2 768 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Hur fasa ur mittskåra i plank?
Ja, nån gång läste jag att det bara fanns heltalstum på virke här och då var 2" typ 48 mm. Kanske är fel uppfattat?F fribygg skrev:Virket bör vara 2*8 eller grövre för att kallas plank (även hyvlat virke 45x195)
Klenare tvåtumsvirke kallar jag reglar och entumsvirke brädor och läkt.
Vilken sida på sjön du bor @Kane syns nog tydligast på att du är van att hyvlat tvåtumsvirke är 45 mm då du köper det, så är det ju inte i hela norden, Europa eller västvärlden, det förekommer ju olika mått beroende på lokal tradition.
Jaha....vi talar inte om reglar alls i Österbotten.F fribygg skrev:Virket bör vara 2*8 eller grövre för att kallas plank (även hyvlat virke 45x195)
Klenare tvåtumsvirke kallar jag reglar och entumsvirke brädor och läkt.
Vilken sida på sjön du bor @Kane syns nog tydligast på att du är van att hyvlat tvåtumsvirke är 45 mm då du köper det, så är det ju inte i hela norden, Europa eller västvärlden, det förekommer ju olika mått beroende på lokal tradition.
Plankor är minst 1 3/4 tum. Det finns ofta som en hake på tumställaren på blocksågar och brukar användas som utgångsmaterial för spontade golvbräder och till vissa packlådor och skålningar i bbetongformar. Förr var hyvlat tvåtumsvirke oftast 45mm men nu har det tyvärr börjat förekomma 42mm.
Bräder är vanligen från 1 1/2 tum och nedåt. Vanlig brädtjocklek är 7/8 på fastlandet och 3/4 i Replot skären.
Lådbräder är halvtum eller däromkring. Används mest till potatislådori dagens värld.
Battingar är fyrkantsågade eller åtminstone nästan fyrkantsågade minst 3x3 tum oftast 4x4 eller 5x5 eller 6x6.
Ribbor är allt klenare än 2x2.
Finland gick officiellt över till metriskt mått på 1880-talet men i praktiken lever tumsmått på sågat virke kvar i dagligt tal bland folk som är över 50. Jag kom att lära mig av äldre karlar så därför finns tumsmåtten kvar i mitt språkbruk fastän jag är bara 43 men jag är nog bland de yngsta som ännu använder dem. Det tar några generationer att vänja om sig.
Det har jag sett då jag var på timmerarbete i Norge. Åtminstone en del restaureringstimmermän och båtbyggare i Norge nyttjar "gammeltom" och "nytom" och centimeter om vartannat. Nytummen deras infördes i början på 1600-talet men det tar som sagt litet tid att vänja om sig. Gammeltummen är på väg att försvinna nu så om ett par hundra är är väl nytumen också borta och allt är metriskt även där.
Beskriv syftet och dimensionerna som avses och hur många det är?K KimKa skrev:
Gärna vad för maskiner du har idag av sågar och/eller fräs.
Är lättare att ge råd på metod.
Klicka här för att svara