6 492 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Överlåtelsebesiktning
Vi får hoppas att det finns någon från dina trakter som kan ge några rekommendationer, det är nog mest värt något. Men i väntan på dess så kan jag ju säga, inte samma besiktningsföretag som köparen, samt en som kan göra mer än en vanlig överlåtelsebesiktning. Anticimex brukar inte få bra rekommendationer här på forumet, så du kanske ska undvika dem, även om jag själv haft några problem med dem.
Jag hajar inte, TS skrev ju att första besiktningsmannen tagit upp träpanelen källaren som riskkonstruktion. Alltså hittat den nya besiktningsmannen inget nytt.
Bara att TS betala för en mer grundlig besiktning.
Detta bevisar ju inte att man ska göra en egen besiktning, utan att det är bra med 'jordabalk bes'.
Bara att TS betala för en mer grundlig besiktning.
Detta bevisar ju inte att man ska göra en egen besiktning, utan att det är bra med 'jordabalk bes'.
Okej,
efter lite förhandlade fram och tillbaka har vi tillslut blivit erbjudna en justering av priset om 110.000 kr och vi funderar på att acceptera.
Min styvfar har en lång karriär inom 'fuktbranschen' bakom sig så hjälp finnes att tillgå vid avfuktning, konsultation osv.
Jag vet som sagt mycket lite om detta. 110.000 är ju 110.000 men samtidigt, det är mycket mer jobb än vad vi kanske förväntade oss när vi la budet.
efter lite förhandlade fram och tillbaka har vi tillslut blivit erbjudna en justering av priset om 110.000 kr och vi funderar på att acceptera.
Min styvfar har en lång karriär inom 'fuktbranschen' bakom sig så hjälp finnes att tillgå vid avfuktning, konsultation osv.
Jag vet som sagt mycket lite om detta. 110.000 är ju 110.000 men samtidigt, det är mycket mer jobb än vad vi kanske förväntade oss när vi la budet.
Är den sänkningen villkorat med att ni inte gör någon egen besiktning, typ snabb och smidig affär?årsta skrev:Okej,
Edit: Fel av mig, blandade ihop med Jan Lahti
Redigerat:
En sk överlåtelsebesiktning är bara lurendrejeri. Se till att fixa en helt oberoende besiktningsman som har koll och lita för guds skull inte på Anticimex. Sitter och strider just nu, vilka idioter de är. Inte kommer de att komma undan kan jag ju säga. Så, lägg ut pengarna eller spendera tid att tjafsa och lita aldrig på er mäklare oavsett vad ni tycker er känna/veta - de vill bara tjäna på det hela oavsett.
Tyvärr tillförde inte ditt inlägg något nytt. Det finns 100-tals olika inlägg om detta i forat.Meckot skrev:En sk överlåtelsebesiktning är bara lurendrejeri. Se till att fixa en helt oberoende besiktningsman som har koll och lita för guds skull inte på Anticimex. Sitter och strider just nu, vilka idioter de är. Inte kommer de att komma undan kan jag ju säga. Så, lägg ut pengarna eller spendera tid att tjafsa och lita aldrig på er mäklare oavsett vad ni tycker er känna/veta - de vill bara tjäna på det hela oavsett.
Och ändå återkommer problemet ständigt pga naiva/oinsatta köpare.
Vad skulle kunna göras? Jag har inte svaret men vill starta en debatt.
(Om ni anser att jag kapar tråden ber jag om ursäkt för det. Flytta då gärna mitt inlägg.
Kanske borde banken ställa krav på köparen att kunna uppvisa ett besiktningsprotokoll från en oberoende besiktningsman? -Banken är ju med som risktagare för lånet.
Vad är en oberoende besiktningsman? Knepigt! Alla har väl någon beroendeställning till någon annan.
Mäklare som ger uppdrag, stora byggfirmor som ger uppdrag eller genom tidigare anställningar på något sätt vänskapsband och sen finns ju varianten ren muta.
Besiktningsmannens skicklighet och noggrannhet; Ja,hur ska en köpare som kanske anlitar en besiktningsman 1-2 ggr i sitt liv veta vem som är bra eller dålig?
Det går väl knappast att lita på vänner o bekanta som rekommenderar, de är förmodligen lika okunniga/oerfarna att bedöma vad som är en bra besiktningsman.
Läsa här på forat? Ja, absolut, man kan få en indikation på vem man ska undvika, men som vanligt finns det alltid olika sanningar och var och ens erfarenhet kan vara så olika att t.om samma besiktningsman kan höjas till skyarna av någon men sågas jäms med fotknölarna av någon annan.
Andra förslag?
:x
Jo, det finns människor med andra utbildningar diverse byggnadsingenjörer, geologer mfl som är tillräckligt kunniga för att kunna hjälpa till i en någorlunda bra bedömning om man har sådana kontakter, som hjälp men enbart detta för att ge en en härledning till hur det bör se ut och vad man bör tänka på för att undvika diverse skador på huset i framtiden te x. Och jo, det finns tillräckligt oberoende besiktningsmän där ute, de som te x hjälper sina kunder med hela case sen när det skiter sig. Klart att allt handlar om ditt egna sunda förnuft med - men det mesta går med envishet. Sen är inget hus perfekt. Det kommer alltid att finnas saker som ska fixas, bytas ut, underhållas mm. Men nu pratar jag om fukt, radon, elfel, byggfel där man tänkt fel kring fukt och transport därav etc. Och varför säger du att det jag skrivit inte tillfört något? Väldigt nedvärderande. Jag försöker ge en annan vinkel i alla fall - så att den som frågar kanske får en ny idé och själv kan hjälpa sig själv vidare. Vad är annars syfte med forum som detta, belamrat med inget annat än lekmän? Trodde det handlade just om vägledning, nya perspektiv och hjälp till självhjälp. Gå och hata någon annanstans.
Om du avser mitt inlägg ovan, så ber jag som mycket om ursäkt om du tycker det var nedvärderande, det var inte alls det jag ville framföra.Meckot skrev:Jo, det finns människor med andra utbildningar diverse byggnadsingenjörer, geologer mfl som är tillräckligt kunniga för att kunna hjälpa till i en någorlunda bra bedömning om man har sådana kontakter, som hjälp men enbart detta för att ge en en härledning till hur det bör se ut och vad man bör tänka på för att undvika diverse skador på huset i framtiden te x. Och jo, det finns tillräckligt oberoende besiktningsmän där ute, de som te x hjälper sina kunder med hela case sen när det skiter sig. Klart att allt handlar om ditt egna sunda förnuft med - men det mesta går med envishet. Sen är inget hus perfekt. Det kommer alltid att finnas saker som ska fixas, bytas ut, underhållas mm. Men nu pratar jag om fukt, radon, elfel, byggfel där man tänkt fel kring fukt och transport därav etc. Och varför säger du att det jag skrivit inte tillfört något? Väldigt nedvärderande. Jag försöker ge en annan vinkel i alla fall - så att den som frågar kanske får en ny idé och själv kan hjälpa sig själv vidare. Vad är annars syfte med forum som detta, belamrat med inget annat än lekmän? Trodde det handlade just om vägledning, nya perspektiv och hjälp till självhjälp. Gå och hata någon annanstans.
Du kan ju gärna göra en sökning på forat på "Anticimex" eller "besiktningsman" så inser du kanske hur frekvent diskussionen dyker upp.
Det måste ju innebära att det finns ett missnöje - det var detta jag ville framhålla även om det kanske var otydligt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden