Hej!

Jag har försökt sälja en lägenhet utan större framgång under två år.
Nu har iallafall mäklaren hittat ett företag som är intresserat av att
köpa.

När mäklaren kontaktade styrelsen för att fråga om de tillåter
företag som ägare av bostadsrätt så blev svaret dock nej.

Jag har lusläst stadgarna men kan inte hitta någon som stöder
detta negativa besked.
LÄNK TILL STADGAR: http://villasunna.bostadsratterna.se/system/files/Stadgar_Villa_Sunna_0.pdf

Finns här någon som är slängd i juridik som vill hjälpa till att
titta på stadgarna? :-)

Hälsningar Mattias

Ja det är vanligt att föreningar har den begränsningen. Juridiskt handlar det om hur man tolkar föreningens ändamålsparagraf. I en av de första paragraferna i stadgarna står det alltid något i stil med: "Föreningens ändamål är att tillhandahålla bostäder till sina medlemmar". Formuleringen styrs delvis av bostadsrättslagen.

Ett företag kan inte bo någonstans. Därmed vore det ett brott mot ändamålsparagarfen att tillhandahålla en lägenhet till ett företag. Detta tolkas lite olika i olika föreningar.

Även OM ett företag skulle få köpa en bostadsrätt, så måste man anta att syftet är att företaget skall låta någon bo där. Det är i så fall en andrahandsuthyrning vilket också i stort sett är förbjudet i de flesta föreningar, utom i väl angivna fall. Just där har det väl iofs. kommit en del lättnader juridiskt nyligen.

Fast nu när jag läste era stadgar så är det inte lika tydligt formulerat som det jag skrev här ovan. Det är en i mitt tycke otydlig ändamålsparagraf, eftersom man inte definierar ordet bostadsrätt. Troligen kan man hitta en definition i lagen som liknar det jag skrev här ovan.

Oavsett om föreningen har rätt eller ej att neka medlemskap för företaget, så får du räkna med att det kan ta åratal av rättsprocesser att försöka tvinga sig till ett medlemskap (och affären är inte klar förrän köparen beviljas medlemskap).

Redigerat:
  • Gilla
e93mw
  • Laddar…
Stort tack hempularen! Nu har jag bättre koll på läget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.