Tänkte be om lite råd här - arbetar som mäklare och vill fråga hur ni ser på det här med besiktningsklausul.

I min mening är inte besiktningsklausul något märkvärdigt eller konstigt, utan något man skriver in i princip alla kontrakt. Dessa ska självklart vara utan tröskel så som rättspraxis fastställt.

Nu till frågeställningen - som säljare upplever jag att man allt oftare protesterar mot detta. Att man vill ha ersättning om köparen häver köpet och man får börja om, alternativt att det ska framkomma visst antal fel eller storlek på fel för att köparen ska få häva.

Som köpare däremot vägrar man underteckna ett kontrakt utan klausul som ger rätt till egen besiktning.

Upplever detta allt oftare och vet ärligt talat inte hur jag ska ställa mig. Att skriva med tröskel talar emot rättspraxis och jag riskerar varning och i slutänden förlora jobbet eller i alla fall tappa motivation för mitt jobb. Att skriva utan tröskel ger allt oftare missnöjda säljare.

Hur resonerar ni??

Hur fungera det om köparen drar sig ur? Måste köparen betala för nya visningar?

Om köparen drar sig ur betalas handpenningen tillbaka i sin helhet, så nej, han/hon behöver inte betala för nya visningar. Allt faller och startar om från noll.

Skulle själv aldrig köpt en fastighet om det inte fanns en ovilĺkorlig besiktningsklausul.
Det är ju orimligt att tänka sig att varje spekulant skulle göra sin egen besiktning innan budgivningen startar.

Det är väl rimligare att vinnaren av budgivningen gör denna besiktning när budgivningen är gjord.
Att budgivaren skall ha möjlighet att besiktiga bör vara obligatoriskt. En kort visning av mäklaren är otillräckligt.

Tröskelvillkor innebär bara en massa tolkningsfrågor. Bättre att hålla det enkelt.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Håller med ovan. Blir bara omständigt med trösklar och villkor. Vinner man budgivningen och bekostar en besiktning är man ju väldigt intresserad av huset och dyker det inte upp några större fel så lär man ju köpa huset ändå.