Hej. Vi ska köpa vårt första hus och har nu hittat ett som vi verkligen gillar, vi har gett bud och vunnit budet. Nu till saken, vi utförde en riktigt grundlig besiktning med en jätte bra besiktningsman, Han hittade tyvärr mer fel än vi hoppats på, Det så kallade nyrenoverade badrummet som var så sjukt snygg visade sig vara ett riktigt fusk bygge och det är inte godkänt, Det måste alltså rivas ut helt och göras om från grunden. Det visar sig även att badrummet där uppe oxå hade en del fel, dock vad detta gjort på 90 talet och det andra (fuskbygget) var gjort 2012.
Nu är frågan, hur vi ska gå vidare med detta, ska vi säga att säljaren får fixa detta innan vi köper det, eller att säljaren får gå ner ytterliggare i pris (har redan förhandlat ner huset 70.000) men det var innan besiktningen, nu visar det ju sig vara ett stort fel och då måste man ju förhandla igen. Hur hade ni gjort? Det var även fukt i ena syllen och det behöver bytas. I våra öron så är det stora kostnader och frågan är om säljaren kommer gå ner så mycket. Vi vill verkligen ha huset, men vi tänker inte köpa det som det är nu. HUr mycket vågar man gå på? Både säljaren och mäklaren var med på besiktningen och hörde alla fel. Vi behöver hjälp med hur vi ska gå vidare med detta.
Mvh

En idé är ju att fråga er själva hur mycket ni vill ha huset, hur mycket ni är villiga att lägga på huset efter att ni köpt det, sen får ni lägga ett nytt bud utifrån hur mycket ni är villiga att betala.

Om ni skulle köpa huset , ställ er själv frågan om det verkligen är ett så stort fel att ni omedelbart måste göra om hela badrummet.
Det kanske går att åtgärda. Ett badrum behöver inte vara godkänt för att användas.
Med detta sagt så ska ni ändå pruta kanske 100-150.000. Ni ska tänka att ett 2 år gammalt skall vara utfört enligt konstens alla regler.
Om inte, så ska ni ej heller betala något för detta badrum.

Ni får själv bedöma hur länge ni kan använda badrummet innan ni måste åtgärda. Detta beror på bjälklag, typ av fel mm.

Det är oftast inte så bra att låta säljaren åtgärda de upptäckta felen. Ni får ingen eller dålig kontroll på kvalitet och utförande. Säljaren kan åtgärda eller låta åtgärda på absolut billigaste sätt, med stora möjligheter till fusk.

När man kommer övverens att säljaren skall åtgärda ett fel, före tillträdet. Så är det vanligt att överenskommelsen görs medan köparen har möjlighet att hoppa av, under villkorstiden i ett köpeavtal med besiktningsklausul.

MEN när det sedan faktiskt åtgärdas så har köparen oftast inte längre någon möjlighet att häva köpet. Säljaren begår visserligen ett avtalsbrott om han inte fäljer överenskommelsen, eller om även åtgärden är undermålig.

På tillträdesdagen hamnar då köparen i ett dilemma, jag ser att det är inte åtgärdat överhuvudtaget, tydligt fuskjobb, synbart OK tekniskt, men jättefult kaklat, kladdig målning, silikon från mjukfogar kladdat i halva badrummet.

Om jag då är köpare, upptäcker detta 2 tim. före slutbetalning och tillträde. Vad gör jag? Vägrar jag betala, så kan det vara avtalsbrott som kan bli svindyrt. Är inget åtgärdat överhuvudtaget så kanske situationen är någorlunda klar. Men om det är felgjort, fult osv. Hur bevisar jag att säljaren inte har uppfyllt sitt avtal?

Den här typen av dilemma är jättevanlig när man låter säljaren åtgärda. På tillträdesdagen kanske säljaren säger, jag fick inte tag på någon hantverkare, men nästa vecka skall jag fixa det. Och vad händer om ingen kommer och fixar nästa vecka? Tre år senare kanske ni får rätt i hovrätten efter att ha jobbat upp en advokatkostnad som överstiger värdet på huset.

Hej!

Får börja med att beklaga eländet, som du kanske sett i tråden under din hamnade jag i samma läge som dig efter en besiktning igår :(
Felaktig installation av golvbrunnar där med?

Du och jag får nog resonera som så att det inte spelar någon roll om badrummen är funktionsdugliga och täta. Det kan ju hända något som tvingar dig att sälja huset, t ex att någon av er får ett jobb i en annan landsände som inte går att tacka nej till, dödsfall eller vad som helst.
Nästa köpare kommer då att göra en besiktning och konstatera samma sak som du konstaterat nu. Att badrummen inte är godkänn, och vilja pruta för nya. Och även om badrummen skulle vara täta nu trots byggfelen är ju risken för läckor mycket större i och med felen. Speciellt badrummet på övervåningen kan ju ställa till med rejält dyra skador om det skulle bli en läcka. Det är ju inte bara för att jäklas byggreglerna finns.

Badrummen är alltså värda 0 kr och måste göras om rätt och riktigt, och får du inte dra av den summan på köpeskillingen bör du inte genomföra köpet.

Vad det kostar att byta syll bör ni prata med en hantverkare om. Jag skulle nog börja med att ta reda på om säljaren kan tänka sig att sänka priset med motsvarande kostnad och sedan fråga runt efter ungefärligt pris. Fukten i syllen lär ju även ha kommit någonstans ifrån, det är ett symptom på något annat, kanske större, som behöver åtgärdas. Är det impregnerade reglar i bottenplatta bör ju kanske alla dessa bytas.
Säljaren kan antagligen ändå inte lura på någon annan huset för samma pris som ert bud. Är det inte en skumrask-mäklare är ju denne skyldig att upplysa andra spekulanter om felen.
Edit: Skumrask-mäklaren har givetvis samma förpliktelser, men kanske inte är så noga med dom ;)

Jag kommer då inte att genomföra mitt husköp om inte köpesumman reduceras betydligt, och jag råder dig till att sätta samma krav.

Edit 2: Hur mycket kostar huset? Det kan ju påverka om det ens går att pruta. Det är inte helt otroligt att du landar på ~500k för att åtgärda badrummen och syllen. Kostar huset 1 miljon är det ju inte troligt att man kan dra av hälften och få säljaren att gå med på det, men då är det säljarens problem.

Redigerat:
Kan tillägga att är det fel som besiktningsmannen anmärker på i badrummen går det nästan säkert inte att fixa billigt eftersom man måste riva bort allting för att göra om tätskikt och kanske även spacklingen om fallet var dåligt. Det är nog inget säljaren är intresserad av ändå, och inget man vill att säljaren ska fixa själv så billigt som möjligt.

Vi får se det så att det var väl investerade pengar för besiktningen.

Tyvärr är hela badrummet där nere ett stort fuskbygge så vi vågar inte låta det vara. Hål i väggen bakom duschkabinen, gammal brun, konstig vattenslang från wc rakt in i väggen, så om det blir en läcka så skulle vattnet spruta rakt in i väggen, så inget försäkringsbolag skulle hjälpa en, besiktningsmannen sa att det var helt galet, å ja det såg vi med. Badrummet där uppe kan hålla men kan oxå när som börja läcka då dom har gjort något tokigt med brunnen, (svårt att förklara) men det leder till att det blir läcka å då går det genom taket å ner till köket.. Gör man det billigt så blir det skit av de!!
Huset kostat just nu1860000 men vi tycker i allafall en 150 tusen ner, minst. Det lär ju kosta att göra vid å inte köper vi ett hus som inte har fungerande toaletter.. Så ja vi får väl ta ett snack med säljaren å se vad som sägs.

Redigerat:
clr skrev:
Tyvärr är hela badrummet där nere ett stort fuskbygge så vi vågar inte låta det vara. Hål i väggen bakom duschkabinen, gammal brun, konstig vattenslang från wc rakt in i väggen, så om det blir en läcka så skulle vattnet spruta rakt in i väggen, så inget försäkringsbolag skulle hjälpa en, besiktningsmannen sa att det var helt galet, å ja det såg vi med. Badrummet där uppe kan hålla men kan oxå när som börja läcka då dom har gjort något tokigt med brunnen, (svårt att förklara) men det leder till att det blir läcka å då går det genom taket å ner till köket.. Gör man det billigt så blir det skit av de!!
Huset kostat just nu1860000 men vi tycker i allafall en 150 tusen ner, minst. Det lär ju kosta att göra vid å inte köper vi ett hus som inte har fungerande toaletter.. Så ja vi får väl ta ett snack med säljaren å se vad som sägs.
Badrummet från 2012 bör du få räkna hela kostnaden på, det är så nytt. Är badrummet från 90-talet 20 år gammalt anser ju t ex vissa försäkringsbolag att det är förbrukat då åldersavdragen vid skada blir typ hela värdet.
Så en offert från fackman vitt på nytt badrum med samma standard på det från 2012 plus offert på att åtgärda syllen och orsaken till fukten skulle jag försökt få dra ifrån på budet. Det är liksom ingen idé att mötas på halva vägen om nu mäklaren skulle föreslå det. Varför ska du betala för säljarens fuskbygge när det finns fler hus?

Försök få fram en grov uppskattning på syllproblemet, för det kan vara ett mycket större och dyrare problem än badrummet om det vill sig illa!

• Gilla
Keski11
  • Laddar…
Vi gjorde syllprov lite här å var, har bara två sidor. Där det visade sig på mätaren var strax under värmepumpen, alltså den sitter ju på utsidan och dom har vilket vi såg inget fall från huset så fukten har samlats på ett ställe, besiktningsmannen tog något extra för att verkligen kolla. Han sa att det kunde vara värmepumpen som var boven men man skulle inte vara helt säker. Men det skulle verkligen behövas bytas..

clr skrev:
Vi gjorde syllprov lite här å var, har bara två sidor. Där det visade sig på mätaren var strax under värmepumpen, alltså den sitter ju på utsidan och dom har vilket vi såg inget fall från huset så fukten har samlats på ett ställe, besiktningsmannen tog något extra för att verkligen kolla. Han sa att det kunde vara värmepumpen som var boven men man skulle inte vara helt säker. Men det skulle verkligen behövas bytas..
Vi får hoppas att det är så enkelt att det räcker att leda bort vattnet från pumpen, det behöver inte vara mycket om det får lång tid på sig. Morsan med karl köpte nytt hus för ett par år sedan. Efter besiktning slutade det med att de fick riva ur hela tvättstugan och rummet bredvid i källaren p g a fuktskada. Det fanns en genomföring för vattenslang i tvättstugan som läckte droppvis inuti väggen, och de små dropparna under lång tid orsakade mycket skada. Förra ägarna hade inte märkt något själva :rolleyes:

Angående badrummet från 2012 bör du verkligen strida för att få pruta hela summan av vad det skulle kosta att få det omgjort vitt med hantverkare och våtrumscertifikat och hela köret. Inte mötas på halva vägen eller något sådant. Om du skulle bli tvungen att sälja snart av någon anledning och inte fixat det kommer nästa spekulant antagligen att kräva hela summan för att fixa det i avdrag. Om du får det fixat får du betala hela summan för att fixa det själv, därför bör du inte betala något för badrummet, då betalar du ju för mycket för huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.