2 088 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Köpråd
Vi ska köpa annat hus pga hussvamp i vårt egna. Har skrovit kontrakt med friskrivning om att besiktning ska vara ok. Det är ett stort hus på 220 kvadratmeter.
Positivt
Stort
Nya vitvaror 2013
Nära till affär skola mm
Ny kyl/frys 2012 i rostfritt samt ny induktionshäll och ugn 2012
Pelletsbrännare 2006 med vedpanna 70 tal
Nygjuten betongplatta utanför huset
Hela huset ommålat 2012
Priset 375000kr
Negativt
Mikrobiell påväxt på vinden pga för dålig ventilation i huset (saknas ventiler finns paxfläkt i badrum)
Ytskikt i badrum behöver tätas lite med aquastop (finns duschkabin och badkar)
Slitna ytskikt (tapetsera och måla) visste vi när vi kollade på det
Krypgrunden innanför är det lite rötskador (inget ovanligt sa besiktningsmannen)
Är mest orolig för vinden och ventilationen. Behöver råd vad jag ska göra
Positivt
Stort
Nya vitvaror 2013
Nära till affär skola mm
Ny kyl/frys 2012 i rostfritt samt ny induktionshäll och ugn 2012
Pelletsbrännare 2006 med vedpanna 70 tal
Nygjuten betongplatta utanför huset
Hela huset ommålat 2012
Priset 375000kr
Negativt
Mikrobiell påväxt på vinden pga för dålig ventilation i huset (saknas ventiler finns paxfläkt i badrum)
Ytskikt i badrum behöver tätas lite med aquastop (finns duschkabin och badkar)
Slitna ytskikt (tapetsera och måla) visste vi när vi kollade på det
Krypgrunden innanför är det lite rötskador (inget ovanligt sa besiktningsmannen)
Är mest orolig för vinden och ventilationen. Behöver råd vad jag ska göra
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
1. Mikrobiell påväxt på vinden. Detta förekommer i olika omfattning i de flesta hus. Oftast inget större problem, men det kan också vara stora problem, med rötskador osv. Om det bara är lite missfärgning så är det mycket möjligt att en förbättrad ventillation hjälper. Beroende på husets utformning så kan det räcka att fixa bättre utsug i badrummet, installera en kanalfläkt på vinden med rör till badrummet och ev. något mer rum.
2. Ytskikt i badrum. Där låter det som mäklaren eller någon håller på och blåser dig. Man kan inte "täta lite" med aquastop. Nu vet vi ju inte vad det är för ytskikt i badrummet- Är det klinkers så är det antingen korrekt gjort och därmed tätt, eller så är det fel gjort och då går det oftast inte att rätta till i efterhand överhuvudtaget. Är dte plastmattor så kan det gå att svetsa om ex. en sprucken skarv. Men även där är det vanskligt att fixa i efterhand.
3. Krypgrunden. Det är vanligt med mikrobiell påväxt i en krypgrund, kan behöva åtgärdas. Men om där är regerlrätta rötskador så skulle jag bli väldigt orolig, framförallt om jag hade haft erfarenheter av hussvamp tidigare. Det där skulle du behöva få en ordentlig undersökning av, och åtgärdsförslag.
Du skriver lite otydligt om läget nu. Du har skrivit kontrakt? Du har en s.k "öppen besiktningsklausul" i kontraktet? Dv. du har en viss tid på dig att backa köpet. EN öppen bes. klausul skall inte ha några villkor i sig, i stil med att du bara får backa köpet om fel till en viss kostnad, eller "allvarliga fel" upptäcks. Sådana villkor skapar osäkerhet och tvetydligheter, vem bedömmer kostnaden, vem bedömmer om det är "allvarligt" osv.
2. Ytskikt i badrum. Där låter det som mäklaren eller någon håller på och blåser dig. Man kan inte "täta lite" med aquastop. Nu vet vi ju inte vad det är för ytskikt i badrummet- Är det klinkers så är det antingen korrekt gjort och därmed tätt, eller så är det fel gjort och då går det oftast inte att rätta till i efterhand överhuvudtaget. Är dte plastmattor så kan det gå att svetsa om ex. en sprucken skarv. Men även där är det vanskligt att fixa i efterhand.
3. Krypgrunden. Det är vanligt med mikrobiell påväxt i en krypgrund, kan behöva åtgärdas. Men om där är regerlrätta rötskador så skulle jag bli väldigt orolig, framförallt om jag hade haft erfarenheter av hussvamp tidigare. Det där skulle du behöva få en ordentlig undersökning av, och åtgärdsförslag.
Du skriver lite otydligt om läget nu. Du har skrivit kontrakt? Du har en s.k "öppen besiktningsklausul" i kontraktet? Dv. du har en viss tid på dig att backa köpet. EN öppen bes. klausul skall inte ha några villkor i sig, i stil med att du bara får backa köpet om fel till en viss kostnad, eller "allvarliga fel" upptäcks. Sådana villkor skapar osäkerhet och tvetydligheter, vem bedömmer kostnaden, vem bedömmer om det är "allvarligt" osv.
Det är en skarv som behöver tätas i badrummet ytskiktet har släppt lite. Ingen fukt innanför. Besiktningsmannen körde in handen innanför ventilen till krypgrunden och det lissade lite torrt virke, väldigt vanligt sa han mätte fukthalten låg på 20% 17% var gränsvärdet. Marken såg torr och fin ut i krypgrunden och jag frågade besiktningsmannen om detta som ett allvarligt problem. Nej sa han eftersom det är torrt inne i krypgrunden så är detta en gammal sak som. Han knackade på bjälken som är frisk och stum bara det yttersta. Vad gäller vinden ansåg besiktningsmannen att ventiler och fläktar i bsdrum med fuktighetsstyrning skulle råda bot på vinden.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag tolkar "ytskikt" som plastmatta? I så fall skall skarven troligen beror lite på fabrikat om den skall svetsas med varmluftpistol (finns en speciell variant som matar in en plastråd samtidigt som den värmer med väldigt koncentrerad stråle). Andra skall svetsas med en "kemskarv" som i princip är ett lösningsmedel som löser upp plasten i skarven så så att det blir en homogen fog.
Ok. Jag var med besiktningsmannen som konstaterade att ytskikten var lite slitna och en tub med aquastop eller vad det heter skulle förhindra fukt ftån att komma in mellan plastvägg och fuktspärr. Skulle förlänga hållbarheten på våtutrymmet. Hmm blir inte klok på allt. Huset var inte drabbat av fuktskador iaf
Såg att Bostik har något som heter aqua seal som jag ska köpa en tub av. Vad tycker ni jag ska göra? Frugan vill gärna ha huset och mikrobiell tillväxt på vinden verkar ju alla ha. Våtutrymmena är ju torra och ingen fuktpåverkan i huset. Besiktningsmannen mätte vi varje elementgenomföring, kök, diskmaskin, toaletter mm.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag vet inte så mycket om vad som kan vara en lämplig produkt för detta.
Men om tätskiktet i badrummet är det enda orosmomentet, och ni vill ha huset, så kör.
Troligen går det att få till en någorlunda OK reparation (nu förutsätter jag att vi pratar om plastmatta?). Och om det inte skulle gå, så är kostnaden för att sätta ny plastmatta inte oöverstiglig, i förhållande till vad ett hus kostar.
Jag vet inget om den produkt du nämner. Det kan mycket väl vara helt rätt. När det blir dags att fixa fogen så ställ en fråga med bilder under badrumsdelen här. Där kommer du att få bra svar.
Var försiktig med råd från butiker där de säljer de här produkterna, det blir oftast fel.
Och lita framförallt inte på vad mäklaren säger.
Fundera över vad du vet om huset du vill köpa, tänk efter HUR du fått reda på det, om uppgiften kommer från mäklaren, så dubbelkolla, eller acceptera att det ev. inte är sant. Alltså dubbelkolla sådant som är viktigt.
Men om tätskiktet i badrummet är det enda orosmomentet, och ni vill ha huset, så kör.
Troligen går det att få till en någorlunda OK reparation (nu förutsätter jag att vi pratar om plastmatta?). Och om det inte skulle gå, så är kostnaden för att sätta ny plastmatta inte oöverstiglig, i förhållande till vad ett hus kostar.
Jag vet inget om den produkt du nämner. Det kan mycket väl vara helt rätt. När det blir dags att fixa fogen så ställ en fråga med bilder under badrumsdelen här. Där kommer du att få bra svar.
Var försiktig med råd från butiker där de säljer de här produkterna, det blir oftast fel.
Och lita framförallt inte på vad mäklaren säger.
Fundera över vad du vet om huset du vill köpa, tänk efter HUR du fått reda på det, om uppgiften kommer från mäklaren, så dubbelkolla, eller acceptera att det ev. inte är sant. Alltså dubbelkolla sådant som är viktigt.
Mäklaren säger inget. Hon är en passiv del som hjälper oss att genomföra köpet. Jag är mer orolig för säljaren som är helt oengagerad. Hon var knappt intresserad av besiktningen. Bryr man sig så lite nja känns inte bra. Jo det är pladtmatta i badrummet och våtrumstapet. I det stora finns bubbelbadkar och i det lilla en duschkabin. Ska prata med sotaren idag om hur det såg ut vid senaste sotningen. Säljaren sa bara att hon betalar ich att sotaren inte sagt något vid senaste sotningen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden