13 523 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Mäklararvode på 15,6%
Själv har jag aldrig fattat deras betalningsmodell. Det är inte många andra branscher som tar betalt per %. Det rätta borde vara att dom tar betalt per timme dom lägger ner. I timpriset skulle allt ingå inkl deras kontaktnät, som är det man egentligen betalar för. Allt annat kan man göra bättre själv anser jag. Det skulle kännas fair.
Men, var stenhård och hör runt med andra. Säg precis som du tycker att dom tar ut ockerpriser om man jämför med insatsen. Allt är en förhandlingsfråga.
För mig sved det hårt när jag betalade mäklaren 122 000 för att sälja mitt hus. Skulle jag räknat hur många timmar dom lagt ner och säg 1000 kr per timme så hade arvodet legat på kanske 20-30 000. Till råga på allt så var mäklaren totalt värdelös och stod på köparens sida.
I ditt fall skulle jag absolut använda blocket. Anlita någon som kan ta bra bilder så är huset snart sålt.
Men, var stenhård och hör runt med andra. Säg precis som du tycker att dom tar ut ockerpriser om man jämför med insatsen. Allt är en förhandlingsfråga.
För mig sved det hårt när jag betalade mäklaren 122 000 för att sälja mitt hus. Skulle jag räknat hur många timmar dom lagt ner och säg 1000 kr per timme så hade arvodet legat på kanske 20-30 000. Till råga på allt så var mäklaren totalt värdelös och stod på köparens sida.
I ditt fall skulle jag absolut använda blocket. Anlita någon som kan ta bra bilder så är huset snart sålt.
Mäklarens mål är kort sagt "många objekt som säljer snabbt". Att priset går upp 10% spelar extremt lite roll i förhållande till arbetsbörda, OM man inte har ett kickback-avtal över grundpriset. Därför vill mäklaren ha få visningar, som är välbesökta och där budgivning kommer igång snabbt och avslutas inom kort. Då tjänar man pengar.Lutte skrev:
Om man har ett svårsålt objekt ute på vischan, långt från mäklarens kontor, där få personer lägger bud, underbud läggs som säljaren skall ta ställning till, osv, så är ju risken att allt drar ut på tiden, mäklaren får åka fram och åter många gånger och hålla extra visningar för enstaka personer.
Så ja, jag tycker också 39' låter rimligt. Och rådet att försöka sälja själv först låter lika rimligt. En vän till familjen sålde nyligen sitt hus för 2,4M, då ett underbud framstressat av mäklaren, där han tog 80' för ett snabbt avslut .. Kan lägga till att det inte var mitt råd av mäklare på orten.
Om du räknar på det hur tjänar du bäst på det?
Med lite snabb överslagsräkning får jag det till
Med mäklare som enligt lag har som uppdrag att få så högt pris åt er som möjligt:
250000 kr - arvode 39000 kr = 211000 Arvodet dras av vid skattberäkning, behållning 164580 kr
Om du får 210000 kr via Blocket blir behållningen 163800 kr.
Du får göra jobbet själv och marknaden får ett lägre snittvärde för kommande försäljningar.
Tänker jag rätt eller missar jag nåt?
Lycka till hur ni än gör
Med lite snabb överslagsräkning får jag det till
Med mäklare som enligt lag har som uppdrag att få så högt pris åt er som möjligt:
250000 kr - arvode 39000 kr = 211000 Arvodet dras av vid skattberäkning, behållning 164580 kr
Om du får 210000 kr via Blocket blir behållningen 163800 kr.
Du får göra jobbet själv och marknaden får ett lägre snittvärde för kommande försäljningar.
Tänker jag rätt eller missar jag nåt?
Lycka till hur ni än gör
39.000 blir 31.200 efter avdrag för momsen.
Kostnader för annons, fotograf och övriga objektkostnader, åtminstone 5.000 + moms
Kvar är då ca 26.000 kr.
Om mäklaren är anställd får han/hon ca 26-28% (normalt) i arvode = ca 7.000 kr
Om han/hon har eget företag under ett "paraply" så får mäklaren betala sin egen skatt och egenavgifter.
Kvar blir då ca 11.500 kr (men då måste mäklaren även betala kontorsplats samt kanske % på omsättningen till det företag han/hon jobbar på.
Så det som först låter som mycket i arvode blir inte så värst mycket ::eek:
Samtidigt, om det beräknade försäljningspriset är så lågt som 250.000 kan det vara aktuellt med arr sälja själv via t ex Blocket.
Dock finns det undersökningar som visar att i genomsnitt så ökar försäljningspriset med 8-10 % om en mäklare sköter försäljningen.
Lycka till!
Kostnader för annons, fotograf och övriga objektkostnader, åtminstone 5.000 + moms
Kvar är då ca 26.000 kr.
Om mäklaren är anställd får han/hon ca 26-28% (normalt) i arvode = ca 7.000 kr
Om han/hon har eget företag under ett "paraply" så får mäklaren betala sin egen skatt och egenavgifter.
Kvar blir då ca 11.500 kr (men då måste mäklaren även betala kontorsplats samt kanske % på omsättningen till det företag han/hon jobbar på.
Så det som först låter som mycket i arvode blir inte så värst mycket ::eek:
Samtidigt, om det beräknade försäljningspriset är så lågt som 250.000 kan det vara aktuellt med arr sälja själv via t ex Blocket.
Dock finns det undersökningar som visar att i genomsnitt så ökar försäljningspriset med 8-10 % om en mäklare sköter försäljningen.
Lycka till!
Klicka här för att svara