860 läst ·
5 svar
860 läst
5 svar
Återskapa matbord av björk
Hej !
För länge sedan behandlade jag Stolabs matbordsskiva av massiv björk med Osmos produkter för att få den svart . Nu har jag slipat ytan efter en behandling med färgborttagnings medel för att få fram den ursprungliga träytan .
MEN Osmo har trängt sig in i björken och resultatet efter slipning ser rent ut smutsigt ut med svarta fläckar . Skulle hyvlande vara lösningen ?
Finns det snickerier som utför sådana arbeten
I Stockholm ?
Tacksam för hjälp !
För länge sedan behandlade jag Stolabs matbordsskiva av massiv björk med Osmos produkter för att få den svart . Nu har jag slipat ytan efter en behandling med färgborttagnings medel för att få fram den ursprungliga träytan .
MEN Osmo har trängt sig in i björken och resultatet efter slipning ser rent ut smutsigt ut med svarta fläckar . Skulle hyvlande vara lösningen ?
Finns det snickerier som utför sådana arbeten
I Stockholm ?
Tacksam för hjälp !
Troligen är enda sättet att få bort den svarta färgen att oxo ta bort träet som är missfärgat. Så att slipa är logiskt. Lämpligast är väl att fortsätta slipa. Resultatet lär bli att all missfärgning är borta. Eller att allt trä är borta. 😒
Att ge sig på och anlita någon att hyvla tillför knappast något annat än extra kostnader. Resultatet blir knappast speciellt annorlunda.
Om man helt enkelt börjar med att slipa där det finns missfärgade fläckar till de är helt borta märker man hur mycket material som måste tas bort. Lyckas det fortsätter man och slipar ner resten så ytan blir jämn. Annars får man nog skaffa en ny skiva.
Att ge sig på och anlita någon att hyvla tillför knappast något annat än extra kostnader. Resultatet blir knappast speciellt annorlunda.
Om man helt enkelt börjar med att slipa där det finns missfärgade fläckar till de är helt borta märker man hur mycket material som måste tas bort. Lyckas det fortsätter man och slipar ner resten så ytan blir jämn. Annars får man nog skaffa en ny skiva.
Beroende på hur rädd du är om bordet kan det vara en möjlighet att prova att bleka med Klorin eller liknande billig klorinkopia. Det verkar finnas lite olika uppfattning om, hur lämpligt/olämpligt det är på en träskiva så du får själv bedöma om det är något du vågar prova.M Meribel skrev:
Välkommen till forumet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Oxalsyrablekning är också ett alternativ. Testa 1:10-lösning på ett ställe med mörkare fläck. Det kan ta allt fån någon minut till några timmar beroende på vad betsen innehåller. Torka av noga med blöt Wettex när du vill avbryta. Ev. neutralisera med bikarbonat när du är helt klar med blekningen
Klicka här för att svara