2 099 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Blanda betspulver i linolja istället för vatten?
Jag ska betsa ett ekbord för att matcha en bänkskiva i valnöt.
Har haft väldigt goda resultat med linolja tidigare (stryker på 10-15 mycket tunna lager som då polymeriseras till en lackartad finish), och är väldigt nöjd med den finishen. Men har aldrig betsat tidigare - går det bra att blanda t.ex. Herdins Äkta Bets i linolja istället för vatten för de första appliceringarna och sedan "låsa" in betsen med ett par lager linolja? Eller är det obligat att lacka efteråt?
Har haft väldigt goda resultat med linolja tidigare (stryker på 10-15 mycket tunna lager som då polymeriseras till en lackartad finish), och är väldigt nöjd med den finishen. Men har aldrig betsat tidigare - går det bra att blanda t.ex. Herdins Äkta Bets i linolja istället för vatten för de första appliceringarna och sedan "låsa" in betsen med ett par lager linolja? Eller är det obligat att lacka efteråt?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Betsa först, låt torka och sedan olja. Första lagret olja ska vara riktigt tunt och du bör bara stryka på det, i vanliga fall jobbar du antagligen in linolja men då riskerar du att gnugga runt betsen. Du måste fortfarande eftertorka så du inte får klibbiga partier men första lagre,t och om det är tunt, tycker jag sjunker in i trät utan att lämna så mycket extra olja. Inflr nästa lager olja är betsen mer bunden men kan fortfarande färga av sig. Om du våtslipar med linolja så var extra försiktig så du intr kommer ner till betsen.
Skulke jag blanda betsen direkt i oljan så skulle jag först lösa upp den i t-röd eller testa hur den beter sig i terpentin.
Skulke jag blanda betsen direkt i oljan så skulle jag först lösa upp den i t-röd eller testa hur den beter sig i terpentin.
Tack för tipsen!Z z_bumbi skrev:Betsa först, låt torka och sedan olja. Första lagret olja ska vara riktigt tunt och du bör bara stryka på det, i vanliga fall jobbar du antagligen in linolja men då riskerar du att gnugga runt betsen. Du måste fortfarande eftertorka så du inte får klibbiga partier men första lagre,t och om det är tunt, tycker jag sjunker in i trät utan att lämna så mycket extra olja. Inflr nästa lager olja är betsen mer bunden men kan fortfarande färga av sig. Om du våtslipar med linolja så var extra försiktig så du intr kommer ner till betsen.
En av anledningarna till att jag gillar linolja är just att den kan tränga in relativt djupt i träet så att det skyddas ordentligt och maskerar även lite djupare repor. Låter intressant att först lösa upp betsen i t-röd eller terpentin, får ta och åka och köpa lite bets och testa på några diverse spillbitar och se hur det blir!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden