G
g.kraft: [citat] Lite mindre tätt men allt som bromsar i ändar förhindrar för snabb upptorkning där. Det lär dock inte behövas/vara för sent nu när det redan torkat ute.
8 svar · 1,1k läst
·
S
STORJoN: Tänk på att benen måste bära skåpsidorna, sätter man den på botten får man samma effekt som på ovansidan där du redan listat ut att det krävs en skiva. Det enda benet det är lite problem med är det i ytterhörnen om du vill ha sockel. Det går givetvis att förstärka stommen invändigt med ytterligare en gavel/avstyvning över den tänkta positionen för benen med detta påverkar
9 svar · 8,0k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: En favorit att fastna på i flödet är My Mechanic's restaurerings-videos. Han åtgärdade ett liknande problem genom att gjuta nya. [MEDIA=youtube]EVShbpzeh0E[/MEDIA] Kolla ungefär 10 minuter in.
8 svar · 2,0k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Tänkte mest att det man vinner i tid kanske man förlorar i slabb och stank. En Metabo lackfräs borde väl vara guld här? Dock bara en killgisning från en som aldrig provat någon... 😳
11 svar · 1,9k läst
·
T
Testarn: [citat] OK, de beskriver bindemedlet som en "sampolymer" och den ska målas på deras grundfärg i samma serie. Den grundfärgen har samma bindemedel och de skriver själva om den att den är för "fibre board" likaväl som gips och tapeter så kör på den.
16 svar · 11,7k läst
·
Frustrator
Frustrator: Ett mindre korrekt sätt att lösa det på är att såga upp en plywoodskiva till samma mått som sitsen och sen flytta klädnaden till den.
2 svar · 809 läst
·
Z
z_bumbi: Gör en dörr som passar den smala hyllan istället för att kapa mittdelen och behöva göra både nya hyllplan (med upphängning) och en stor dörr. Spotlights eller annan belysning är jag med på om man sätter det i det fack man offrar för att någon tycket att man kan inte ha böcker i alla fack I en bokhylla.
4 svar · 4,6k läst
·
R
Robbanersson: Som sagt så verkar det mest vara positiva tongångar och då känns det inte som att det är speciellt mycket att fundera på utan bara att börja höra sig för ännu mer och jobba sig framåt! Ska lyssna i bilen imorrn när jag åker iväg på jobb igen! Tack för alla svar här!
15 svar · 4,6k läst
Ellagård
Ellagård: Jag kör vakuum-pump och påse till komposit, klart smidigt och borde ju funka utmärkt även här. Använder en ombyggd kylskåpskompressor som pump, så den blir tyst och fin.
14 svar · 2,3k läst
·
L
LukasK: Sent svar men fortfarande ett relevant tips: När jag platsbyggde en garderob slog sig några av de egentillverkade luckorna (ram i furu, spegel 7 mm plywood). Eftersom jag såg detta när jag tillpassningsmonterade luckorna, dvs innan lackning, så kunde jag fortfarande göra något. Jag ”målade” dem med vatten så att de blev rätt så blöta, varefter jag spände dem så att skevheten
10 svar · 26,5k läst
·
The_Lexx
The_Lexx: [citat] Hur mycket ska du ha och vilka storlekar är väl grundfrågor Är det större mängder rekommendera jag att du hyvlar själv /Johan
5 svar · 1,3k läst
N
natten_: Lite sent svar men jag beställde lite plywood hem förra veckan från Gotwood. Tog knappt en vecka bara innan det dök upp. Skickades direkt från leverantören. Enda klagomålet var att de inte ringde nån dag innan för planera leveransdag. Fick bara ett samtal en timma innan de dök upp. Som tur var var jag hemma 🙂
1 svar · 1,5k läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag skulle nog låta bordet vara som det är och betrakta de små skavankerna som trivsam patina! 😊
3 svar · 1,1k läst
·
M
Monokai: [citat] Tack så jättemycket för guidningen. Ska se om jag hinner mecka med den idag, annars blir det imorgon!
3 svar · 737 läst
·
P
Pettman: En produkt jag inte provat men hört bra saker om är Ballistol.
6 svar · 1,0k läst
·
Höghus
Höghus: [citat] Enligt Hörby Bruk använder de bokträ i skalmarna till deras skottkärror, så det borde ju också vara ett bra val om det finns som rundstav. Men ask kommer säkert att fungera utmärkt. /Höghus
15 svar · 4,0k läst
VLJ
VLJ: Köp plahyvlat virke och limma ihop den till skivor, eller ännu enklare är att köpa färdiga limfogskivor i furu. . Mdf är lite svårt att fästa gångjärn i så även dörren kan vara i limfog, men mdf funkar också. Sen limma på en dekorlist.
11 svar · 1,8k läst
·
Ola C
Ola C: [citat] Jag är inte riktigt uppdaterad på svenska böcker. Engelska finns det massvis men det är inte ofta det kommer något på svenska, antagligen för att vår marknad är försvinnande liten. Sen är jag kanske av åsikten att man likagärna kan köra på engelska direkt, livet online blir betydligt enklare om man kan de engelska termerna. Vet tyvärr dock ingen bra övergripande
7 svar · 2,8k läst
P
Pettman: Det finns ju alltid lite svikt i träet så viss rörelse kan tolereras, sätter du pluggarna typ någon cm ifrån varandra i mitten borde det inte bli problem. I gran har jag kommit undan med att fälla ner kanske 8cm breda brädor i kanten av en annan bräda på liknande vis som är aktuellt här och det håller bra snart två år senare (skötbord som står i badrum, jag la dock på en lite
13 svar · 2,4k läst
·
T
Testarn: [citat] Du får bygga en lekhage i väntan på att dörrarna blir klara 🤣
31 svar · 12,5k läst
·
N
Nybyggarn: Det finns ju separata fräsmotorer och fräslyftar men det drar iväg rätt mycket i pris, minst sagt. Jag har en äldre Incra fräslyft med en Bosch 1617 permanent monterad som jag gör nästan alla fräsjobb på. Nackdelen är att fräsmotorn drar ner väldigt mycket av dammet även om jag har dammsugare kopplad från ovansidan, så motorn behöver rengjöras rätt ofta. Bochen har väl utått
21 svar · 3,2k läst
S
sweden: Finns ett företag som heter Larssons trä som gör rundstavar plus mycket annat.
3 svar · 902 läst
·
TB7
TB7: Då satsar vi på rundstav! Uppskattar er hjälp!
6 svar · 1,2k läst
·
S
Sanguines: [citat] Tack, då får det bli cobolt för att spara energi och tid.
13 svar · 4,9k läst
N
neo11: Tec7 eller kemankare är ett bättre val än silikon.
9 svar · 978 läst
B
byggahauset: [citat] De vänstra till locket och de högra in i själva soffan
4 svar · 1,0k läst
·
Z
z_bumbi: Vad skiljer dem från den föreslagna profiltypen och vilka fler krav har du på dem?
3 svar · 964 läst
·
Juliiiia
Juliiiia: [citat] Vilka gångjärn använde ni och hur fäste ni? Jag, som är noll händig, vill ge mig på något liknande.....
17 svar · 17,4k läst
·
A
Alice Fredriksson: [citat] Ja tankarna går i något liknande, vilket fint ryggstöd ni har! såg väldigt go ut för en slummer efter maten😅
2 svar · 1,3k läst
·
Ellagård
Ellagård: Tänkte på dina fogar/kors: En tanke är att köpa stålrör, kanske 10mm och sedan borra alla delar där de möts med 10 mm och sedan trä upp delarna på röret vid montering. Tänker att du får bygga jigg/anhåll till pelarborr för att få hålen på rätt ställe med precision och repeterbarhet.
16 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.