och limma, det borde räcka. Är ytorna bara raka och jämna, och lägger du limningarna i press, så håller det tills du bjuder in traktens sumobrottare till att dansa jenka på bordet.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vill du inte ha synliga skruvar så träplugga och limma, det borde räcka. Är ytorna bara raka och jämna, och lägger du limningarna i press, så håller det tills du bjuder in traktens sumobrottare till att dansa jenka på bordet.
Haha, tack! Ja limningen är jag nog inte orolig för i styrka osv. Det är snarare om bordet blir rangligt i sidled. Men det är väl egentligen bara att prova...
Ytterligare en fråga jag kom på: Jag har ett ouppvärmt förråd där jag tänker göra alla sågsnitt osv, men förvara trät inomhus. Är det risk att allt slår sig om jag tar ut trät för att göra kapningen i förrådet och sen tar in det igen för att förvara?
 
A andnel skrev:
Ja limningen är jag nog inte orolig för i styrka osv. Det är snarare om bordet blir rangligt i sidled.
Rangligheten i sidled kommer att bero på två saker: hur väl benen fäster i bordsskivan, och hur väl benen fäster i tvärslån under bordet. Se därför till att ben och tvärslå bildar en stabil öppen fyrkant först, innan du monterar skivan.

Vill du ha hängslen och livrem och kanske trots allt funderar på det där med sumoparty så borra i och försänk några rejäla franska träskruvar samt plugga igen de försänkta hålen vid skallarna med träplugg som du sen kapar och slipar jämnt med benen. Du kan också förstärka med möbelvinklar, fast det blir inte lika starkt.

A andnel skrev:
Ytterligare en fråga jag kom på: Jag har ett ouppvärmt förråd där jag tänker göra alla sågsnitt osv, men förvara trät inomhus. Är det risk att allt slår sig om jag tar ut trät för att göra kapningen i förrådet och sen tar in det igen för att förvara?
Nej.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Rangligheten i sidled kommer att bero på två saker: hur väl benen fäster i bordsskivan, och hur väl benen fäster i tvärslån under bordet. Se därför till att ben och tvärslå bildar en stabil öppen fyrkant först, innan du monterar skivan.

Vill du ha hängslen och livrem och kanske trots allt funderar på det där med sumoparty så borra i och försänk några rejäla franska träskruvar samt plugga igen de försänkta hålen vid skallarna med träplugg som du sen kapar och slipar jämnt med benen. Du kan också förstärka med möbelvinklar, fast det blir inte lika starkt.


Nej.
Grymt! Stort tack för tålamodet. Då börjar jag projektet helt enkelt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M
Hur är det tänkt att det ska användas, framförallt, ska det nyttjas från båda sidorna?

Om endast nyttjas från en sida (som fotot i 1:a inlägget) så personligen skulle jag sätta tvärslån osymmetrisk. 30cm är kort med tanke på knän. Osymmetrisk gör det också möjligt att öka höjden på tvärslån och därmed öka styrkan.

Gör du topskivan själv? I så fall kan du integrera tvärslån i bordskivan. Förbind gavlarna via tapp (tvärslån) och tapphål (gavlarna) samt flytande infästning av skivan mot gavlarna vid gavlarnas ytterkanter (dvs klassisk infästning av bordskiva till sarg/ben). Är det en intressant lösning och jag finner lite kan kanske jag kan skissa lite i sketchup ....

Jag lyckas inte se hur fogen är gjord i inlägg #5. Om det är 2st midjor på "tvärslån" så är fogen starkare och rangligheten är lägre än om midjor saknas. Det är nämligen de s.k. skuldrorna som gör jobbat och därmed avlastar limfogen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Hur är det tänkt att det ska användas, framförallt, ska det nyttjas från båda sidorna?

Om endast nyttjas från en sida (som fotot i 1:a inlägget) så personligen skulle jag sätta tvärslån osymmetrisk. 30cm är kort med tanke på knän. Osymmetrisk gör det också möjligt att öka höjden på tvärslån och därmed öka styrkan.

Gör du topskivan själv? I så fall kan du integrera tvärslån i bordskivan. Förbind gavlarna via tapp (tvärslån) och tapphål (gavlarna) samt flytande infästning av skivan mot gavlarna vid gavlarnas ytterkanter (dvs klassisk infästning av bordskiva till sarg/ben). Är det en intressant lösning och jag finner lite kan kanske jag kan skissa lite i sketchup ....

Jag lyckas inte se hur fogen är gjord i inlägg #5. Om det är 2st midjor på "tvärslån" så är fogen starkare och rangligheten är lägre än om midjor saknas. Det är nämligen de s.k. skuldrorna som gör jobbat och därmed avlastar limfogen.
Tack för svar. Ja det är precis det jag funderat på. Om det räcker med en tvärslå som är rejäl eller om en sarg behövs. Bordet ska bara användas från ett håll, som ett skrivbord, men det bör vara stabilt ändå såklart.

Ang sista bilden så är den gjord ”halvt i halvt”, där både tvärslån och benen är uttagna och limmade.
Tanken är ju att kapa ur alla delar ur limfogskivor i ek, så det är klart att ju lättare konstruktion, med samma stabilitet är ju bra ;)
 
M
3D-modell av ett skrivbord med tvärslå, endast halva bordsskivan synlig, visar konstruktion utan vridstyvhet vid 2600mm bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ungefär så här (tvärslån centrerad men endast halva bordskivan i skissen). Här är rangligheten vänster-höger låg.
När jag ritar upp hela skrivbordet (600 * 2600) så ser jag problemet att denna lösning saknar vridstyvhet. 2600mm bredd är mycket och lyfter man ett hörn så är det bara bordsskivan som motverkar "skruvning" av skrivbordet.
 
M
3D-modell av en bordsskiva med tvärslå, minimal limfog visas i ett skissprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

enklare att tillverka. Mindre limfog mellan tvärslån och bordskivan men förmodligen mer än tillräcklig
 
M
Gör du bordsskivan själv så vänd brädorna så att "barksidorna" är undersidan av skivan och därmed kärnsidorna blir ovansidan. Det medför att skivan vill bågna uppåt i mitten och där håller gavlarna emot ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.