Köpte mitt hus i mars förra året. Jag tror jag älskar det mer och mer för varje dag. Det har inte varit lätt. De första månaderna efter att jag flyttade in gick jag i princip runt och oroade mig konstant för att något skulle hända för gudarna ska veta att jag hade inte råd att fixa något då. Varje gång det regnade fick jag för mig att taket hade börjat läcka och jag fick nästan hjärtstillestånd första gången min pelletspanna började krångla. Men man lär sig. Man bor in sig och lär känna sitt hus. Och man börja älska det. Jag kan säga att varje gång jag kör in på uppfarten så blir jag lycklig över att det är mitt.
Nackdelar: Källaren. Jag sade när jag började leta hus att källare det ska jag aaaaldrig ha. Det är väl det jag fortfarande oroar mig för. Fukt och dränering och sånt, för det har jag ingen erfarenhet av. Sedan ska jag väl ärligt säga att jag ibland vill slita mitt hår när folk idiotförklarar mig. Tydligen är det svårt för folk att fatta att jag kan ha ett hus själv och att jag faktiskt vet vad jag sysslar med (nåja, för det mesta i alla fall). Sedan är det kanske inte så kul att släpa ner fem pallar pellets i källaren inför vintern. Ja, och badrummet. Har bara ett och ett litet därtill. Nu funkar det, men det är klart att man kanske hoppas att man inte förblir själv resten av livet och då funkar det kanske inte med bara ett pyttigt litet badrum. Men jag har redan tänkt ut en plan på hur det kan lösas.
Fördelar: Var börjar man? Att det är så jäkla billigt. Jag har ett helt hus och härlig tomt för en månadskostnad som är mindre än för en etta i stan. Inga störiga grannar (bara T på 84 år som är supergullig). Det är nära till jobbet, bra kollektivtrafik när man tagit sig de 3 km in till byn, bra läge till förskola och skola (om man nu som sagt inte förblir ensam resten av livet). Att det är mitt, mitt och bara mitt och jag kan göra vad jag vill. Man lär sig hela tiden och man har alltid saker att göra. Det är skönt att det inte är något renoveringsobjekt utan det jag gör, gör jag för att det är kul och för att jag vill sätta min egen prägel.