Hej jag har precis börjat min snickeriresa och behöver lite handhållning

Jag har införskaffat rundstavar i 10, 12 och 15mm där jag vill få en tight fit i mina borrhål men jag har problem att få hitta lämpliga borrar för min pelarborr så att jag inte får en massa glapp. Ett 10mm borrhål blir för stort för rundstaven och att fylla ut med lim känns inte som rätt lösning.
Är det någon som har tips på en borrsats som har mellanstorlekar? Jag har sökt en del men hittar bara mellanstorlekar för metallborrar eller för trä i mindre storlekar.

stigen stigen skrev:
Hej @Stenhusmannen!

Köpte denna satsen för ett tag sedan.

[bild]

[länk]

Har inte testat alla men dom 4-5 jag testat har gett bra resultat.

Dag
Hej @stigen och tack för tipset!

Det ser synnerligen mer exakt ut om man ska tro deras marknadsföring :) Så det kan vara så enkelt att jag borde investera i lite finare borrar så att ett 10mm borrhål borde bli åtsittande för en 10mm rundstav?

Stenhusmannen Stenhusmannen skrev:

Jag har införskaffat rundstavar i 10, 12 och 15mm där jag vill få en tight fit i mina borrhål men jag har problem att få hitta lämpliga borrar för min pelarborr så att jag inte får en massa glapp. Ett 10mm borrhål blir för stort för rundstaven och att fylla ut med lim känns inte som rätt lösning.
Är det någon som har tips på en borrsats som har mellanstorlekar? Jag har sökt en del men hittar bara mellanstorlekar för metallborrar eller för trä i mindre storlekar.
Hej
Vad ska du bygga?
Varför vill du ha en tight fit?
Trä är ett levande material och rör sig.
En lösning är att slå in en kil från andra sidan så den håller sig på plats.
//Johan

Problemet med köpt rundstav är att den oftast inte håller rätt diameter eller ens är helt rund. Tätare steg mellan borrar hjälper men det bästa är nog att själv ta ner ytterdiametern så den passar i ett hål man har borr för.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Stenhusmannen Stenhusmannen skrev:

Vi får nog börja med att reda ut vad problemet är. Är rundstavarna för små eller gör borren större hål än den borde? Gäller det isåfall alla borrar har du kanske glapp eller kast i pelarborren.

Håller i övrigt med Pettman ovan. Rundstavar håller generellt ingen vidare tolerans. Inte träpluggar heller.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.