Hej, vi har precis sålt vårt hus, kontraktet skrevs för ett par månader sedan och tillträde är inom en månad.
Och nu har frysen lagt av.

Den är drygt 1,5 år gammal, ingen garanti kvar.

Vad gäller, vilken ersättning är jag skyldig att ge köparen?

Behöver kag köpa en splitter ny frys trots att den som fanns då kontraktet skrevs var 1,5 år gammal?

Eller behöver jag hitta vad en 1,5 år gammal frys av liknande fabrikat är värd och ersätta med den summan?

För att krångla till det ytterligare så köpte vi på outlet för 3000kr, när ord pris skulle varit 6000kr.
Riskerar vi nu att få ersätta dem för fullpris-frys trots att den som stod där inte alls kostade så mycket när vi köpte?

Några alternativ finns :
* Försök reklamera den.
* laga.
* kolla om hemförsäkringen täcker.
* diskutera det med köparen om ersättning.

Ska du ersätta den så prata med ditt försäkringsbolag och se vad de värderar den till så har du en bra start när du diskuterar med köparen.

Vad du har betalt eller inte betalt är ointressant i detta fallet då kontrakt är skrivet. Du har skyldighet att se till att en likadan eller motsvarande frys finns installerad när köparna tillträder huset. Det är principen!

Så antingen hittar du en likadan begagnad, max 1,5 år gammal, frys och monterar eller så för du en diskussion med köparna och ser om dom kan tänka sig en ekonomisk kompensation och att dom själv köper en frys.

Köparen behöver inte befatta sig med garantier eller annat, för det är du helt och hållet ansvarig för om det nu finns någon garanti att utkräva.

Köparen skall formellt ha en frys av samma modell och årsmodell som fanns och fungerade när ni skrev kontraktet, inget annat.

Redigerat:
Som sagt, huvudalternativet borde ju vara att du får den reparerad. Imånga hemförsäkringar finns det möjlighet att få ersättning för fel på vitvaror. Visserligen får du då ändå stå för självrisken.

Om reparation av någon anledning inte är ett alternativ, så får du ju antingen köpa en ny, eller köpa en likvärdig begagnad. Men iom. att den var såpass ny, så måste du nog då få tag i en begagnad som är just ett år. Troligen inte så lätt att snabbt hitta en sådan.

Eller så då ersätta köparen ekonomiskt. Man brukar ju då prata om åldersavdrag, men iom. att den var så ny, så är nog ålderavdraget noll, dvs. du får ersätta till nypris.

Och som sagt, vad du betalade för frysen är inte relevant, köparen har rätt till en likvärdig frys.

Edit. Oceanis hann före.

Chaly
Ca 2 veckor innan tillträde till vårt nuvarande hus så ringde säljaren och meddelade att frysen gått sönder (22 år gammal AEG). Förväntade mig ingen kompensation pga åldern men säljaren tyckte det kändes dåligt och sa att han skulle sätta dit en ny frys.

Nästa dag ringde säljaren och sa att han kunde unte hitta någon frys som matchade kylen och därför tänkte byta den också. Sen undrade han om vi kanske ville välja själva och isåfall kunde vi få kontanter i samband med tillträdet istället. Efter klargöranden om att vi inte kunde kräva nya vitvaror osv så fick vi 15000kr kontant för att köpa ny kyl och frys. Hans kommentar var att det var värt det så att han kunde sova gott om natten och känna att han gjort rätt för sig.

Jag skulle nog inte gjort likadant själv.

Ibland har man tur!

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi har väl minst två års garanti enligt lag i Sverige? Bara vissa oseriösa återförsäljare som hävdar annat.

Mikael_L
Stringfellow Hawke skrev:
Vi har väl minst två års garanti enligt lag i Sverige? Bara vissa oseriösa återförsäljare som hävdar annat.
3 års reklamationsrätt, men efter första året går bevisbördan på att det var ett ursprungligt fel över till köparen.

(Så har jag för mig att det är.)

Mikael_L skrev:
3 års reklamationsrätt, men efter första året går bevisbördan på att det var ett ursprungligt fel över till köparen.

Efter 6 månader går bevisbördan över till köparen. Men de flesta lämnar minst 1 års garanti, vilket är en annan sak än reklamationsrätt.

• Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:

Nästan :), efter 6 månader går bevisbördan över, om inte säljaren garanterar längre tid givetvis.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
mangen5 skrev:
Nästan :), efter 6 månader går bevisbördan över, om inte säljaren garanterar längre tid givetvis.
"Bevisbördan" är väl inte speciellt tung att bära för en 1,5 år gammal frys som "lägger av"?

"hej, min nya frys dog precis, jag förutsätter att ni kommer hit och lagar den på er bekostnad".

Man kan bara reklamera fel som fanns vid köpet. Frysen kan ha gått sönder av andra skäl.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
"Bevisbördan" är väl inte speciellt tung att bära för en 1,5 år gammal frys som "lägger av"?

"hej, min nya frys dog precis, jag förutsätter att ni kommer hit och lagar den på er bekostnad".
Nej, det tror jag inte. Det är nog värre med mobiltelefoner, datorer och liknande prylar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.