Hej,
Har köpt 2 akacia skivor på Bauhaus som jag ska ha som bordsskiva.
Den är behandlad med hårdvax.
Jag skulle vilja klarlacka ytan så den blir riktigt blank och tålig.
Kan man klarlacka efter att man har använt hårdvax och i så fall, vilken klarlack ska man använda?
Lackade ett bord för 30 är sen och använder vanlig klarlack från biltema och strök kanske 3ggr och minns att det blev riktigt spegelblank yta.

Säker på att det är hårdvax? Köpeskivor brukar väl oftast ha någon enkel ickehärdande olja i sig?

Hep Hep skrev:
Säker på att det är hårdvax? Köpeskivor brukar väl oftast ha någon enkel ickehärdande olja i sig?
Står hårdvax på deras hemsida i alla fall.

Om det står på Bauhaus hemsida betyder det tyvärr ingenting, men om det står på tillverkarens site lär det stämma.

Det är iwood Sweden som tillverkar skivorna.
Har mailat dom och frågat så får vi se vad de säger.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Fick detta svar av Iwood Sweden.
"
Den produkt du köpt är behandlad med en transparent hårdvaxolja (clear). Du behöver inte göra något i dagsläget, den är även foodsafe.

Hårdvaxolja är en blandning av rena vegetabiliska oljor och vaxer kokta tillsammans vid hög temperatur för att få fram en mikromolekylär olja som tränger väl in i träet och lämnar en vaxhinna på toppen, vilket ger en enastående slät, vattenavvisande och slitstark yta."

Så det ska vara safe att börja använda direkt så struntar i klarlack.

Unikt namn
Kanske går att polera om du vill ha en blankare finish.

Ja, kanske det.
Oljade in den med paraffinolja och slipade den med 400 papper.sen fick det dra ett dygn.
Sög åt sig en del i alla fall.
Slipningen gjorde skivan mycket slätare och den fick ett ännu bättre färg med oljan.
Är rätt nöjd som den är nu men som sagt, man kan ju polera så den blir blankare.
De hade rea på skivorna på Bauhaus. Gav 1600:- för två skivor på 2200x635x26mm.
Använde benen till gamla köksbordet som jag lackbetsade med mörk ek.
Skruvade dit Acacia skivorna.
Nytt snyggt bord för lite pengar 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.